تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۴
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۰۳۰۵۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مهار بیکاری در آمریکای جنوبی با تکیه بر لیتیوم

‌می‌متالز - لیتیوم کربنات پس از ثبت کف قیمتی ۱۹ ماهه خود در ماه آوریل؛ با حمایت رشد تقاضای چینی‌ها برای خودرو‌های الکتریکی به مسیر رشد نرخ بازگشت. امیدواری نسبت به بهبود تقاضا برای این فلز خبری خوش برای آرژانتین تلقی می‌شود که ظرف سال‌های اخیر نسبت به اجرای پروژه‌های

به گزارش می‌متالز، آرژانتین می‌گوید فعالیت صنعت لیتیوم در این کشور منجر به رشد اشتغال در بخش معدن آرژانتین شده است. دبیرخانه معدن آرژانتین آمار سالانه خود را منتشر کرد که نشان می‌دهد اشتغال در بخش معدن لیتیوم نسبت به سال گذشته ۶۸ درصد رشد داشته و در مجموع هزار و ۴۸۲ موقعیت جدید شغلی در فاصله ژانویه ۲۰۲۲ تا ژانویه ۲۰۲۳ در این کشور شکل گرفته است.

در عین حال میزان اشتغال در بخش معدن این کشور با رشد ۷.۹ درصدی به ۳۷ هزار و ۸۵۰ در ژانویه ۲۰۲۳ رسید که دبیرخانه معدن این کشور، این رقم را رکورد تاریخی اشتغالزایی بخش معدن در آرژانتین می‌داند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مناطق دورافتاده آرژانتین بیشترین بهره را از افزایش تعداد اشتغال در این کشور برده‌اند، به طوری که استان‌های شمال غربی و غنی از لیتیوم سالتا، جوجوی و کاتامارکا بیشترین افزایش را به ثبت رساندند.

سالتا ظرف سال ۲۰۲۲ توانست ۴ هزار و ۱۹۶ موقعیت شغلی معدنی را ایجاد کند، که این رقم نسبت به سال قبل رشدی ۴۱.۳ درصدی داشت. بخش معدن در استان جوجوی نیز اشتغالی برابر ۳ هزار و ۳۰۶ مورد ایجاد کرد که این رقم نیز نسبت به میزان اشتغالزایی در سال قبل رشدی ۳۲.۲ درصدی داشت. در این شرایط مشاغل معدنی کاتامارکا ۲۲.۵ درصد افزایش یافت و در مجموع به ۲ هزار و ۲۰۵ موقعیت رسیده است.

استان کاتامارکا نیز در حال حاضر میزبان ۱۴ پروژه لیتیوم است که هر یک در مراحل مختلفی قرار دارند؛ استان سالتا میزبان ۱۷ پروژه و استان جوجوی میزبان ۵ پروژه لیتیوم است.

نقش اشتغال زنان در بخش معدن آرژانتین ظرف سال گذشته برجسته شد؛ به نحوی که میزان آن با ثبت رشد ۲۵.۷ درصدی به ۴ هزار و ۱۲۳ موقعیت شغلی رسید.

آرژانتین چهارمین تامین کننده جهانی لیتیوم پس از استرالیا، شیلی و چین است. این کشور بخشی از مثلت ذخایر لیتیوم جهانی است. گفته می‌شود که بیش از نیمی از منابع لیتیوم دنیا در یک موار مثلثی واقع شده که این نوار کشور‌های شیلی، آرژانتین و بولیوی را در بر می‌گیرد.

آرژانتین در زمینه تولید نقره نیز دارای جایگاه جهانی است. این کشور در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۸۰۰ تن نقره تولید کرد و در رتبه دهم تولید این فلز گرانبها قرار گرفت. همچنین این کشور آمریکای جنوبی در رده ۳۰ کشور برتر دنیا به لحاظ تولید طلا قرار دارد.

لیتیوم از کف قیمتی فاصله گرفت

افزاش تقاضا برای خودرو‌های الکتریکی ظرف سال‌های اخیر زمینه جهش کم‌نظیر قیمتی در بازار لیتیوم کربنات را فراهم کرد؛ این جهش قیمتی باعث شد تا بسیاری از کشور‌ها برای سرمایه‌گذاری بر روی ذخایر لیتیوم خود ترغیب شوند. آرژانتین یکی از کشور‌های بود که با افزایش سرمایه‌گذاری بر روی ذخایر لیتیوم خود ظرف سال‌های اخیر توانست در عین رشد درآمد معدنی، اشتغالزایی مناسبی را نیز در حوزه معدن این کشور رقم بزند.

با این وجود از هفته‌های پایانی سال ۲۰۲۲، لیتیوم از سکه افتاد و این محصول وارد مسیر افت نرخ شد، به نحوی که در روز ۲۴ آوریل سال ۲۰۲۳، بهای هر تن لیتیوم کربنات تا ۱۶۵ هزار و ۵۰۰ یوآن نیز عقب‌نشینی قیمتی داشت که این رقم کمترین نرخ فروش آن ظرف ۱۹ ماه اخیر بود. افزایش عرضه در عین کاهش تقاضا عامل اصلی عقبگرد قیمتی در بازار لیتیوم بود. دولت چین ارائه یارانه حمایتی برای خرید خودرو‌های الکتریکی را حذف کرد و این موضوع با تضعیف تقاضا برای این محصولات زمینه سقوط بهای لیتیوم کربنات در بازار جهانی را فراهم کرد.

با این وجود به نظر می‎رسد ک حذف حمایت دولتی نیز نتوانسته است به افول تقاضا برای خودرو‌های الکتریکی در چین منجر شود؛ داده‌های جدید نشان می‌دهد که فروش و تولید خودروی الکتریکی در چین ظرف ماه آوریل امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشدی ۱۱۰ درصدی داشته است. این داده‌ها با مرتفع کردن نگرانی در خصوص کاهش تقاضا زمینه رشد مجدد قیمتی در بازار لیتیوم کربنات را فراهم کرد؛ به نحوی که این محصول تا روز ۱۲ ماه مه توانست تا مرز ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ یوآن نیز رشد نرخ داشته باشد.

بازگشت لیتیوم به مسیر رشد قیمت خبری خوش برای معدنکاران جهانی این فلز و کشور‌هایی است که ظرف سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری نسبتا بالایی بر روی ذخایر لیتیوم خود انجام داده‌اند.

منبع: اتاق خبر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده