تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۳۷
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۱۲۵۷۶
سرویس خبر : انرژی

واقع‌گرایی‌هـــــــای زنگـــــنه

می متالز - عصر روز شنبه گذشته بیژن زنگنه در مراسم نخستین دوره جایزه سرآمدی و بهبود مستمر صنعت نفت نقبی به حوزه توسعه و پیشرفت در صنعت نفت زد و به موضوع رقابت اشاره کرد و گفت: روزگاری فکر می کردم علت چیست که کشورهای پیشرفته در حوزه تجارت و کسب و کار به موضوع ارتقای تکنولوژی و تحقیق و پژوهش می پردازند ؟
واقع‌گرایی‌هـــــــای زنگـــــنه

به گزارش می متالز، همچنین در دهه هشتاد وقتی در دانشگاه تدریس میکردم این موضوع یکی از مباحث عمده روز بود که چرا ارتباط بین دانشگاه و صنعت شکلی واقعی و کار ساز به خود نمی گیرد و آیا این مشکل به دلیل نبود بودجه است یا در بین مدیران کلان اراده ای در این زمینه وجود ندارد؟

زنگنه در این مراسم همچنین پرسید:  چرا در ایران موضوع تحقیق و پژوهش به شکلی جدی تر دنبال نمی شود ولی در کشورهای دیگر این اتفاق می افتد؟

وزیر نفت که گویی بار دیگر  واقع بینی  و اقتضائات مدرن را مد نظر قرار داده بود ادامه داد: پرسش من این است که این موضوع در آن کشورها به دلیل ژن  آن هاست و یا اینکه در آن جا  تحقیق و پژوهش یک کار دستوری است؟

زنگنه افزود  : من خیلی به این موضوعات فکر کردم  و در این اندیشه بودم که براستی موتور محرک توسعه کسب و کار در چنین کشور هایی چیست  و در نهایت به همین پاسخ رسیدم که موضوع رقابت در این کشورها، یک اصل است.

شانا در این زمینه نوشت: زنگنه با بیان این که موتور توسعه، رقابت جدی و بی‌رحمانه است و بازار به کسی که از بازار عقب بماند، هیچ ترحمی نمی‌کند، تصریح کرد: به عنوان نمونه می‌توان به تلفن همراه نوکیا اشاره کرد؛ ۱۰ سال پیش، بیشتر افراد از تلفن‌های همراه با نشان تجاری (برند) استفاده می‌کردند، اما هم‌اکنون کمتر فردی از تلفن همراه با برند نوکیا استفاده می‌کند، زیرا این شرکت در جریان رقابت حذف شد.

وزیر نفت با یادآوری این که در دوران کودکی ما تلویزیون‌هایی با نشان‌های تجاری آمریکایی و ژاپنی وجود داشت که هم اکنون در بازار وجود ندارند، افزود: این شرکت‌ها در جریان رقابت حذف شدند. وی افزود: رقابت به این معناست که یک کالا یا خدمت با قیمت کمتر و کیفیت بهتر ارائه ‌شود.

وزیر نفت با ذکر خاطره‌ای به نقل از سفیر پیشین ایران در ژاپن گفت: یک فرد ژاپنی گفته است همه توقع دارند ژاپن هر سال کیفیت محصولاتش را افزایش و قیمت آن را کاهش دهد، اما ایران چه کاری در نفت انجام می‌دهد که انتظار دارد قیمت آن بالا برود؟

وی با بیان این که رقابت اتفاق نمی‌افتد مگر این که فناوری ارتقا یابد، تصریح کرد: با رقابت و پژوهش باید محصولی تولید کرد که با کیفیت بهتر و با قیمت پایین‌تر به جامعه عرضه شود.

رقابت و توسعه فناوری موضوعی انتخابی نیست

 زنگنه با بیان این که رقابت و توسعه فناوری موضوعی انتخابی نیست، بلکه تلاش برای حیات و ممات است، ادامه داد: همواره از مسئولان شرکت‌های نفت دنیا می‌پرسم قیمت نفت چه می‌شود که پاسخ جالبی از طرف یکی از آنان دریافت کردم، وی پاسخ داد که «ما از قیمت نفت گذشته‌ایم و فقط برای کاهش هزینه‌ها تلاش می‌کنیم.»

