تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۳۹
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۳۰۴۶۸۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

گام بلند شرکت «Codelco» در راستای اکتشاف لیتیوم

‌می‌متالز - شرکت «Codelco» به منظور توسعه زیرساخت‌های لیتیوم خود، دو شرکت تابعه راه‌اندازی کرده است. استخراج فلزات در شیلی به خصوص لیتیوم نه تنها برای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر جهان بلکه برای توسعه اقتصادی آینده کشور شیلی نیز ضروری است.

به گزارش می‌متالز به نقل از موسسه «Fastmarkets»، روز جمعه ۱۹ می ۲۰۲۳، شرکت «Codelco» اعلام کرد که شرکت «Salares Chile»، یک شرکت تابعه که بر فعالیت‌های لیتیومی این شرکت نظارت خواهد کرد را راه‌اندازی کرده است. شرکت «Minera Tarar» نیز یکی از شرکت‌های تابعه شرکت «Salares Chile» خواهد بود که پروژه‌های خاص را در شوره‌زار «Salar de Atacama» در شمال شیلی مورد بررسی و اکتشاف قرار خواهد داد.

ماکسیمو پاچکو، مدیر عامل شرکت «Codelco» در بیانیه‌ای مطرح کرد: هیئت مدیره این شرکت اساسنامه هر دو شرکت تابعه خود را تایید کرده است که بر اساس آن، همکاری با دولت شیلی به منظور توسعه صنعت لیتیوم صورت خواهد گرفت. فعالیت در زمینه استخراج مس در کنار استخراج و تولید لیتیوم شرکت «Codelco»، کشور شیلی را به یکی از کشور‌های تاثیرگذار در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل خواهد کرد.

روز چهارشنبه ۱۷ می ۲۰۲۳، مارسلو هرناندو، وزیر معدن شیلی در جلسه‌ای با کمیسیون مس این کشور به نام کمیسیون «Cochilco» عنوان کرد که راه‌اندازی شرکت دولتی لیتیوم تحت نظارت و تابعه شرکت «Codelco» برای دریافت مجوز فعالیت از سوی دولت این کشور، نیازمند دریافت رای کنگره شیلی است که این کار در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ انجام خواهد شد.

حمایت دولت شیلی از افزایش اکتشاف لیتیوم

ارائه طرح ملی‌سازی صنعت لیتیوم کشور شیلی، یکی از اقداماتی است که به پیشنهاد رئیس‌جمهور وقت شیلی، گابریل بوریک در ماه آپریل ۲۰۲۳ اجرایی شد.

گفتنی است که شرکت «Codelco» به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در جهان به شمار می‌رود. این شرکت اکنون وظیفه دارد به منظور اکتشاف منابع لیتیوم، شرکت‌های دولتی و خصوصی فعال در این زمینه را با خود همراه کند. در همین رابطه، ماکسیمو پاچکو توسط هیئت مدیره شرکت «Codelco» به عنوان فرد مسئول مذاکرات با دولت در خصوص میزان سهم این شرکت در این تجارت در شوره‌زار «Salar de Atacama» معرفی شد.

شرکت «Codelco» در بیانیه خود در روز چهارشنبه ۱۷ می ۲۰۲۳ بیان کرد: هیئت مدیره این شرکت بر این باور است که ورود به تجارت لیتیوم، این امکان را به این شرکت می‌دهد تا ریسک‌پذیری خود را تنوع بخشیده، میزان درآمد‌های خود را بهبود ببخشد و حتی تاثیر مثبتی بر گذار به فرایند الکتریکی‌سازی زیرساخت‌های تولید جهانی داشته باشد.

در حال حاضر، عرضه این ماده معدنی یک عامل محدودکننده در بخش حمل‌ونقل الکتریکی است. این شرکت در ادامه تاکید کرد که حرکت به سوی کاهش عامل محدودیت‌ها، بر حجم تقاضای مس نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت و در عمل به نفع این شرکت تمام خواهد شد.

شیلی پیش‌بینی کرده است که حجم تقاضا برای لیتیوم نسبت به سال ۲۰۲۰ بیش از ۶ برابر خواهد شد؛ این در حالی است که مقدار تولید معادن تنها چهار برابر افزایش خواهد یافت.

پیشی گرفتن حجم تقاضای لیتیوم از حجم عرضه آن

در سال ۲۰۲۲، کمیسیون مس «Cochilco» سازمانی که زیر نظر وزارت معدن شیلی بوده و مسئول بررسی بازار معادن و نظارت بر سازمان‌های دولتی مرتبط با آن بازار‌ها است، بزرگ‌ترین گزارش مرتبط با لیتیوم خود را تا به امروز منتشر کرد که در آن نه تنها پیش‌بینی خود را در ارتباط با آمار و ارقام این صنعت در شیلی اعلام کرده است بلکه پیش‌بینی کرد شیلی به عنوان یک تولیدکننده مهم لیتیوم، جایگاه خود در آینده را از دست خواهد داد.

به گفته کمیسیون مس «Cochilco»، حجم تقاضای جهانی برای کربنات لیتیوم معادل در سال ۲۰۳۰ به دو میلیون و ۱۱۰ هزار تن در مقایسه با حجم ۳۲۷ هزار تنی آن در سال ۲۰۲۰ افزایش می‌یابد.

میزان مصرف لیتیوم برای تولید خودرو‌های الکتریکی، ۷۳ درصد از کل حجم تقاضا برای این ماده را تشکیل می‌دهد که نسبت به سهم ۴۱ درصدی آن در سال ۲۰۲۰ افزایش را نشان می‌دهد.

در عین حال، توسعه ظرفیت پروژه‌های نوپا و پروژه‌های توسعه‌ای، مقدار تولید معادن را از ۳۸۴ هزار تن در سال ۲۰۲۰، به یک میلیون و ۶۴۰ هزار تن کربنات لیتیوم معادل تا سال ۲۰۳۰ افزایش می‌دهد.

کمیسیون «Cochilco» در گزارش سال ۲۰۲۲ خود اعلام کرد که انتظار می‌رود تعادل عرضه و تقاضای بازار تا سال ۲۰۲۷ حدودا ثابت باقی بماند، اما در روند عرضه احتمالا محدودیت به وجود خواهد آمد. این بدان معناست که هرگونه اختلال یا تاخیر در افزایش توسعه ظرفیت و راه‌اندازی پروژه‌های معدنی، بازار را با کسری مواجه خواهد کرد.

این کمیسیون در ادامه گزارش خود اعلام کرد که افزایش پروژه‌های معدنی در استرالیا باعث می‌شود که این کشور تا سال ۲۰۳۰، به بزرگ‌ترین تولیدکننده لیتیوم جهان تبدیل شود و مقدار تولید لیتیوم در کشور آرژانتین نیز به اندازه سهم تولید شیلی خواهد رسید. به علاوه حجم عرضه جهانی لیتیوم شیلی در ۱۰ سال آینده، از ۳۲ درصد به ۱۵ درصد کاهش می‌یابد.

در زمان انتشار این گزارش، شرکت‌های «Albemarle» و «SQM» تنها تولیدکنندگان لیتیوم در شیلی بودند. هم‌اکنون نیز دولت شیلی قصد دارد ظرفیت تولید لیتیوم خود را با راه‌اندازی شرکت‌های جدید دولتی و با همکاری شرکت‌های خصوصی افزایش دهد.

موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کند که حجم کربنات لیتیوم معادل موجود در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۴، به یک میلیون و ۱۲۰ هزار تن برسد که نسبت به حجم ۴۱۷ هزار تنی در سال ۲۰۲۰ بیشتر است. انتظار می‌رود حجم تقاضای قابل رصد کربنات لیتیوم معادل در سال ۲۰۲۴، به یک میلیون و ۲۱۰ هزار تن برسد که در مقایسه با حجم ۳۷۸ هزار تنی در سال ۲۰۲۰ افزایش را نشان می‌دهد. کمیسیون «Cochilco» برای سال ۲۰۲۴، حجم ۸۳۸ هزار تنی تقاضای کل جهانی و ۸۰۳ هزار تنی مقدار تولید از معادن را پیش‌بینی کرد.

