تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۱۲
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۱۲۴۹۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
ترس تولیدکنندگان لیتیوم از مازاد عرضه

آیا بزرگ‌ترین تولید کننده لیتیوم جهان، بازار را با مازاد عرضه روبه‌رو خواهد کرد؟

می متالز - شرکت شیلیایی Sociedad Química y Minera با اختصار (SQM)، بزرگ‌ترین تولیدکننده لیتیوم و لیتیوم کربنات در دنیا است که با توجه به پروژه‌های احتمالی و قطعی این شرکت، افزایش تولید آن می‌تواند بازار جهانی را با مازاد عرضه روبه‌رو سازد.
آیا بزرگ‌ترین تولید کننده لیتیوم جهان، بازار را با مازاد عرضه روبه‌رو خواهد کرد؟

به گزارش می متالز، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تقاضای جهانی لیتیوم  طی 5 سال آینده تا 80 درصد افزایش می‌یابد و این یعنی بازار جهانی در هر سال به بیش از 50 هزار تن لیتیوم نیاز خواهد داشت. بنابر آخرین گزارش سازمان زمین‌شناسی آمریکا؛ کل تولید معدنی لیتیوم در سال 2017 چیزی حدود 43 هزار تن لیتیوم محتوی بود که 10 هزار تن نسبت به سال قبل از آن افزایش داشت. اما چشم‌انداز رشد وسایل نقلیه الکتریکی بیان‌گر نیاز بیشتر به لیتیوم برای تولید باتری‌های مورد استفاده در این وسایل است. در نتیجه بازار جهانی لیتیوم برای این‌که بتواند تعادل را حفظ کرده و از توسعه صنایع الکتریکی و باتری‌ها حمایت کند نیازمند طرح‌های توسعه‌ای کارآمد است.

شرکت SQM اعلام کرده است که قصد دارد سرمایه‌گذاری خود را در سال 2018 تا 3 برابر نسبت به سال گذشته افزایش داده و به 517 میلیون دلار برساند. این شرکت 170 میلیون دلار برای افزایش ظرفیت تولید لیتیوم خود از 48 هزار تن به 70 هزار تن در سال 2018 و در فازهای بعدی به 100 هزار تن در سال 2019 هزینه خواهد کرد. شرکت SQM قصد دارد تا بنا بر نیاز بازار فعالیت خود را در معادن سالار دی آتاکاما (Salar de Atacama) افزایش دهد.

چنانکه گفته شد انتظار می‌رود که تقاضا برای لیتیوم، به‌عنوان یک عنصر کلیدی در باتری‌ها، در سال‌های آینده افزایش یابد، اما انتشار پیش‌بینی‌هایی مبنی بر کاهش قیمت‌ها در آینده از سوی شرکت خدمات مالی مورگان استنلی (Morgan Stanley)، تولیدکنندگان را با ترس ناشی از مازاد عرضه رو‌به‌رو کرده است. این شرکت پیش‌بینی کرده است که تا سال 2021 قیمت‌ لیتیوم تا 45 درصد کاهش یابد که علت آن عرضه بیش از حد در نتیجه افزایش تولیدات در کشور شیلی رخ خواهد بود.

در ماه ژانویه سال 2018، شرکت SQM به‌ توافقی معدنی با سازمان دولتی توسعه شیلی (Corfo) دست یافت تا فعالیت‌های خود را در معادن سالار دی آتاکاما گسترش دهد که سبب افزایش قابل توجه رشد تولید خواهد شد. این در حالی است که تقاضای بازار جهانی با این سرعت رشد نمی‌کند. مدیران شرکت اذعان کرده‌اند که این قرارداد باعث باز گذاشتن دست تولیدکننده برای افزایش در حجم تولیدات، به‌طور قابل انعطافی است. علی‌رغم اینکه بسیاری از کارشناسان اشاره کرده‌اند که مازاد عرضه لیتیوم نیز به این زودی‌ها اتفاق نخواهد افتاد، اما ترس سرمایه‌گذاران همچنان بازار لیتیوم را تحت تأثیر قرار داده است.

درآمد خالص شرکت SQM در 3 ماهه چهارم سال 2017 از 80 میلیون دلار (در سال 2016) به بیش از 110 میلیون دلار افزایش یافت، اما تا روز 2 مارس 2018، سهام شرکت SQM بیش از 8 درصد کاهش یافت. شایان ذکر است که قیمت سهام این شرکت بیش از 21 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. نمودار 1 قیمت سهام شرکت SQM را در اواخر ماه فوریه و ابتدای مارس سال 2018 نشان می‌دهد.

عناوین برگزیده