تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۴۲
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۱۲۷۱۵۲
سرویس خبر : محیط زیست

آقای استاندار، لطفاً تناقض موجود را رفع کنید، آبیک نفس ندارد!

می متالز - در آستانه سفر استاندار محترم قزوین به شهرستان آبیک هستیم و لازم است نکاتی را که ایشان در سفر اردیبهشت ماه امسال خود به آبیک داشتند خاطر نشان سازیم. یکی وعدۀ رسید‌ن آب در هفتۀ دولت به آبیک بود و دیگری درباره حفظ طبیعت بکر شمال آبیک و عدم صدور مجوز برای معادن بود.
آقای استاندار، لطفاً تناقض موجود را رفع کنید، آبیک نفس ندارد!

به گزارش می متالز، سیدفرهاد حسینی، فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت:

در آستانه سفر استاندار محترم قزوین به شهرستان آبیک هستیم و لازم است نکاتی را که  ایشان در سفر اردیبهشت ماه امسال خود به آبیک داشتند خاطر نشان سازیم. یکی وعدۀ رسید‌ن آب در هفتۀ دولت به آبیک بود که البته در نشست خبری اخیر قول تحقق آن تا پایان سال را دادند و دیگری درباره حفظ طبیعت بکر شمال آبیک و عدم صدور مجوز برای معادن بود.

آقای استاندار، شما در آن روز فرمودید «در گذشته متأسفانه مجوزهایی داده شده و یک منطقۀ بکر گردشگری در معرض نابودی است، این منطقه به حوزۀ گردشگری اختصاص پیدا می‌کند و در آینده شاهد تحول حوزۀ گردشگری استان در این منطقه خواهیم بود».

از سوی دیگر، نمایندگان محترم مردم در مجلس و برخی مسوولان استانی از معاونین تا مدیران کل براساس مصوبۀ استانی صدور هرگونه مجوز معادن را منتفی اعلام کرده و بر حفظ پیغمبرکوه و محیط زیست آن و ایجاد بستری برای توسعه گردشگری در این منطقه تأکید کردند. حتی حرف از سرمایه‌گذاری پردیسبان و سایر شرکت‌های بخش خصوصی برای گردشگری در این منطقه به میان آمد و پیگیری‌هایی هم صورت گرفته اما شنیده‌ها حاکی از آن است هنوز هم برخی‌ها به دنبال اخذ مجوز و برخی مسوولان و افراد مرتبط با آنان به دنبال دادن مجوزهایی برای معدن و حتی احداث شرکت در کنار معدن باهم هستند.

چندی پیش هم اعلام کردیم که یک شرکت متقاضی معدن، سنگ لاشه در شمال آبیک که حامیان پروپاقرص استانی هم دارد، درخواست سینه کار جدید نموده و  اصرار به دریافت سینه کار جدید در  پلاک ۲ اصلی از بخش ۱۶ موسوم به رحمت آباد نموده و با جابجایی سینه کار به میزان ۳ هکتار موافقت گرفته است.

از طرفی با مخالفت اداره منابع طبیعی شهرستان با درخواست شرکت مذکور، بخش‌های وسیعی از این‌منطقه دارای ۲ نوع پوشش درختچه‌ای بادام کوهی ممنوع القطع(اسکوپاریا و تنگرس) بوده که در کشور کم نظیر است و هشدار دادیم اگر مسوولان استان بخواهند مطابق گذشته به روالِ دادنِ مجوزها ادامه بدهند، زیست گیاهی منطقه نیز به خطر می‌افتد و یک نقطه سیاه دیگر به پروندۀ هجمه به محیط زیست آبیک اضافه خواهد شد.

اما گویا موضوع پایان نیافته و سفارش‌ها و  فشارها به برخی افراد و‌ مسوولان در آبیک ادامه دارد که البته این تناقضی است آشکار با اظهاراتتان، مصوبات استانی و سیاست‌های دولت.

هنوز فراموش نکرده‌ایم که زمستان سال گذشته آبیک در چندین مرحله آلوده‌ترین شهر استان و کشور شد، لذا امیدواریم با جدیت در این موضوع ورود کرده و این تناقض را رفع و جلوی یک تهدید زیست محیطی دیگر در شهرستان آبیک را بگیرید، آبیک آبش یک نیست، در محاصرۀ آلاینده‌ها است، هوا می‌خواهد، نفس ندارد!

عناوین برگزیده