تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۴۳
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۱۲۳۷۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
امین صفری، مدیر مجتمع معدنی سرب و روی و باریت مهدی‌آباد

توجه به محیط زیست، اولویت اول مجتمع مهدی آباد

می متالز - امین صفری، مدیر مجتمع معدنی سرب و روی و باریت مهدی‌آباد در خصوص فعالیت‌های زیست‌محیطی این مجتمع در گفت‌وگویی گفت: در معدن مهدی‌آباد یک پروژه بسیار بزرگ در دست اقدام است و در مقیاس جهانی قرار دارد.
توجه به محیط زیست، اولویت اول مجتمع مهدی آباد

به گزارش می متالز، قرار است این مجتمع 2.5 درصد از روی دنیا را تولید کند. در عین حال این معدن و مجتمع‌های تابعه آن در منطقه حفاظت‌شده زیست‌محیطی قرار دارند. به عبارت بهتر محدوده معدن همانند یک جزیره در درون محدوده حفاظت شده است. به همین دلیل این مجتمع خود را موظف می‌داند که مسائل زیست‌محیطی را رعایت کند.

امین صفری در مورد توجه به مساله محیط زیست در مجتمع مهدی‌آباد بیان کرد: توجه به محیط زیست می‌تواند با یک نگاه کلی و تنها برای رفع مسئولیت انجام شود. در حالی که در مجتمع مهدی‌آباد این موضوع به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی مجتمع در نظر گرفته می‌شود و تلاش‌ها در این جهت قرار دارند. باید توجه داشت که با توجه به پوشش گیاهی و شرایط زیستی موجود در منطقه محدوده معدن مهدی‌آباد یکی از زیستگاه‌های اصلی حیات وحش است. در این منطقه هم منابع معدنی خدادادی وجود دارند و هم منابع محیط زیستی. در مجتمع تلاش‌ها بر این است که هر دو مقوله به‌گونه شایسته مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: اقدامات بسیاری در این رابطه انجام شده است؛ به‌طور مثال تلاش شده است که با کمترین تخریب، بیشترین بهره‌برداری انجام شود. البته معدنکاری با تخریب همراه است. اما می‌توان علاوه بر کاهش تخریب، شرایط محیط زیستی را در مناطق مختلف بهبود بخشید. این موضوع در مجتمع مهدی‌آباد طی سال‌های اخیر انجام شده است. ضمن اینکه نوع تکنولوژی که در احداث کارخانه‌ها به‌کار خواهد رفت، به مقوله حفظ محیط زیست توجه ویژه شده است.

مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد به مشکل کمبود آب در این منطقه اشاره و تصریح کرد: استان یزد طی یک دهه گذشته با خشکسالی مواجه شده است و بنابراین اقداماتی نظیر تامین مواد غذایی برای جانداران منطقه مهدی‌آباد، کاشت پوشش گیاهی و نصب آبشخور و تامین آب آشامیدنی برای حیوانات در مناطق مختلف انجام شده است. البته این اقدامات چندان ساده نیستند و این مجتمع در عین انجام کار صنعتی و معدنی، برای کارهای محیط زیستی نیز برنامه‌ریزی می‌کند و مطالعاتی نیز در این خصوص در دست اقدام دارد. به‌طور مثال مانیتورینگ منطقه حفاظت شده، شمارش جانداران، ایجاد شرایط برای زاد و ولد آن‌ها و افزایش جمعیت آن‌ها، ایجاد محیط امن حتی با انجام انفجار در معدن به‌گونه‌ای انجام می‌شود که کمترین استرس برای جانوران حیات وحش ایجاد شود. در عین حال برای تکنولوژی کارخانه‌ها، سرمایه‌گذار با شرکت‌های بزرگ دنیا در این زمینه در حال مذاکره و آوردن تکنولوژی‌های جدید تولید سرب و روی با کمترین اثرات جانبی برای محیط زیست است.

امین صفری در مورد آغاز کار و تولید از این مجتمع گفت: عملیات باطله‌برداری در حال انجام است و تا یک یا یک و نیم سال آینده استخراج ماده معدنی سولفور آغاز می‌شود. در کنار آن موضوع مطالعات احداث کارخانه‌های فرآوری تقریبا نهایی شده است؛ مجوزهای لازم مانند آب، برق، محیط زیست و ... اخذ شده‌اند. از ابتدای سال 1397 نیز احداث فاز اول پروژه آغاز می‌شود و تا اواسط سال 1398 با ظرفیت 200 هزار تن به بهره‌برداری می‌رسد. در عین حال هر سال یک کارخانه 200 هزار تنی دیگر احداث می‌شود تا اینکه پس از 4 سال ظرفیت نهایی به 800 هزار تن کنسانتره روی 35 درصد معادل 280 هزار تن شمش روی برسد.

عناوین برگزیده