تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۵۱
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۱۲۸۰۹۶
سرویس خبر : انرژی
ساعدی:

دیپلماسی انرژی چه نقشی در فروش نفت و فرآورده‌های نفتی دارد؟

می متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است بی‌توجهی به تاثیرات دیپلماسی اقتصادی و انرژی در ایجاد روابط اقتصادی با کشورهای مختلف، سیر نزولی اقتصاد و فروش نفت و فرآوده‌های نفتی ایران را به دنبال دارد.
دیپلماسی انرژی چه نقشی در فروش نفت و فرآورده‌های نفتی دارد؟

قاسم ساعدی

به گزارش می متالز، قاسم ساعدی، عملکرد وزارت نفت را در برقراری دیپلماسی انرژی ضعیف توصیف کرد و گفت: فروش نفت و فرآورده‌های نفتی به کشورهای همسایه و دیگر کشورها امری ضروری برای رونق اقتصادی کشور است به همین دلیل دولت و مجلس باید تقویت دیپلماسی اقتصادی را جدی بگیرند و معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه نیز باید به این مقوله با برنامه‌ریزی دقیق‌تری ورود کند تا بتوان آثار تحریم‌ها را بر اقتصاد کشور کاهش داد.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون انرژی و امنیت مجلس و وزارتخانه‌های انرژی و خارجه دولت باید جهت بازاریابی و تقویت روابط اقتصادی با کشورهای همسایه در عرصه‌های منطقه‌ای بین‌المللی بسیج شوند.

وی با بیان اینکه دولت و مجلس باید بتوانند نقش خود را در ایجاد دیپلماسی اقتصادی با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه به خوبی ایفا کنند، افزود: بی‌توجهی به تاثیرات دیپلماسی در ایجاد روابط اقتصادی با کشورهای مختلف، سیر نزولی اقتصاد و فروش نفت و فراوده‌های نفتی را به دنبال دارد.

ساعدی همچنین تشکیل کارگروه قدر و توانمند در وزارت امورخارجه و وزارت نفت جهت تقویت دیپلماسی اقتصادی ضروری دانست و گفت: باید کارگروهی به همین منظور از کمیسیون‌های انرژی و امنیت و همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس در کنار دولت باشند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: ایران از هر طرف با کشورهای نیازمند به نفت، بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی، مرز آبی و خاکی دارد و این فرصت مغتنمی برای دادن پاسخ دندان شکن به تحریم‌ها است اما بدون دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی انرژی نمی‌توان در این مسیر موفق شد.

به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس، اکنون اقتصاد کشورهای پیشرفته جهان بر پایه دیپلماسی اقتصادی می‌چرخد ولذا بدون این روابط نمی‌توان مشکلی را رفع کرد.

وی معتقد است تقویت روابط دیپلماسی سیاسی در راستای تقویت دیپلماسی اقتصادی و انرژی به‌منظور فروش نفت و فرآورده‌های نفتی بسیار حائزاهمیت است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین بیان کرد: امروز باید موجی از دیپلمات‌ها و کاردان‌های سیاسی و اقتصادی در کشورهای همسایه حضور موثر داشته باشند چراکه تنها به عمل کار برآید به سخندانی نیست.

عناوین برگزیده