تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۰۷
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۳۰۳۱۸۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ادغام شرکت‌های تولیدکننده لیتیوم به ارزش ۱۰.۶ میلیارد دلار

‌می‌متالز - شرکت استخراج و تولیدکننده لیتیوم «Allkem» و همتای آن شرکت «Livent Corp»، توافق‌نامه قطعی برای ادغام این دو شرکت را به امضا رساندند.

به گزارش می‌متالز به نقل از موسسه «Fastmarkets»، شرکت «Allkem» مستقر در استرالیا و شرکت «Livent Corp» مستقر در ایالات متحده آمریکا، به طور مشترک در روز چهارشنبه ۱۰ می ۲۰۲۳ اعلام کردند که توافق‌نامه‌ای قطعی برای ادغام این دو شرکت با ارزش سهام تقریبا برابر و تاسیس یک شرکت تولیدکننده لیتیوم جدید به ارزش ۱۰٫۶ میلیارد دلار را به امضا رساندند.

انتظار می‌رود این معامله در سال ۲۰۲۳ نهایی شود. در همین رابطه، سهم سهام‌داران شرکت «Allkem» تقریبا ۵۶ درصد و سهم سهام‌داران شرکت «Livent Corp» ۴۴درصد و مابقی سهام این شرکت جدید تحت عنوان «NewCo» خواهد بود.

این شرکت‌ها با اشاره به حجم تقاضای رو به رشد برای نمک لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری‌ها، اعلام کردند که ادغام این شرکت‌ها با هم‌افزایی دارایی‌ها و پروژه‌های جهانی توسعه، می‌تواند این دو شرکت که تحت یک مدل تجاری یکپارچگی عمودی ایجاد می‌کند را هدف قرار دهد.

لازم به ذکر است که عنصر لیتیوم، یک عنصر مهم در باتری‌های قابل شارژ است که در فرایند پویایی الکتریکی و سیستم‌های ذخیره انرژی استفاده می‌شود.

پیتر کولمن، مدیر شرکت «Allkem»، مدیرعامل جدید شرکت جدید «NewCo» خواهد شد؛ در حالی که پل گریوز، مدیر شرکت «Livent Corp» به عنوان مدیر اجرایی این شرکت تازه تاسیس مشغول به‌کار می‌شود.

فرایند ادغام و اکتساب، راهی برای شرکت‌ها به منظور گسترش سریع ظرفیت تولید است و دیگر این شرکت‌ها از ابتدا مجبور به توسعه پروژه‌های نوپا نیستند. به علاوه این فرایند اشتراک‌گذاری دانش عملی یا تجربی را نیز امکان‌پذیر می‌کند.

ویلیام آدامز، رئیس بخش تحقیقات مواد اولیه به‌کار رفته در تولید باتری‌ها در موسسه «Fastmarkets» بیان کرد که شرکت «Livent Corp» در تولید لیتیوم با استفاده از فناوری استخراج مستقیم لیتیوم (DLE) به مدت ۱۵ تا ۲۰ سال پیشرو بوده است؛ بنابراین شرکت «Allkem» اکنون می‌تواند از این مزیت بهره‌مند شود.

از آنجایی که شرکت «Livent Corp» تمایل به استفاده از دانش تخصصی سنگ‌های سخت شرکت «Nemaska Lithium» داشت، با این ادغام صورت گرفته هم‌اکنون می‌تواند از دانش و تخصص شرکت «Allkem» در این زمینه استفاده کند.

دارایی‌های شرکت «Allkem» عبارتند از پروژه معدن‌کاری سنگ سخت در کوه «Cattlin» در استرالیای غربی و تاسیسات استخراج لیتیوم «Olaroz» از دریاچه نمک در آرژانتین که عمدتا سنگ سخت از آن استخراج می‌شود.

دارایی شرکت «Livent Corp» مبتنی بر استخراج لیتیوم از آب شور در پروژه «Hombre del Muerto» بوده که نزدیک به یکی از پروژه‌های شرکت «Allkem» در آرژانتین است.

شرکت «Livent Corp» اخیرا اعلام کرد که سهم خود در پروژه هیدروکسید لیتیوم شرکت «Nemaska Lithium» در استان کبک کانادا را به ۵۰ درصد افزایش داده است. لازم به ذکر است که شرکت «Investissement Québec»، همچنان مالک ۵۰ درصد باقی‌مانده سهام شرکت «Nemaska Lithium» باقی خواهد ماند.

پس از افزایش شدید قیمت لیتیوم، انتظار می‌رفت با واقعی‌تر شدن ارزش‌گذاری دارایی‌ها، شاهد افزایش فرایند ادغام و اکتساب شرکت‌ها بود. شرکت تازه تاسیس «NewCo» تقریبا ۷ درصد از تولید جهانی لیتیوم را در سال ۲۰۲۳ در اختیار خواهد داشت.

جردن رابرتز، تحلیلگر مواد اولیه به‌کار رفته در تولید باتری‌ها در موسسه «Fastmarkets» بیان کرد که شرکت تازه تاسیس «NewCo» با فعالیت در زمینه استخراج تا تولید مواد شیمیایی در حوزه‌های مختلف و در اختیار داشتن معادن متعدد و داشتن طرح‌های توسعه‌ای مبتنی بر پروژه‌های نوپا، تا پایان سال ۲۰۳۰ به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لیتیوم در سطح جهان تبدیل خواهد شد.

بازیابی قیمت لیتیوم

قیمت‌های لیتیوم چین از زمان رسیدن به پایین‌ترین حد خود در سال ۲۰۲۳ یعنی ۱۵۰ هزار تا ۱۸۰ هزار یوان (۲۱٫۶۸۹ تا ۲۶٫۰۲۶ دلار) در هر تن در روز ۲۰ آپریل ۲۰۲۳ در بحبوحه انتظار برای بهبود روند تقاضا در ماه می ۲۰۲۳ روند صعودی داشته است. سایر بازار‌ها به دلیل تعطیلات رسمی روز کارگر در چین از روز ۲۸ آپریل تا سوم می ۲۰۲۳، عمدتا روز‌های آرامی را پشت سر گذاشتند.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» از کربنات لیتیوم با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری‌ها با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین قیمت ۲۰۰ هزار تا ۲۳۰ هزار یوان در هر تن در روز پنجشنبه چهارم می ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۱۷۰ هزار تا ۱۹۵ هزار ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود ۳۰ هزار تا ۳۵، هزار یوان در هر تن کاهش داشت.

ادغام شرکت‌های تولیدکننده لیتیوم به ارزش ۱۰.۶ میلیارد دلار

تیم تحقیقاتی مواد اولیه به‌کار رفته در تولید باتری در موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که عرضه کربنات لیتیوم با خلوص صنعتی در چین به دلیل باز بودن پنجره آربیتراژ در ابتدای ماه می ۲۰۲۳ برای کربنات و هیدروکسید با خلوص صنعتی مورد استفاده در تولید باتری‌ها و همچنین پیش‌بینی افزایش قیمت در کوتاه‌مدت، با محدودیت در دسترسی روبه‌رو است.

این تیم تحقیقاتی در ادامه تاکید کرد که این افزایش تحرکات در بازار منجر به افزایش قیمت نمک لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری‌ها شده است. به علاوه، این افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی چین در حال سرایت به دیگر بازار‌های لیتیوم در کشور‌های شرق آسیا است.

ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با علظت حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری‌ها با شرط تحویل کالا بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده قیمت ۳۰ تا ۳۲ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز ۹ می ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود ۶٫۹ درصد افزایش داشت.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده