به گزارش می متالز، مجتبی یوسفی با اشاره به ضرورت اجرای هر چه سریعتر پروژه خط آهن شلمچه-بصره، گفت: در شرایط کنونی موضوع ترانزیت کالا و مسافر یکی از محورهای اساسی برای درآمدزایی کشورها است، به طوری که بسیاری از کشورهای اروپایی که فاقد درآمدهای نفتی و معدنی هستند، اما با توسعه بخش ترانزیت خود، به درآمدهای گستردهای رسیده اند. در کشورهای حوزه خلیج فارس نیز برنامه ریزی کلانی برای توسعه شبکههای ترانزیتی صورت گرفته است.
نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عملکرد مثبت کشورهای حاشیه خلیج فارس در حوزه ترانزیت کالا نشان میدهد که ما در این عرصه با برنامه ریزی غلط، فرصتها را از دست داده ایم. یکی از ظرفیتهای کنونی کشور در حوزه ترانزیتی، محور شلمچه-بصره است.
وی گفت: با اجرای راه آهن شلمچه-بصره، ایران به کشور عراق و در ادامه با اتصال به بندر لاذقیه، به کشور سوریه و دریای مدیترانه و سپس بازارهای اروپایی متصل شود، این مسئله نشان میدهد که اهمیت راه آهن مذکور برای کشورمان بسیار بالا است.
یوسفی ادامه داد: حمل و نقل ریلی جزء ارزانترین حمل و نقلها در دنیا محسوب میشود، از طرف دیگر یکی از مولفههای اصلی در برتری محورهای لجستیکی، بخش صرفه جویی در زمان است، در شرایط کنونی چین به دنیا سرمایه گذاری در بندر گوآدر پاکستان برای انتقال کالا از این طریق به مدیترانه و کشورهای اروپایی است، حال باید به این مسئله توجه کرد که مدت زمان انتقال کالا از مسیر راه آهن شلمچه-بصره- لاذقیه حدود سه روز است، اما ترانزیت کالا از مسیر بندر گوآدر به آن منطقه حدود ۹ روز طول میکشد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: قطعا اگر از فرصتهای کنونی برای توسعه بخشهای ترانزیتی کشور استفاده نشود، عملا کشورمان از رقابت تجاری در حوزه ترانزیت باز خواهد ماند و رقبای ما تلاش خواهند کرد که برنده بازار بسیار جذاب شوند.
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: به نظر من برای اجرای راه آهن شلمچه-بصره- لاذقیه باید از ظرفیت سرمایههای مردمی با استفاده از انتشار اوراق مشارکت بهره برد، زیرا دولت اعتبار کافی برای اجرای این پروژه را ندارد.