تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۰۰
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۱۲۶۸۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس بورس کالای کارگزاری بانک مسکن:

افزایش قیمت‌ در بورس مسکن، محدودیت عرضه در بازار است

می متالز - رئیس بورس کالای کارگزاری بانک مسکن معتقد است که در صورتی عرضه و تقاضا به مقدار کافی و متناسب در بازار انجام شود، مکانیزم کشف قیمت به صورت صحیح انجام می‌پذیرد و اگر عرضه در بازار بورس کالا محدود شود، منجر به افزایش قیمت‌ها در بورس مسکن خواهد شد.
افزایش قیمت‌ در بورس مسکن، محدودیت عرضه در بازار است

به گزارش می متالز، مینو معین‌الدینی درباره معاملات مسکن در بورس کالا و مزایای آن مواردی را در ارتباط با مثبت بودن این طرح برشمارد. این موارد عبارتند از:

  • کاهش قیمت شفاف و منصفانه
  • کاهش هزینه‌های معاملاتی با حذف واسطه‌های غیرضروری
  • تضمین اجرای تعهدات طرفین
  • بر اساس ماده ۱۷ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در صورت عرضه و فروش اموال غیرمنقول در بازار فرعی بورس کالای ایران توسط وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و اجرایی نیازی به برگزاری تشریفات مناقصه و مزایده نیست.
  • سهولت پاسخگویی مدیران به نهادهای نظارتی به دلیل عرضه و انجام معاملات در یک بستر شفاف و منصفانه.
  • توسعه بازار و بازاریابی از طریق کارگزاران.
  • معافیت ۱۰ درصدی از مالیات برآمد.
  • بهبود بر فرآیند نظارت بر نهادهای دولتی و غیردولتی.

همچنین وی از مفید واقع شدن طرح مذکور برای نهادهای دولتی و غیردولتی برگزارکننده مزایده، تشکل‌ها (اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و تعاونی‌ها)، انبوه‌سازان املاک و مستقلات یاد کرد و از آنها ب عنوان گروه‌های سازنده در ارتباط با معاملات مسکن در بورس کالا یاد کرد.

ضرورت عرضه واحدهای متناسب با نیاز مردم

رئیس بورس کالای کارگزاری بانک مسکن تصریح کرد: در مورد مساله معاملات واحدهای مسکونی بیشتر در مورد اقبال خواهد بود یا واحدهای تجاری و صنعتی، بیان کرد، پیش فروش واحدهای تجاری و مسکونی انبوه‌سازان و سازندگان مسکن و پیش‌خرید آنها توسط متقاضیان می‌تواند به تداوم این عرضه‌ها در بورس کالا کمک شایانی داشته باشد. همینطور اگر واحدهای مسکونی متناسب با نیازهای مردم در این بازار عرضه شود، باعث مشارکت بیشتر مردم و فعال شدن آنها در این بازار می‌شود.

معین‌الدینی گفت: اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه می‌توانند با توجه به شرایط پرداخت اقساطی برای خرید مسکن در این بازار اقدام نمایند، همچنین سازندگان با پیش فروش واحدهای خود در این بازار می‌توانند برای تکمیل پروژه از این طریق تامین مالی نمایند.

وی ادامه داد: در حوزه املاک دو مشکل اصلی در کشور ما وجود دارد؛ یکی بحث نقد شوندگی و دیگری بحث کشف قیمت است. عرضه مسکن در بورس ممکن است احتمال رشد قیمت مسکن در بازار آزاد را تقویت کند.

رئیس بورس کالای کارگزاری بانک مسکن در خصوص این موضوع توضیح داد: درصورتی‌که عرضه و تقاضا به مقدار کافی و متناسب در بازار انجام شود، مکانیزم کشف قیمت به صورت صحیح انجام می‌پذیرد و اگر عرضه در بازار بورس کالا محدود شود، منجر به افزایش قیمت‌ها در بورس مسکن خواهد شد.

معین‌الدینی افزود: بنابراین این امر بسیار اهمیت دارد که عرضه در این بازار به صورت صحیح مدیریت شود تا موجب افزایش قیمت‌ها نگردد.

همچنین وی در ارتباط با مبنای تعیین قیمت پایه در معاملات گفت: قیمت پایه در این معاملات بر اساس گزارش کارشناسان دادگستری که برای بورس کالا ارسال شده، تعیین می‌شود.

عناوین برگزیده