تاریخ: ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۱۱
بازدید: ۳۰۷
کد خبر: ۱۲۹۲۴

شکست رکورد ریل گذاری در کشور

می متالز - مدیرعامل راه آهن: سال نود و شش ۱۳۰۰ کیلومتر ریل گذاری شده است که در عمر ۹۰ ساله این صنعت نوعی رکورد است.
شکست رکورد ریل گذاری در کشور

به گزارش می متالز، سعید محمدزاده در نشست خبری با خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: حدود 800 کیلومتر از این میزان مربوط به ریل گذاری در محورهای خوزستان، لرستان، مناطق راه آهن جنوب زاگرس، استان تهران، بافق تا اصفهان، خراسان، ملایر به کرمانشاه، قزوین -رشت و مراغه به ارومیه بوده و 500 کیلومتر نیز شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تحویل داده است.
وی افزود: در این طرح چند صد کیلومتر از فرسوده ترین خطوط راه آهن کشور بازسازی شد و ریل هایی با عمر بیش از 60 سال جای خود را به ریل های نو داد.
مدیرعامل راه آهن وجود 30 تونل با قوس و شیب و شعاع 360 درجه را از پیچدگی های این طرح برشمرد و اظهار داشت: در مسیر جنوب تنها یک بلاک باقی مانده که بدلیل آغاز سفرهای نوروزی کار تکمیل آن را به سال 97 موکول کردیم.
وی با اشاره به رشد جابجایی بار در خطوط راه آهن نیز گفت: در سال 92 سی و دو میلیون تن بار جابجا شده اما این میزان در سال 96 در آستانه 47 میلیون تن قرار دارد که بدلیل کاهش سهم از تعرفه بار روی ریل است یعنی با کاهش درآمد راه آهن جذابیت جابجایی ریلی را افزایش دادیم.
سعید محمدزاده از اختصاص 750 میلیارد تومان یارانه غیرمستقیم به حوزه مسافری راه آهن از سوی دولت خبر داد و افزود: یارانه دولت به ازای هر مسافر 64 تومان می شود و در حالی که هزینه های راه آهن که 80 درصد آن مربوط به هزینه نیروی انسانی است سالانه 19 و نیم درصد افزایش داشته اما درآمد راه آهن در سال 92 تا 96 ثابت بود.
وی ادامه داد: ایستگاه های راه آهن باید در نقش مولد اقتصادی ظاهر و موجب رونق اقتصادی در منطقه مجاور شود که برای این کار برای ایستگاه های تهران و مشهد از مشاورین بین المللی بکار گیری کرده ایم تا با انتقال دانش فنی به مشاوران داخلی در 30 ایستگاه دیگر کشور نیز این هدف را محقق کنیم.
مدیرعامل راه آهن از قراردادی مشترک با کره جنوبی برای تحویل 450 ریل باس خبر داد و اظهار داشت: پیش بینی می کنیم در کمتر از 4 سال با این توسعه ناوگان و توسعه زیر ساخت که هم اکنون فراهم شده 7 میلیون سفر حومه ای تهران را به 50 میلیون سفر افزایش دهیم.
وی از ساخت و تحویل 800 واگن باری در سال نود وشش از سوی تولیدکنندگان داخلی خبر داد و تصریح کرد: کشور نیاز به 28 هزار واگن باری است که برای تامین آن قراردادی 3 میلیارد دلاری با روسیه منعقد کردیم تا طرف خارجی منابع لازم برای تولید مشترک را تامین کند و راه آهن نیز آن را ضمانت کرده است.
سعید محمدزاده با اشاره به ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب و قانون ششم توسعه از هدف گذاری برای اتصال ریل به مراکز تجاری صنعتی و بنادر با تکمیل کریدور ترانزیتی شمال - جنوب خبر داد و تاکید کرد: در سال 97 بنا داریم حدود 200 کیلومتر خطوط ارتباطی بین شبکه ریلی و مراکز بار ایجاد و با تصال 20 مرکز می توانیم 20 میلیون تن بار را به ظرفیت باری کشور اضافه کنیم.
وی افزود: سال نود وشش کلنگ راه آهن مشارکتی کرمان - سیرجان بطول 200 کیلومتر با سرمایه گذاری هزار میلیارد تومان به زمین خورد و در آینده نزدیک شلمچه به بندر امام نیز با همین شکل مشارکتی اجرا خواهد شد.
وی از افزایش ظرفیت مسافرگیری در برخی خطوط با تراک بندی خبر داد و گفت: بیش از 400 کیلومتر خط تراک بندی شد که محور بافق - بندرعباس یکی از نمونه های آن است.
سعید محمدزاده به نوسازی ایستگاه های تهران و مشهد و تجهیز علائم در برخی خطوط برای سفرهای نوروز اشاره کرد و افزود: در حالیکه امسال 320 واگن بدلیل فرسودگی از رده خارج شده اما صندلی ایجاد شده برای نوروز 97 نسبت به سال نود وشش 16 درصد رشد دارد که این رشد با افزایش راندمان میسر شده است.
مدیرعامل راه آهن از طرح یک بلیت یک سفر خبر داد و گفت: بنا داریم سکوهای راه آهن را به ایستگاه های متروی تهران وصل کنیم که نمونه آن در میدان راه آهن با اتصال سکوها به خط 3 مترو در حال انجام است تا مسافران راه آهن براحتی به مترو برسند.
وی با اشاره به برنامه 48 ماهه برای برقی شدن قطار تهران - مشهد خاطر نشان کرد: با عملیاتی شدن این طرح با سرعتی تا 200 کیلومتر بیش از 20 میلیون مسافر جابجا خواهند شد.

عناوین برگزیده