تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۵۳
بازدید: ۲۷۹
کد خبر: ۳۰۲۹۵۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کشف دومین منبع ذخیره جدید لیتیوم در هند

‌می‌متالز - سازمان زمین‌شناسی هند (GSI) در روز سه‌شنبه ۹ ماه می ۲۰۲۳ اعلام کرد که یک منبع ذخیره جدید لیتیوم را در ایالت غربی راجستان این کشور کشف کرده، اما حجم ذخایر این مبنع جدید هنوز فاش نشده است.

به گزارش می‌متالز به نقل از موسسه «Fastmarkets»، این دومین منبع ذخیره قابل توجه لیتیومی به شمار می‌آید که طی سال ۲۰۲۳ در این کشور کشف شده است. کشف اولین منبع ذخیره لیتیوم این کشور در سال ۲۰۲۳، در ماه فوریه رسانه‌ای شد. حجم ذخایر لیتیوم استنباط شده منبع اول حدود ۵٫۹ میلیون تن است. منبع کشف شده لیتیوم اول در ناحیه صلال هیمنه در بخش ریاسی در قلمرو شمال غربی جامو و کشمیر قرار دارد.

دولت هند اهداف بلندپروازانه‌ای برای بازار خودرو‌های الکتریکی (EV) این کشور در سر دارد و ذخایر لیتیوم کشف شده جدید این کشور می‌تواند به برآورده کردن این اهداف کمک کند. لازم به ذکر است که لیتیوم، یک ماده اولیه مهم در تولید باتری خودرو‌های الکتریکی و سیستم‌های ذخیره انرژی است.

بر اساس گزارش واحد تحقیقات سرمایه‌گذاری استراتژیک هند (SIRU) که توسط دولت این کشور اداره می‌شود، پیش‌بینی شده است که بازار خودرو‌های الکتریکی هند تا سال ۲۰۳۰، به فروش سالانه ۱۰ میلیون خودرو برسد و نرخ رشد سالانه مرکب آن بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰، حدود ۴۹ درصد رشد خواهد کرد.

در حالی که انتظار می‌رفت تقاضا برای فلز فوق سبک جهت پاسخگویی به حجم تقاضای افزایش جهانی به سمت گذار به پویایی الکتریکی افزایش یابد، قیمت‌های بازار فیزیکی لیتیوم در ماه‌های اخیر نشان از روند کاهشی آن دارد. قیمت‌های بازار فیزیکی لیتیوم چین به دلیل روند کاهشی حجم تقاضا، موجب روند نزولی حجم تقاضا در بازار جهانی لیتیوم در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ شد.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» از قیمت کربنات لیتیوم با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری و با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین، حدود ۷۲٫۳۸ درصد کاهش را نشان داد. قیمت این ماده به پایین‌ترین سطح خود در سال ۲۰۲۳ یعنی ۱۵۰ هزار تا ۱۸۰ هزار یوان در هر تن (۲۱،۶۷۰ هزار و ۶۷۰ تا ۲۶ هزار و چهار دلار در هر تن) در روز ۲۰ آپریل ۲۰۲۳ رسید که نسبت به قیمت ثبت شده در روز ۱۷ نوامبر سال ۲۰۲۲، حدود ۵۹۰ هزار تا ۶۰۵ هزار یوان در هر تن کاهش را نشان داد.

کشف دومین منبع ذخیره جدید لیتیوم در هند

قیمت‌های لیتیوم چین از زمان رسیدن به پایین‌ترین حد خود در روز ۲۰ آپریل ۲۰۲۳، روند صعودی داشته است و انتظار می‌رود حجم تقاضا در ماه می ۲۰۲۳ بهیود یابد. آخرین ارزیابی از قیمت این عنصر در روز چهارم می ۲۰۲۳، قیمت ۲۰۰ هزار تا ۲۳۰ هزار یوان در هر تن را نشان داد.

قیمت‌های لیتیوم پس از تجربه پایین‌ترین میزان در این روز، روند صعودی به خود گرفته است و پیش‌بینی می‌شود که این روند صعودی قیمت هم‌زمان با بهبود حجم تقاضای آن در بازار ادامه داشته باشد. سایر بازار‌های چین به دلیل تعطیلات رسمی روز کارگر از روز ۲۸ ماه آپریل تا سوم ماه می ۲۰۲۳، روند تقریبا آرامی را تجربه کردند.

بر اساس ارزیابی موسسه «Fastmarkets»، لیتیوم با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد لیتیوم کربنات مورد استفاده در تولید باتری‌ها با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین با ۳۰ هزار تا ۳۵ هزار یوان در هر تن افزایش، قیمت ۲۰۰ هزار تا ۲۳۰ هزار یوان در هر تن در روز چهارم می ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۱۷۰ هزار تا ۱۹۵ هزار یوان در هر تن در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حاکی از روند صعودی قیمت بود.

به گفته تیم تحقیقاتی مواد اولیه به‌‎ کار رفته در تولید باتری‌ها در موسسه «Fastmarkets»، عرضه کربنات لیتیوم با خلوص صنعتی در بازار داخلی چین به دلیل پنجره آربیتراژ در هفته اول ماه می ۲۰۲۳، برای کربنات و هیدروکسید خلوص صنعتی مورد استفاده در تولید باتری‌ها و همچنین انتظار برای افزایش قیمت‌ها در کوتاه‌مدت محدود بود.

این تحلیلگران در تیم تحقیقاتی موسسه «Fastmarkets» افزودند که افزایش فعالیت‌ها در بازار لیتیوم، موجب افزایش قیمت نمک لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری‌ها شده است. قیمت لیتیوم در بازار‌های شرق آسیا در هفته‌های اخیر ثابت بود. همچنین فعالان بازار نسبت به افزایش مجدد قیمت لیتیوم در بازار چین هشدار دادند.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده