به گزارش می متالز، رسوب کالا در بنادر همواره مساله ای بسیار مهم در تخمین سرعت تجارت دریایی بوده است. کالاهایی که به گمرک اظهار نشده، مدت زمانی در بنادر ماندگاری داشته و موفق به اظهار به گمرک نشده و مدت زمان مجاز ماندگاری آنها نیز طبق قوانین مرتبط سپری شده باشد جزو کالاهای رسوبی قبل از اظهار کالا تلقی میشوند که هرچقدر زودتر ترخیص شوند، سرعت حمل و نقل کالا نیز بالاتر می رود و به این ترتیب کالای بیشتری نیز به بنادر وارد خواهد شد.
به گزارش تین نیوز، مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در این ارتباط گفت: طبیعی است که کالا پیش از آن که به گمرک اظهار شود در اماکن بندری، مناطق ویژه و مناطق آزاد دپو شود و صاحبان کالا پس از تکمیل اسناد خود به گمرک مراجعه و تشریفات گمرکی را طی کرده و اقدام به ترخیص کالا کنند.
حمیدرضا آبایی ادامه داد: حال اگر این مدت زمان طولانی شود و صاحبان کالا نتوانند اسناد و مدارک لازم و همچنین پیش زمینههای مورد نیاز در خصوص ترخیص کالا را فراهم کنند، ماندگاری کالا در بنادر بیشتر شده و رسوب قبل از اظهار تلقی میشود.
آبایی افزود: خیلی وقت است که به ترخیص کالا از بنادر و پرهیز از بروکراسی دامنه دار توجه ویژه تری می شود. در حال حاضر بجز کالاهایی که مشکل سیستماتیک یا قانونی در زمینه ترخیص داشته باشند، بقیه در موعد مقرر ترخیص می شوند. چراکه اینکار به نفع همه دست اندرکاران زنجیره لجستیک کالا است.
گفتنی است که طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، میزان رسوب کالاهای کانتینری در مهمترین بنادر کشور ۱۰۱۲۱۱ تی ای یو (هر کانتینر ۲۰ فوت یک تی ای یو قلمداد میشود) در بنادر بیان شده که این مقدار رسوب کالا نبوده و آمار موجودی بنادر و این مناطق است.