تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۵۷
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۱۲۲۶۴۸
عضو مرکز تحقیقات و بررسی های اقتصادی اتاق ایران عنوان کرد:

بهره بالای تسهیلات بانکی چالش صنعت دریایی کشور

می متالز - یکی از عمده‌ترین چالش‌های صنعت دریایی، بهره بالا برای ارایه خدمات و تسهیلات بانک‌های داخلی است که در این زمینه نیز لازم است همکاری های لازم صورت بگیرد تا این صنعت جان تازه ای بگیرد.
بهره بالای تسهیلات بانکی چالش صنعت دریایی کشور

به گزارش می متالز، بازار حمل و نقل دریایی متاثر از شرایط تجارت بین المللی و اقتصاد جهانی است. کرونا نیز بر اقتصاد جهان سایه سنگینی انداخته است و به تبع آن، مبادلات تجاری بین کشورها کاهش پیدا کرده و در نتیجه شاهد کاهش تقاضا برای حمل و نقل دریایی هستیم.

این در حالی است که سازمان بنادر قول داده است که در سال جهش تولید، طرح تحول صنایع دریایی را با سفارش ساخت ۹۰ فروند انواع شناورها و تجهیزات دریایی و بندری در داخل کشور و تجهیز کارگاه و زیرساخت های تولیدی در کشور پیگیری کند.

در همین زمینه یکی از اعضای مرکز تحقیقات و بررسی های اقتصادی اتاق ایران با بیان اینکه رشد و توسعه صنعت دریایی در این اوضاع اقتصادیِ متاثر از تحریم ها و کرونا و همچنین ساخت کشتی و تعمیر و نگهداری آن هزینه‌بر و نیازمند حمایت مالی است گفت: در داخل کشور نیز کسانی که خریدار یا فروشنده کشتی هستند، امکان هزینه و تأمین منابع مالی خود را ندارند.

احمد موسوی ادامه داد: این در حالی است که در اکثر نقاط دنیا کشتیرانی بعنوان یک صنعت مهم و درآمدزا مورد حمایت بانک‌ها و دولت قرار گرفته و این عمده‌ترین علت رونق این صنعت در کشورهاست.

موسوی با بیان اینکه در حال حاضر فرآیند سرمایه‌گذاری برای تامین نیازهای کشور در بخش‌هایی مانند حمل LPG و فرآورده‌های گازی و نفتی نیز با مشکل روبه‌روست، تصریح کرد: یکی از عمده‌ترین این چالش‌ها بهره بالا برای ارایه خدمات و تسهیلات بانک‌های داخلی است که در این زمینه نیز لازم است همکاری های لازم صورت بگیرد تا این صنعت جان تازه ای بگیرد.

وی تصریح کرد: اما در بخش زیرساخت های دریایی و توسعه بنادر بازرگانی و رشد عملیات تخلیه و بارگیری امسال رشد و توسعه محسوس بوده است.

گفتنی است که در حال حاضر عملیات کارامد دریانوردی در سراسر دنیا به ویژه در شرایط کنونی شیوع بیماری کرونا بسیار حائز اهمیت است و شیوع آن روی همه چیز تاثیر گذاشته و کشتیرانی نیز از این قائده مستثنی نیست و دریانوردان به همین ترتیب تحت تاثیر قرار گرفته اند. بنابراین می توان گفت توسعه حمل ونقل دریایی از مهمترین شاخص های رشد اقتصادی برای همه کشورها محسوب می شود و با توجه به نیاز سایر کشورها به حمل کالا از مبادی آبی کشور ما می توان در این زمینه به رشد قابل توجهی دست یافت.

منبع: تین نیوز
عناوین برگزیده