تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۲۷
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۳۰۳۹۵۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

لپیدولیت، عضو لاینفک روند عرضه جهانی لیتیوم

‌می‌متالز - حجم تولید لپیدولیت چین بر اساس کربنات لیتیوم، معادل حدود ۱۲.۲ درصد از مقدار تولید جهانی لیتیوم در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داد و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۵ درصد از مقدار تولید جهانی لیتیوم در سال ۲۰۳۲ را به خود اختصاص دهد.

به گزارش می‌متالز به نقل از موسسه «Fastmarkets»، ویکی ژائو، تحلیلگر موسسه «Fastmarkets» اظهارات خود را در کنفرانس این موسسه در سنگاپور در رابطه با پیش‌بینی وضعیت مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها در آسیا اعلام کرد.

شیونگ وی، یکی از مشاوران بخش لیتیوم در شرکت «Traxys» در این کنفرانس تاکید کرد که کانی لپیدولیت چین که معمولا برای تولید کربنات لیتیوم در کنار اسپودومن و آب نمک استفاده می‌شود، جزو لاینفک روند عرضه جهانی لیتیوم است.

تقریبا تمام کربنات لیتیوم تولیدشده از لپیدولیت در چین در تولید باتری لیتیوم‌یون نیز به‌کار می‌رود. در سال ۲۰۲۲، سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی (ESS) و وسایل نقلیه مبتنی بر انرژی‌های نو (NEV) دو بازار بزرگ برای لپیدولیت مورد استفاده در تولید کربنات لیتیوم بودند. بر همین اساس بازار سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی، ۴۴ درصد از کل تقاضا برای لپیدولیت و وسایل نقلیه مبتنی بر انرژی‌های نو، ۴۰ درصد از سهم بازار این کانی را به خود اختصاص دادند.

انتظار می‌رود روند صعودی گذار به انرژی‌های نو موجب افزایش تقاضا برای لپیدولیت مورد استفاده در تولید کربنات لیتیوم شود.

دانیل جیمنز، یکی از سهام‌داران برتر شرکت «iLiMarket» پیش‌بینی می‌کند حجم تقاضای جهانی لیتیوم تا سال ۲۰۳۰، به سه میلیون تن در سال کربنات لیتیوم معادل برسد.

به گفته فیبی اوهارا، تحلیلگر بخش مواد اولیه به‌کار رفته در تولید باتری‌ها در موسسه «Fastmarkets»، پیش‌بینی می‌کند که حجم تقاضا برای باتری‌های لیتیوم‌یونی در سال ۲۰۳۳، از پنج هزار گیگاوات ساعت (GWh) فراتر رود.

شیونگ وی در ادامه بیان کرد که حجم عرضه لپیدولیت چین در سال ۲۰۲۲، در مجموع به ۸۵ هزار تن کربنات لیتیوم معادل رسید و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۵، به ۱۹۳ هزار تن کربنات لیتیوم معادل برسد.

پیش‌بینی می‌شود حجم تقاضای جهانی لیتیوم در سال ۲۰۲۵، به یک میلیون و ۳۹۰ هزار تن کربنات لیتیوم معادل برسد؛ در حالی که پیش‌بینی برای حجم عرضه آن حدود یک میلیون و ۷۳۳ هزار تن کربنات لیتیوم معادل در سال ۲۰۲۵ خواهد بود؛ بنابراین احتمالا در سال ۲۰۲۵، بازار با یک حجم مازاد لیتیوم ۳۴۲ هزار تنی کربنات لیتیوم معادل روبه‌رو خواهد بود. افزایش تقاضای شدید برای لیتیوم زمانی که قیمت لیتیوم به پایین‌ترین سطح خود در سال ۲۰۲۰ رسید، موجب افزایش تقاضای جهانی برای کانی لپیدولیت شد.

ژائو مطرح کرد که مقدار تولید لپیدولیت چین با نرخ رشد ترکیبی سالانه ۱۴۵٫۲۶ درصد طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ افزایش یافت که ناشی از افزایش تقاضا از طرف بخش باتری و همچنین توسعه فناوری‌های مرتبط با فرآوری لیتیوم بود.

در همین رابطه، افزایش تقاضای لیتیوم منجر به استخراج غیرقانونی سنگ لپیدولیت به ویژه در شهر یچان در استان جیانگشی چین در سال ۲۰۲۲ شد. در ماه فوریه ۲۰۲۳، مقامات شهر یچان سختگیری‌های بیشتری را در رابطه با استخراج غیرقانونی لپیدولیت در این شهر اعمال کردند.

به گفته ژائو، ذخایر لیتیوم چین در سال ۲۰۲۲ مجموعا دو میلیون تن بر اساس فلز لیتیوم بود. به علاوه ۲۲ معدن لپیدولیت در چین در سال ۲۰۲۲ از حق استخراج قانونی برخوردار بودند.

ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم، با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری‌ها با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده قیمت ۲۰۰ هزار تا ۲۳۰ هزار یوان (۲۸،۹۰۱ تا ۳۳،۲۳۶ دلار) به ازای هر تن در روز چهارم می ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت قبلی یعنی ۱۷۰ هزار تا ۱۹۵ هزار یوان به ازای هر تن، حدود ۳۰ هزار تا ۳۵ هزار یوان در هر تن افزایش داشت.

لپیدولیت، عضو لاینفک روند عرضه جهانی لیتیوم

نگرانی در خصوص کیفیت و شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی

فرآوری لیتیوم با استفاده از سنگ لپیدولیت به دلیل ناخالصی‌های بالا و خلوص پایین‌تر اکسید لیتیوم در سنگ معدن لپیدولیت، در مقایسه با اسپودومن با مشکلاتی مواجه است و تولید کربنات لیتیوم همچنان کاملا مطابق با استاندارد ملی چین در تولید باتری‌ها نیست.

به گفته ژائو، نسبت ترکیبات یون سولفات و پتاسیم در کربنات لیتیوم به‌کار رفته توسط دو تولیدکننده لپیدولیت، از محدودیت‌های تعیین شده توسط سازمان استاندارد ملی کشور چین فراتر رفته است.

وی افزود: فراتر رفتن میزان نسبت پتاسیم، یون سولفات و سدیم بیش از محدودیت‌های تعیین شده توسط سازمان استاندارد ملی کشور چین، فقط مختص این دو واحد فرآوری چین نیست بلکه چنین اتفاقی یک رخداد رایج در تولید کربنات لیتیوم از لپیدولیت محسوب می‌شود.

چنین کربنات لیتیوم تولیدشده‌ای اغلب به عنوان کربنات لیتیوم آماده جهت استفاده در تولید باتری‌ها در بازار چین شناخته می‌شود. در این ترکیب آماده، نسبت کربنات لیتیوم به تنهایی مبتنی بر استاندارد ملی چین است؛ در حالی که نسبت سایر ترکیبات شیمیایی فراتر از استاندارد ملی به‌کار رفته است.

بر همین اساس کربنات لیتیوم آماده جهت استفاده در تولید باتری‌ها، به پالایش بیشتری نیاز دارد تا در صنایع پایین‌دستی که نیاز به باتری دارند، مورد استفاده قرار گیرد.

فعالان بازار استفاده مستقیم از لپیدولیت در فرآیند تولید هیدروکسید لیتیوم را غیراصولی عنوان کردند و اظهار داشتند که الزام به استفاده از هیدروکسید لیتیوم با کیفیت‌تر که خطرناک‌تر و ناپایدارتر از کربنات لیتیوم است، به مواد اولیه با کیفیت و پایداری بیشتری نیاز دارد.

اسپودومن، ماده اولیه برای تولید هیدروکسید لیتیوم در باتری است. به علاوه برای فرآوری کربنات لیتیوم نیز می‌توان از لپیدولیت استفاده کرد. از سوی دیگر، نمایندگان شرکت‌های حاضر در کنفرانس مذکور نگرانی‌های خود را در مورد شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) مربوط به فرآوری لپیدولیت ابراز کردند.

به گفته شیونگ وی، فلوراید یکی از آلاینده‌های اصلی هوا محسوب شده که طی فرآیند استفاده از لپیدولیت در فرآوری کربنات لیتیوم تولید می‌شود. یکی از تاجران لیتیوم در چین در همین رابطه عنوان کرد که اسید هیدروفلوئوریک در فرآیند استفاده از لپیدولیت تولید می‌شود و بسیار سمی است.

یکی از مصرف‌کنندگان مستقر در کره‌جنوبی خاطرنشان کرد که مقابله با افزایش تولید آلاینده‌های هوا با روش‌های اصولی و اطمینان از اینکه فرآوری لپیدولیت مطابق با استاندار‌های شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی است، یک موضوع بسیار مهم محسوب می‌شود.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده