تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۰۸
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۱۲۷۲۲۹
سرویس خبر : زمین شناسی
با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور صورت گرفت:

انعقاد تفاهم نامه همکاری میان سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی اصفهان و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور

می متالز - در هفتمین جلسه کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی، پژوهشی و آموزشی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، اتاق بازرگانی اصفهان و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور امضا شد.
انعقاد تفاهم نامه همکاری میان سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی اصفهان و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور

به گزارش می متالز، انجام مطالعات تکمیلی برروی آب های کارستی، جانمایی ژئوپارک طبیعی و توسعه ژئوتوریسم، انجام مطالعات تکمیلی بر روی منشاء و نوع گرد و غبار و آلودگی در استان از مفاد این تفاهم نامه است. 
در این جلسه علیرضا شهیدی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به تولید اطلاعات پایه در این سازمان، ایجاد اطلاعات پایه در حوزه های زمین شناسی، ژئوشیمی، ژئو فیزیک و... را از جمله این تولیدات نام برد. وی ضمن تاکید بر ضرورت مدیریت بهینه منابع آبی کشور گفت: 90 درصد آب کشور بصورت غیر هدفمند در بخش کشاورزی مصرف می شود و در حقیقت صنایع کشور تنها حدود 4 تا 5 درصد آب موجود را استفاده می نمایند که در صورت مدیریت هدفمند منابع، مشکل تامین آب صنایع و آب شرب کشور رفع خواهد شد. 
رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در ادامه با بیان اینکه استان اصفهان در حوزه آب های کارستی (ژرف) دارای پتانسیل بالایی می باشد، ویژگی این آبها را تجدید پذیری آنها بیان و تصریح کرد: آب شرب بسیاری از کشورها از طریق آب های کارستی تامین می شود و دارای کیفیت بالایی است. 
شهیدی رفع نقص توجه به مخاطرات بهره برداری معادن را در افزایش کمیت، کیفیت و ایمنی معادن کشور موثر دانست. وی همچنین گفت: سازمان زمین شناسی کشور اطلس پتانسیل مواد معدنی کشور را با هدف کاهش زمان اکتشاف و کم کردن ریسک سرمایه گذاری و افزایش تمایل بخش خصوصی در ورود به مباحث اکتشاف مواد معدنی منتشر ساخته است.
 شهیدی در سخنان خود سرمایه گذاری در حوزه برداشت های ژئوفیزیک هوایی را سرمایه گذاری زودبازده دانست و پیشنهاد ورود استان اصفهان به این حوزه  را ارایه کرد. 
وی همچنین از استقبال سازمان زمین شناسی برای ورود بخش خصوصی به این حوزه خبر داد.  
رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه استان پهناور اصفهان در اقلیم های متنوع زمین شناسی واقع شده است، هدف سازمان زمین شناسی کشور در حوزه ژئوتوریسم را معرفی پدیده های خاص زمین شناسی بیان و تصریح کرد: باید قدر پتانسیل های طبیعی کشور را دانست. وی در پایان سخنان خود سازمان زمین شناسی کشور را سازمانی آینده پژوه دانست که با اشتراک اطلاعات خود با بخش خصوصی می تواند در رفع دغدغه های بخش های دولتی، خصوصی و صنایع فولادی به ایفای نقش بپردازد. 

 

امکان صادرات سنگ های قیمتی از اصفهان به بندر مرسین 

سید حسن قاضی عسگر، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری نیز از تشکیل کارگروه های تخصصی به منظور پیگیری مسایل و چالش های معادن  خبر داد و افزود: لازم است فعالیت های مضاعفی در زمینه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در استان انجام شود. وی همچنین با بیان اینکه امکان صادرات سنگ های قیمتی از اصفهان به بندر مرسین ترکیه فراهم شده است، افزود: توسعه صادرات استان نیازمند همت جمعی است. وی توسعه صادرات، تسهیل روند بازگشت ارز و اشتغال را از جمله اولویت های استانداری اصفهان در شرایط حادث از کرونا بیان نمود. 

 

انعقاد تفاهم نامه نقطه عطفی برای معادن است

احمد خوروش، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه در اختیار قرار دادن مطالعات و پژوهش های علمی سازمان زمین شناسی در کاهش مشکلات فعالان معدنی استان بسیار موثر است، تصریح کرد: هر چه از سمت معادن به سوی صنایع معدنی و فراوری محصولات حرکت کنیم ارزش افزوده بیشتری برای اقتصاد استان و کشور ایجاد خواهد شد. 
وی تفاهم نامه اتاق بازرگانی با سازمان زمین شناسی کشور را نقطه عطفی برای معادن کشور دانست و ابراز امیدواری نمود با این تفاهم نامه نیاز صنایع در حوزه اطلاعات معدنی پاسخ داده شود. 

 

در روند واگذاری معادن از طریق مزایده بازنگری شود

ایرج موفق، رئیس سازمان صمت استان اصفهان نیز در این جلسه از انعقاد تفاهم نامه سه جانبه علمی، آموزشی و پژوهشی میان دانشگاه اصفهان، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان به منظور بهره مندی از پتانسیل های موجود در این سازمان خبر داد. 
وی ضمن تقدیر از اقدامات اتاق بازرگانی اصفهان در راستای کمک به ایجاد و تکمیل زیرساخت های تجارت استان، کمک ویژه در راه اندازی کارگو ترمینال فرودگاه شهید بهشتی اصفهان و پروژه بزرگ شرکت نمایشگاه های استان را از جمله اقدامات بسیار ارزشمند پارلمان بخش خصوصی اصفهان نام برد. موفق ابراز امیدواری نمود با افتتاح یکی از بزرگ ترین سایت های نمایشگاه بین المللی کشور در نیمه آبان دراصفهان، علاوه بر کاهش بار نمایشگاه بین المللی تهران، فعالیت های موثرتری در حوزه اقتصاد اصفهان صورت گیرد. 
موفق در ادامه از ورود کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان به مباحث زیرساختی بخش معادن و تکمیل مطالعات اکتشافی بخشی از مناطق استان با همکاری سازمان زمین شناسی خبر داد. رئیس سازمان صمت استان اصفهان همچنین برآورد ذخایر، فراوری و ایجاد جنبه رسمی به داد و ستد در حوزه سنگ های نیمه قیمتی و ایجاد اشتغال در این حوزه را از جمله اقدامات و درخواست های سازمان مذکور دانست. وی همچنین خواستار اعمال دقیق تبصره 6 ماده 14 قانون مربوط به حقوق دولتی معادن و بازگشت 15 درصد حقوق دولتی به خود استان شد. رئیس سازمان صمت استان اصفهان همچنین تجدید نظر در روند واگذاری معادن از طریق مزایده را ضروری دانست. 

 

ضرورت طراحی محصول در حوزه گردشگری معدن

علی کرباسی زاده، رئیس شورای هماهنگی توسعه پایدار و مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به وجود موقعیت های طبیعی بی نظیر استان اصفهان، خواستار توجه ویژه به این مناطق برای بهره برداری بهینه در حوزه گردشگری شد. وی با اشاره به انجام مطالعات جامع گردشگری توسط کمیسیون گردشگری و برند اتاق اصفهان و انعقاد قراردادی با صدا و سیما به منظور توسعه گردشگری اصفهان، طراحی محصول در حوزه توریسم و گردشگری معدن را ضروری دانست. 
وی در پایان سخنان خود فراهم ساختن بسته های استاندارد آماده سرمایه گذاری در حوزه ژئوتوریسم و ژئوپارک برای ارایه به سرمایه گذاران خارجی را بسیار مهم ارزیابی کرد.

عناوین برگزیده