تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۵۲
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۳۰۳۸۲۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها:

شورای عالی معادن به مطالبه مردم پیغمبرکوه آبیک توجه کند

‌می‌متالز - نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها گفت: شورای عالی معادن به مطالبه مردم برای توقف دائم فعالیت معدنی در منطقه پیغمبرکوه توجه کند.

به گزارش متالز، سید فرهاد حسینی با بیان اینکه نفس‌های مردم آبیک با توجه به فعالیت برخی معادن در پیغمبرکوه به شماره افتاده است، گفت: شورای عالی معادن به مطالبه مردم برای توقف دائم فعالیت معدنی در منطقه پیغمبرکوه توجه کند.

وی در خصوص نگرانی مردم بابت آلاینده‌ها در شهرستان آبیک در استان قزوین که دروازه ورودی این استان محسوب می‌شود، به لزوم توجه ویژه سازمان حفاظت محیط زیست کشور و شورای عالی معادن برای توقف دائم فعالیت معدنی در این منطقه تاکید کرد.

نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها گفت: فعالیت برخی معادن در پیغمبرکوه در شمال شهر آبیک، شرکت سیمان در شرق، نیروگاه شهید رجایی در غرب و ریزگرد‌های نمکی دشت الله‌آباد در جنوب شهرستان آبیک و آلودگی تردد خودرو‌ها در بزرگراه کرج – قزوین آسیب جدی به این منطقه وارد کرده است.

وی تصریح کرد: ما شاهد حجم بالای آلایندگی در این شهرستان هستیم که در محاصره انواع آلایندگی‌ها قرار دارد.

این مسوول اضافه کرد: دشت الله‌آباد که در حال تبدیل شدن به کانون ریزگرد در منطقه است، از جمله تهدید‌های زیست محیطی برای چندین استان مجاور از جمله پایتخت می‌باشد.

حسینی تاکید کرد: همچنین فعالیت برخی معادن شن و ماسه که استراتژیک نبوده و می‌تواند در جای دیگری تعریف شود در مجاورت شهر و روستا‌های آبیک بوده و موجب شده که ما شاهد آلودگی تجمیعی در آبیک باشیم به گونه‌ای که در سال‌های گذشته این شهرستان چندین بار در صدر آلوده‌ترین شهر‌های کشور قرار گرفته است.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی از مسوولان از فعالیت بدون چارچوب و ساختارمند معادن حمایت می‌کنند و صدور مجوز معادن جدید بدون توجه به خواسته‌ها و نگرانی‌های مردم این منطقه انجام می‌شود.

نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها تأکید کرد: موضوع فرد یا معدن خاصی نیست و بحث بر سر از بین رفتن طبیعت خاص هزاران ساله و گونه‌های گیاهی و جانوری منحصر به فرد و فسیل‌های با قدمت میلیون ساله است که می‌توان با توقف فعالیت‌های معدنی و انتقال و تعریف منطقه دیگری برای این معادن که استراتژیک نبوده و فقط شن و ماسه تولید می‌کنند، است.

وی گفت: لازم است مسوولان تصمیم‌گیر در کشور به ویژه در شورای عالی معادن به خواست و نگرانی مردم توجه ویژه کنند و پیغمبرکوه تنها تنفس‌گاه این شهرستان را با توقف دائم فعالیت معدنی به منطقه‌ای پاک و زمینه‌ساز سلامت و تفرجگاه شهروندان و مسافران عبوری و محلی برای گردشگری سلامت، ورزشی و میراث طبیعی مبدل سازند.

حسینی افزود: از فعالیت معادن به شرط آنکه به سلامت و محیط زیست مردم ضربه نزند حمایت می‌کنیم، اما نباید اجازه فعالیت به معادنی داده شود که در مجاورت شهر، روستا‌ها و زندگی مردم قرار دارند و آلایندگی در آن محرز است.

وی عنوان کرد: مسوولان کشوری از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و شورای عالی معادن به هیچ عنوان نباید از این موضوع که مورد تأکید امام جمعه، مسوولان، دوستداران محیط زیست و دغدغه مهم مردم است کوتاهی کنند.

نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: لازم است ضمن اعلام بدون اغماض و ملاحظه هشدار‌ها و گزارش‌های زیست‌محیطی خود در این منطقه به مردم، با نمایندگان مردم در مجلس و شورای عالی استان‌ها برای رفع این معضل بزرگ منطقه‌ای همراهی نموده و به مدیران استانی خود نیز تأکیدات لازم را داشته باشد.

وی در پایان یادآور شد: هرگونه کم توجهی یا بی توجهی ممکن است تبعات جبران ناپذیری داشته باشد و آسیب‌های آن، استان‌های همجوار از جمله تهران را نیز در بر بگیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده