تاریخ: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۵۳
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۱۸۹۸۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تفاوت 3 هزار دلاری در قیمت‌‌گذاری لیتیوم کربنات چینی

ارزان‌فروشی چین در بازار لیتیوم کربنات صدای سایر عرضه‌کنندگان را درآورد

می متالز - فروشندگان لیتیوم کربنات در حال دست و پنجه نرم کردن و مقاومت در برابر قیمت‌های پیشنهادی پایین از سوی خریدان آسیایی هستند. کاهش قیمت این محصول در آسیا عمدتا به‌دلیل قیمت‌های پایین ارایه شده از سوی چین است.
ارزان‌فروشی چین در بازار لیتیوم کربنات صدای سایر عرضه‌کنندگان را درآورد

به گزارش می متالز، تمایل بازار چین به کاهش قیمت‌ها به‌عنوان کشوری که بیشترین میزان مصرف انواع کالاها را در جهان دارد، قیمت بازار محموله‌های دریایی بسیاری از کالاها را کاهش داده است؛ موضوعی که به مذاق عرضه‌کنندگان خارج از چین خیلی خوش نمی‌آید.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که لیتیوم کربنات با عیار مناسب برای باتری‌ها، کاهش قیمت 250 دلاری برای هر تن را طی ماه گذشته تجربه کرده‌ است. قیمت CIF لیتوم کربنات در پایان ماه آگوست 2018 حدود 16 هزار دلار برای هر تن در برخی بازارهای آسیایی از جمله، چین، ژاپن و کره‌جنوبی تخمین زده شده است.

مشتریان چینی چانه‌زنی قیمتی برای لیتیوم کربنات را بر پایه  قراردادهای CIF در حدود 12 هزار دلار تا 13 هزار دلار برای هر تن قرار داده‌اند. گفته می‌شود این قیمت معادل با قیمت‌های داخل چین است، اما قیمت‌گذاری در قراردادها عمدتا تمایل به عددی بین 15 هزار تا 16 هزار دلار (CIF) دارد.

به نظر نمی‌رسد که قیمت‌های لیتیوم کربنات تا پایان سال 2018 ثابت بماند. برخی تحلیل‌گران بازار لیتیوم کربنات را در سال جاری متفاوت از سال‌های قبل ارزیابی کرده و اذعان داشته‌اند که کاهش یارانه‌های دولت چین برای تولید می‌تواند به‌عنوان عاملی برای افزایش قیمت‌ها عمل کند. خاطر نشان می‌شود که ارزان‌فروشی (Sell-Off) برخی عرضه‌کنندگان مخصوصا از سوی استان چینگهای (Qinghai) چین که لیتیوم کربنات خود را از برخی نمک‌ها دریایی تهیه می‌کنند، بازار را تحت تأثیر قرار داده است. چرا که تولید لیتیوم کربنات با استفاده از نمک‌های دریایی هزینه‌ای کمتر از تولید آن با استفاده از کانی‌های محتوی لیتیم مانند اسپودومن (Spodumene) در بردارد.

برخی تولیدکنندگان در ژاپن و کره جنوبی از این قیمت در تعجب هستند، آن‌ها اعتقاد دارند که فروش زیر قیمت 16 هزار دلار برای هر تن برایشان صرفه ندارد. این موضوع باعث شده تا آن‌ها انگیزه خود را برای فروش به چین از دست بدهند. از سوی دیگر مشتریان خارج از چین نیز انتظار قیمت‌های پایین لیتیوم کربنات را تا این حد ندارند اما این انفاق به آن‌ها در امر چانه‌زنی قیمتی در بازار کمک می‌کند. نمودار 1 تغییرات میانگین قیمت لیتیوم کربنات در خارج از بازار چین را طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد.

عناوین برگزیده