وی اعلام کرد که ۲۰ روز پیش دستور تدوین راهکار دوباره بین دولت و شرکت‌های ملی نفت و گاز را دادم.

وزیر نفت با تاکید بر این که شرکت با اداره کل فرق دارد، اظهار کرد: درباره سرآمدی و بهبود مستمر ۱۲ سال پیش برنامه‌ای نوشتم و به مجلس شورای اسلامی ارائه دادم، چهار سال پیش هم این موضوع را تکرار کردم.

زنگنه با تاکید بر این که بهبود مستمر یک اصل است و ما در جایزه سرآمدی به دنبال کار نمایشی نیستیم و هدف ثمربخشی است، افزود: ارزیاب‌ها باید از اشخاص مستقل ثالث باشند و در عین حفظ چارچوب‌ها، با جامعه جهانی پیوند داشته باشند.

 به نظر می رسد زنگنه اینک بیش از هر زمان دیگری چشم به واقعیت های موجود در حوزه صنعت نفت امروز ایران گشوده است و موانع و مشکلات و راه های برون رفت از آن را نیز به خوبی شناسایی کرده است.اما نکته قابل ذکر این است که زنگنه به رغم آنکه آرا خود را علنی میکند ، اما در برابر ، موانع و مشکلاتی در بخش کلان ماجرا  وجود دارد که لزوما توسط وزیری استخوان ساییده  همچون او در حاکمیت نمی تواند به تنهایی چاره کار باشد.در شرایطی که ساختار  و طراحی کهنه صنعت و تجارت در کشور ما درگیر انواع و اقسام مشکلات ریز و درشت باقی مانده از سالیان قرار گرفته است،  نمی توان با آرا فردی و به اتکا نظرات یک نفر کار را سامان داد.زنگنه اکنون بیش از هرزمان دیگری در یافته است که روزگار شعارسر دادن های بی اتکا به واقعیات گذشته است  و در جهانی که بزرگان عرصه تجارت با کوچکترین کاهلی یا سهل انگاری ،  بازارها را ازدست می دهند ،  مدیریت باری به هرجهت و یا مولفه های تکراری امتحان پس داده دیگر منشا اثر نخواهد بود.وزیر کهنه کار نفت ایران به خوبی در یافته است که کشتیبانی  صنعت ایران را سیاستی دگر باید.

توسعه لایه نفتی را به راحتی به توتال نمی‌دهیم

وزیر نفت از نهایی شدن ادغام مرسک با توتال خبر داد و گفت: توسعه لایه نفتی پارس جنوبی به راحتی به توتال سپرده نمی‌شود.

زنگنه در حاشیه نخستین دوره جایزه سرآمدی و بهبود مستمر صنعت نفت درباره سفر اخیرش به هند به همراه رئیس جمهوری به خبرنگاران گفت: در این سفر درباره برداشت نفت با هندی‌ها مذاکره کردیم، بحث دیگری درباره توسعه میدان فرزاد بی بود که پیشرفت خوبی داشت؛ به طور کلی در اصول با یکدیگر توافق داشتیم و ان‌شاءالله در جزئیات هم به نتیجه برسیم.

وی درباره این که آیا توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی به شرکت دانمارکی مرسک واگذار می‌شود، با بیان این که ادغام شرکت مرسک با توتال فرانسه نهایی شده است، افزود: توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی به‌راحتی به توتال سپرده نمی‌شود.

وزیر نفت درباره این که نظر شما درباره آغاز بخش دوم ساخت خط لوله گازی تاپی چیست، اظهار کرد: خط لوله انتقال ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند (تاپی) هر زمان اجرایی شد درباره آن صحبت می کنیم.

زنگنه برگزاری آزمون استخدامی وزارت نفت در سال ۹۶ را منتفی دانست و درباره استخدام آبدارچی به‌عنوان مدیرعامل و یا عضو هیئت مدیره یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت هم اظهار کرد: این موضوع را می‌توان به‌صورت حقوقی پیگیری کرد. کدام آبدارچی؟

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره سواپ نفت خام کرکوک گفت: ترانزیت نفت عراق منتفی نشده است.

عناوین برگزیده