تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۳۴
بازدید: ۳۸۶
کد خبر: ۱۲۴۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
افزایش عمق اکتشاف، راه دسترسی به ثروت‌های ملی است

کشف بیش از ۱۰۰۰ اندیس معدنی فلزی در ایران

می متالز - وجود معادن فلزی و کشف بیش از ۱۰۰۰ اندیس معدنی نشان می‌دهد کشور در حوزه کانی‌های فلزی، از ظرفیت زیادی برخوردار است.
کشف بیش از ۱۰۰۰ اندیس معدنی فلزی در ایران

به گزارش می متالز، این در حالی است که با وجود بالا بودن میزان ذخایر معدنی در کشور، تنها حدود ۵ تا ۶ میلیون متر حفاری شده که این میزان در مقایسه با دیگر کشورها بسیار کم بوده است به طوری که در برخی کشورهای اروپایی هر سال ۶میلیون متر حفاری انجام می‌شود. اگر قرار است میزان اکتشافات در ایران افزایش یابد نیاز به بودجه احساس می‌شود و نمی‌توان با تکیه بر بودجه اندک دولتی به این مهم دست یافت.


ذخایر غنی معادن فلزی در ایران

به گفته مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، از آنجایی که کمربند کوه‌زایی پسین از کشور ما عبور کرده است، می‌توان گفت ایران کشوری با ظرفیت بسیار بالا در حوزه ذخایر معدنی است. علی اصغرزاده در تشریح کمربند کوه‌زایی پسین گفت: هر کشوری که روی این کمربند قرار دارد، دارای ظرفیت‌های معدنی فلزی و حتی غیر فلزی زیادی است و نشانه آن وجود ۸ معدن بزرگ کشور در کلاس جهانی است. مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی با بیان این مطلب در ادامه افزود: وجود معادن فلزی غنی همچون انگوران، سنگان، مهدی‌آباد، چادرملو، گل‌گهر، سرچشمه و سنگون، نشان‌دهنده غنی بودن ایران در حوزه کانی‌های فلزی است. اصغرزاده تاکید کرد: وجود این کانی‌ها و شواهد موجود و همچنین کشف بیش از ۱۰۰۰ اندیس معدنی(اندیس‌ها مکان‌هایی هستند که شواهدی دال بر وجود ماده معدنی در آنها وجود دارد) نشان می‌دهد کشور در حوزه کانی‌های فلزی از ظرفیت زیادی برخوردار است. وی ادامه داد: ممکن است برخی از اندیس‌ها باردار نباشند اما زمانی که این تعداد اندیس و نشانه‌های خوب زمین‌شناسی در یک منطقه وجود دارد می‌توان به راحتی نتیجه گرفت به طور حتم در این منطقه کانی‌های فلزی یافت می‌شود. مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: سنگ‌آهن، مس، سرب و روی، طلا، کرومیت، تیتان و آنتیموان، کانی‌های فلزی هستند که کشور ایران در این حوزه قوی بوده و احتمال کشف معادن جدید در آینده نیز وجود دارد. اصغرزاده تصریح کرد: اکنون در کشور ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن ذخیره سنگ‌آهن قطعی کشف شده و قطعی بودن آن به این دلیل است که علاوه بر پایان یافتن کار اکتشافی، با اطمینان و بدون خطا در آینده نزدیک قابل بهره‌برداری هستند.


ثروت هنگفت نهفته در زیر زمین

وی افزود: با توجه به نرخ جهانی سنگ‌آهن و یک ضرب و تقسیم ساده متوجه می‌شویم که تنها همین ذخیره جدید کشف شده چه ارزش هنگفتی دارد، هر چند که باید هزینه‌های استخراج و بهره‌برداری را از آن کم کرد اما در عین حال می‌توان گفت همین اکتشاف جدید می‌تواند به عنوان یک سرمایه ملی مطرح شود. مدیر اکتشاف ایمیدرو در پاسخ به این پرسش که آیا توانسته‌ایم در سال‌های گذشته از ظرفیت‌های معادن فلزی کشور بهره ببریم یا خیر، گفت: در کشور ما آنچه در تاریخ اکتشافات رخ داده، ۵ تا ۶ میلیون متر حفاری برای رسیدن به ذخایر معدنی بوده است اما در کشورهای پیشرفته معدنی همچون کانادا و استرالیا هر سال ۶ میلیون متر حفاری انجام می‌شود و از این مقایسه ساده می‌توان متوجه شد که ایران دارای معادن نهفته بیشماری است که باید برای کشف و استخراج آن اقدام جدی شود. به گفته اصغرزاده، در کشورهای پیشرفته معدنی همچون استرالیا، نه تنها کل کشور چندین بار به دلیل اکتشاف معادن جدید بررسی شده‌اند بلکه مناطق معدنی قدیم نیز هر چند سال یک بار با روش‌های جدید اکتشافی بررسی شده و ذخایر جدیدی کشف می‌شود. وی با اشاره به ضرورت جذب سرمایه در حوزه اکتشاف معدن تصریح کرد: کشف ظرفیت‌های جدید معدنی، نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بزرگی دارد و بدون شک با بودجه اندک دولتی نمی‌توان به این مهم دست یافت و در این راه نیاز به جذب سرمایه‌های خارجی داریم. اصغرزاده ادامه داد: تهیه منابع انسانی متخصص و ابزارهای سخت‌افزاری به منظور رسیدن به اکتشاف و شناسایی معادن بزرگ کشور، هزینه‌های بسیار هنگفتی دارد که دولت به تنهایی از پرداخت آن عاجز است.
مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درباره مشکلات محیط زیستی اکتشاف و بهره‌برداری از معادن جدید گفت: در کشورهای پیشرفته برای کاهش آلودگی‌های محیط زیستی معادن نقشه راهبردی طراحی شده و معدنداران برای اینکه به محیط‌زیست آسیبی وارد نکنند، هزینه‌های بیشتری صرف می‌کنند اما متاسفانه در ایران با دیدن نخستین مشکلی که معدن برای محیط‌زیست ایجاد کرده، خواستار لغو فعالیت‌های معدنی در یک منطقه می‌شوند. وی اظهار کرد: تجهیزات و ماشین‌آلات، بخشی از کار معدن است و در دهه‌های گذشته دولت چند بار به معدنداران برای خرید ماشین‌آلات وام داد اما ضروری است که دوباره برای تجهیز معادن از روش‌هایی همچون تسهیلات‌دهی، اجاره شرکت‌های فروشنده ماشین‌آلات معدنی به شرط تملیک یا کاهش تعرفه واردات ماشین‌آلات معدنی استفاده کند. مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران افزود: رسیدن به این هدف نیازمند سیاست‌گذاری در این حوزه است و با توجه به منافعی که فعال‌سازی معادن در حوزه افزایش اشتغال و رونق اقتصادی در پی دارد، لازم است دولتمردان در این حوزه بودجه و تمرکز بیشتری به خرج دهند. وی یادآور شد: زمانی که دولت می‌خواهد از خودروسازان حمایت کند مبالغ هنگفتی را به عنوان وام به مردم می‌دهد تا صنعت خودروسازی از رکود دربیاید. نمونه چنین کاری را دولت می‌تواند با روش‌های زیادی در حوزه معادن انجام دهد.
اصغرزاده گفت: کشورهایی که توسعه معدنی در آنها از اهمیت زیادی برخوردار است، برنامه‌های ویژه بلندمدتی برای توسعه و حمایت از معادن طرح‌ریزی کرده‌اند و نتیجه آن رونق اقتصادی در این کشورها بوده است. وی شیلی را به عنوان یک نمونه موفق در حوزه استفاده از معادن نام برد و گفت: این کشور توانست با فراهم کردن شرایط مناسب و جذب سرمایه‌های خارجی، معادن مس خود را شناسایی کند و اکنون تامین‌کننده اول کانی مس در جهان است. مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ادامه داد: کشورهای بزرگی مانند کانادا، شیلی، چین و حتی امریکا بخش زیادی از رونق اقتصادی خود را به وسیله معادن تامین می‌کنند و این موضوع نقش حیاتی معادن در اقتصاد هر کشور را نشان می‌دهد. وی تصریح کرد: در صورتی که سرمایه‌گذاران خارجی، امنیت و ضمانت سرمایه خود را در ایران حس کنند، به حوزه معادن ورود خواهند کرد زیرا ایران علاوه بر ویژگی غنی بودن معادن، دارای امنیت و زیر ساخت‌های قوی همچون جاده، راه‌آهن و فرودگاه است که این موضوع کشور ما را به دلیل ورود سرمایه‌گذاران خارجی جذاب کرده است.


اصغرزاده افزود: از آنجایی که ایران کشوری خشک و نیمه خشک است، رخنِمون معدنی خوبی دارد به این معنا که پوشش گیاهی کم باعث شده به راحتی ظرفیت‌های معدنی کشف شوند و به بهره‌برداری برسند. وی ابراز کرد: در کنار مسائل سیاسی، نکته اصلی توفیق نیافتن ما در جذب سرمایه‌گذاران خارجی در سال‌های گذشته، سوء مدیریت‌ها و فقدان شفافیت در این حوزه بوده است و بدون شک با تغییر ساز و کارهای حوزه معدن می‌توان به فعال‌سازی معادن کشور و بهره‌برداری هر چه بیشتر از این سرمایه ملی امیدوار بود.


اکتشافات در ایران سطحی بوده است

به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان بخش معدن، تا کنون بیشترین نوع اکتشافات در ایران در سطح بوده و معدنکاران بیشتر به سمت برداشت ذخایری رفته‌اند که رخنمون سطحی داشته‌اند.
رئیس خانه معدن ایران نیز در این باره گفته است: از آنجایی که به طور عمده برداشت از ذخایر حوزه پلی متال‌ها به صورت سطحی بوده و اکتشافات را کامل نکرده‌ایم، نمی‌توان گفت ذخایر کشور در چه حدی برداشت شده و به چه میزان ظرفیت برداشت نشده وجود دارد. به گفته محمدرضا بهرامن، از ۳ سال گذشته حرکت بزرگی در اکتشاف کشور آغاز شده و از آنجایی که عمده ذخایر غنی ایران کانی‌های فلزی است می‌توان امیدوار بود شروع این حرکت مثبت به اکتشاف معادن فلزی بیشتری در ایران بینجامد. وی تاکید کرد: اکتشاف پهنه‌های معدنی کشور باید عمقی انجام شود و در پژوهش‌هایی که همین امسال انجام شد ذخیره ۲ میلیارد تنی کشف شد که نشان می‌دهد اگر اکتشافات کامل شود، به ذخایر عظیم دسترسی پیدا خواهیم کرد. در صورتی که بتوانیم از این سرمایه ملی و غنی کشور بهره ببریم عواید اقتصادی زیادی به کشور تزریق خواهد شد. در واقع دسترسی به ذخایر واقعی مستلزم مطالعه است. وی تصریح کرد: با توجه به ساختار زمین‌شناسی و ذخایر جدید که به آن دسترسی پیدا می‌کنیم، نگاه ما به معدن باید با نگاه به آمایش سرزمین و حفظ محیط‌زیست همراه باشد و با تدوین استراتژی‌های بلندمدت شرایطی به وجود بیاید که توسعه معادن، ضرری به محیط‌زیست وارد نکند. رئیس خانه معدن ایران بیان کرد: در ۶۰ سال گذشته، عملیات اکتشافی معدنی در عمق حداکثر ۱۵۰ متری انجام می‌شد اما امروز می‌بینیم با انجام عملیات در عمق ۱۵۰۰ متری به ذخیره ۱/۵ میلیارد تنی دست یافته‌ایم که نشان‌دهنده اهمیت اکتشافات در اعماق زمین است. بهرامن ادامه داد: اکتشاف در عمق بیشتر مستلزم برنامه‌ریزی راهبردی از اکتشاف تا انتهای خط است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان در آینده به جایگزینی نفت به جای مواد معدنی در کشور امیدوار بود، گفت: نمی‌توان نفت را از مواد معدنی جدا کرد زیرا از ذخایر معدنی کشور به شمار می‌آید اما باید توجه کرد که در ۶۰ سال گذشته در هیچ یک از حوزه‌های معدنی به جز نفت اکتشافات کاملی انجام نداده‌ایم و در صورت اکتشافات جدید در حوزه کانی‌هایی همچون کانی‌های فلزی، امروز به کشف منابع جدید و ثروت‌های بیشتر نیاز داریم. وی در پایان تاکید کرد: بدون شک در صورتی که سرمایه لازم در حوزه اکتشاف معادن صرف شود با بهره‌گیری از یک برنامه راهبردی درست می‌توان در آینده یک منبع اقتصادی بزرگ به کشور اضافه کرد.کشف بیش از ۱۰۰۰ اندیس معدنی(اندیس‌ها مکان‌هایی هستند که شواهدی دال بر وجود ماده معدنی در آنها وجود دارد) نشان می‌دهد کشور در حوزه کانی‌های فلزی از ظرفیت زیادی برخوردار است

منبع: صمت
عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!