افزایش قیمت کربنات لیتیوم

اخیرا روند نزولی طولانی‌مدت قیمت کربنات لیتیوم که در پایین‌ترین سطح خود در آسیا از اواخر سال ۲۰۲۱ قرار داشت، روند معکوس به خود گرفته است؛ چراکه بازیابی تولید کاتد باتری لیتیوم آهن فسفات موجب افزایش قیمت و تقاضا برای کربنات لیتیوم شده است.

آخرین ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با حداقل غلظت ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل کالا بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار، قیمت ۳۲ تا ۳۶ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز جمعه ۱۹ می ۲۰۲۳ را نشان داد که ۲٫۸۶ درصد نسبت به قیمت ۳۲ تا ۳۸ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز ۱۸ می ۲۰۲۳ کاهش داشت، اما ۹٫۶۸ درصد نسبت به قیمت ۳۰ تا ۳۲ دلار به ازای هر کیلوگرم در ماه آپریل و ۱۷٫۲۶ درصد نسبت به پایین‌ترین سطح ۱٫۵ ساله قیمت خود یعنی ۲۸ تا ۳۰ دلار در هر کیلوگرم در روز چهارم می ۲۰۲۳ افزایش داشت.

گام بلند شرکت «Codelco» در راستای اکتشاف لیتیوم

موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کند که قیمت کربنات لیتیوم در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، به طور میانگین ۳۴ دلار در هر کیلوگرم خواهد بود و به ۴۴ دلار در هر کیلوگرم در سه ماهه سوم و ۴۸ دلار در هر کیلوگرم در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۳ افزایش می‌یابد. در سال ۲۰۲۴ نیز میانگین قیمت ۵۰ دلار در هر کیلوگرم پیش‌بینی می‌شود.

کشور شیلی به دنبال کسب درآمد بیشتر از بخش معدن

اینکه لیتیوم بیشتری برای استفاده در تولید وسایل نقلیه الکتریکی مورد نیاز خواهد بود، واقعیتی است که سال‌هاست اعلام می‌شود، اما اکنون دولت شیلی به عنوان بخشی از اقدامات بی‌شمار خود با هدف مقابله با نابرابری و افزایش نارضایتی عمومی، عمدتا به دلیل هزینه‌های زندگی، قصد دارد این صنعت را ملی‌سازی کند.

در سال ۲۰۱۹، تظاهرات در شیلی به دلیل افزایش هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری ناکافی دولت، منجر به توقف فعالیت حداقل یک معدن شد. جنبش کارگری منجر به ارائه پیش‌نویس قانون اساسی جدید شیلی شد و در نهایت رای‌دهندگان به این قانون رای مثبت ندادند.

چنین دیدگاه‌هایی در میان بخشی از مردم و سیاستمداران، عمدتا نمایندگان چپ‌گرا به دیدگاه رئیس‌جمهور این کشور نزدیک است. آن‌ها معتقدند شیلی باید از استخراج معادن بهره بیشتری ببرد. با در نظر گرفتن این موضوع، طرحی برای اعطای حق بهره مالکانه معادن بزرگ‌تر در این کشور در روز چهارشنبه ۱۹ می ۲۰۲۳ توسط کنگره شیلی ارائه شد و به تصویب رسید.

علاوه‌براین، دریافت مالیات بر اساس قیمت کالا و دریافت مالیات متغیر بر حاشیه‌های سود، راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با هدف حمایت از مجامع منطقه‌ای و افزایش ظرفیت تولید در شیلی نیز به تصویب رسید.

فیلیپه رومان بریونس، مدیر اتحادیه کارگران معدن در شیلی «FMC»، در ماه آگوست ۲۰۲۲ به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که زمان آن فرا رسیده است تا سود بیشتری از استخراج به سرمایه‌گذاری در شیلی اختصاص یابد.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده