تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۵۵
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۳۰۳۰۳۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مهار بیکاری در آمریکای‌جنوبی با تکیه بر لیتیوم

‌می‌متالز - لیتیوم کربنات پس از ثبت کف قیمتی ۱۹ماهه خود در ماه آوریل، با حمایت رشد تقاضای چینی‌ها برای خودرو‌های الکتریکی به مسیر رشد نرخ بازگشت. امیدواری نسبت به بهبود تقاضا برای این فلز خبری خوش برای آرژانتین تلقی می‌شود که ظرف سال‌های اخیر نسبت به اجرای پروژه‌های معدنی جدید لیتیوم در این کشور اقدام کرده و از این مسیر درصدد کاهش معضل بیکاری برآمده است.

به گزارش می‌متالز، آرژانتین می‌گوید فعالیت صنعت لیتیوم در این کشور موجب رشد اشتغال در بخش معدن شده است. دبیرخانه معدن آرژانتین آمار سالانه خود را منتشر کرد که نشان می‌دهد اشتغال در بخش معدن لیتیوم نسبت به سال گذشته ۶۸‌درصد رشد داشته و در مجموع هزار و ۴۸۲موقعیت جدید شغلی در فاصله ژانویه ۲۰۲۲ تا ژانویه ۲۰۲۳ در این کشور شکل گرفته است. در عین حال میزان اشتغال در بخش معدن این کشور با رشد ۹/ ۷درصدی به ۳۷‌هزار و ۸۵۰فرصت در ژانویه ۲۰۲۳ رسید که دبیرخانه معدن این کشور، این رقم را رکورد تاریخی اشتغال‌زایی بخش معدن در آرژانتین می‌داند. گزارش‌ها حاکی از آن است که مناطق دورافتاده آرژانتین از افزایش تعداد اشتغال در این کشور بیشترین بهره را برده اند، به طوری که استان‌های شمال‌غربی و غنی از لیتیوم سالتا، جوجوی و کاتامارکا بیشترین افزایش را به ثبت رساندند.

سالتا ظرف سال ۲۰۲۲ توانست ۴‌هزار و ۱۹۶موقعیت شغلی معدنی ایجاد کند که این رقم نسبت به سال قبل رشد ۳/ ۴۱درصدی داشت. بخش معدن استان جوجوی نیز ۳‌هزار و ۳۰۶مورد اشتغال ایجاد کرد که این رقم نیز نسبت به میزان اشتغال‌زایی در سال قبل رشد ۲/ ۳۲درصدی داشت. در این شرایط مشاغل معدنی کاتامارکا ۵/ ۲۲‌درصد افزایش یافته و در مجموع به ۲‌هزار و ۲۰۵موقعیت شغلی رسیده است. استان کاتامارکا در حال حاضر میزبان ۱۴پروژه لیتیوم است که هر یک در مراحل مختلفی قرار دارند. استان سالتا هم میزبان ۱۷پروژه و استان جوجوی میزبان ۵پروژه لیتیوم است.

نقش اشتغال زنان در بخش معدن آرژانتین ظرف سال گذشته برجسته شد؛ به نحوی که میزان آن با ثبت رشد ۷/ ۲۵درصدی به ۴‌هزار و ۱۲۳موقعیت شغلی رسید. آرژانتین پس از استرالیا، شیلی و چین، چهارمین تامین‌کننده جهانی لیتیوم است. این کشور بخشی از مثلث ذخایر لیتیوم جهانی است. گفته می‌شود بیش از نیمی از منابع لیتیوم دنیا در یک نوار مثلثی واقع شده که این نوار کشور‌های شیلی، آرژانتین و بولیوی را در بر می‌گیرد. افزایش تقاضا برای خودرو‌های الکتریکی ظرف سال‌های اخیر زمینه جهش کم نظیر قیمتی در بازار لیتیوم کربنات را فراهم کرد. این جهش قیمتی باعث شد تا بسیاری از کشور‌ها برای سرمایه‌گذاری روی ذخایر لیتیوم خود ترغیب شوند. آرژانتین یکی از کشور‌هایی بود که با افزایش سرمایه‌گذاری روی ذخایر لیتیوم خود ظرف سال‌های اخیر توانست در عین رشد درآمد معدنی، اشتغال‌زایی مناسبی را نیز در حوزه معدن خود رقم بزند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده