به گزارش می متالز، میرحسن موسوی امروز در مراسم بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس از مرکز جهادی راهآهن و دیدار با مدیرعامل و معاونان راهآهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در بحث حمل و نقل ریلی مسافری دو هدف در دستورکار داریم که یکی افزایش کیفیت و دیگری افزایش کمیّت خدمات در بخش مسافری است.
وی اضافه کرد: در سال 98 برنامهریزی کردیم با وجود خارجسازی 700 دستگاه واگن فرسوده، 30 میلیون و 200 هزار مسافر را جابجا کنیم و رشد 7.2 درصدی نسبت به سال 97 داشته باشیم، اما در ایام پیک سفر اسفند 98 بود با شیوع بیماری کرونا مواجه شدیم و به این هدف نرسیدیم، اما با این حال، 1.4 درصد رشد در جابجایی مسافر نسبت به سال 97 محقق شد.
معاون مسافری راهآهن ادامه داد: از ابتدای سال 98 ما دیگر واگن بدون تهویه قابل سیر در شبکه راهآهن نداریم.
وی اضافه کرد: توجه به حقوق شهروندی را در دستورکار قرار دادیم، سامانه صدای مسافر را راهاندازی کردیم، کارشناسان 24 ساعته پاسخگو هستند و اگر مسافری از داخل قطار مشکلی را اطلاع دهد، کارشناسان باید همان لحظه مشکل را دنبال و پیگیری کنند.
موسوی گفت: دستورالعمل جبران کسر خدمات داریم و اگر قطار با تأخیر به مقصد برسد، بسته به میزان تأخیر 50 تا 100 درصد بهای بلیت خسارت مسافر پرداخت میشود.
وی ادامه داد: اگ ر در داخل قطار تلویزیون یا سیستم صوتی یا تهویه دچار مشکل شود و هر اشکالی پیش آید، از قیمت بلیت قطار درصدی کسر و به مسافر برگردانده میشود.
معاون مسافری راهآهن گفت: قبل از پیک نوروز 99 در طول یک ماه همه قطارهای مسافری بازدید و پایش شد.
موسوی افزود: رتبهبندی قطارهای مسافری در قالب 3، 4 و 5 ستاره انجام شد و مردم هنگام ورودب ه سایت متوجه سهتند که چه خدماتی باید از قطارها دریافت کنند.
معاون مسافری راهآهن ادامه داد: ارتقای ایمنی داخل کوپهها و سالنهای قطار دردستورکار قرار گرفت. واگنها همه مجهز به کپسول آتشنشانی و چکش ایمنی هستند.
وی گفت: راهآهن ایران TOP RAIL اتحادیه بینالمللی راهآهنهای دنیا عضو است.
معاون مسافری راهآهن بیان کرد: مسیرهای گردشگری ریلی ایران در همه دنیا قابل مشاهده است و در سایتهای جهانی ثبت شده است.
موسوی گفت: در ارتقای کمی ساختمانها و ایستگاهها، احداث و بازسازی و توسعه و تجهیز 50 سالن انتظار ایستگاه انجام شد.
وی بیان کرد: 44 دستگاه آسانسور و 15 شیبراه در ایستگاههای راهآهن نصب شد.
معاون مسافری راهآهن افزود: در دوماه اغلب ایستگاههای راهآهن برای خدماتدهی به افراد توانخواه تجهیز شد و در 50 ایستگاه راهآهن که 95 درصد مسافران ما تردد دارند، پارکینگ اختصاصی افراد توانخواه، ویلچر، رمپهای سوار و پیاده شدن و دیگر تجهیزات ایجاد شد.
موسوی ادامه داد: در سامانه خرید بلیت هم اگر مسافر اعلام کند که توانخواه است، این اطلاعرسانی انجام میشود. رئیس قطار بداند چه ساعتی و در کدام کوپه مسافر توانخواه دارند.