تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۲۹
بازدید: ۶۳۴
کد خبر: ۱۲۹۷۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام شد؛

آغاز به کار ۳ پروژه عمرانی و ۱۱ واحد صنعتی در شهرک های صنعتی استان چهارمحال و بختیاری/ سرمایه‌گذاری بیش از 23 میلیارد تومانی و اشتغالزایی مستقیم برای 76 نفر

می متالز - با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، 3 پروژه عمرانی و 11 طرح صنعتی به‌صورت متمرکز در چهارمحال و بختیاری به بهره‌برداری رسیدند.
آغاز به کار ۳ پروژه عمرانی و ۱۱ واحد صنعتی در شهرک های صنعتی استان چهارمحال و بختیاری/ سرمایه‌گذاری بیش از 23 میلیارد تومانی و اشتغالزایی مستقیم برای 76 نفر

http://www.shatanews.ir//parameters/mimt/modules/cdk/upload/content/news/177485/03fea335-4a4b-4951-b439-234bea245247.jpg

به گزارش می متالز، در جریان سفر دو روزه محسن صالحی‌نیا به استان چهارمحال و بختیاری، عملیات اجرایی احداث شهرک صنعتی شماره 2 شهرکرد آغاز شد.

ایجاد شهرک صنعتی شماره 2 شهرکرد در سال 1385 به تصویب هیأت دولت رسیده بود و گزارش ارزیابی زیست محیطی آن نیز در سال 1386 مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت که پس از تکمیل ظرفیت و استقبال صنعتگران از سرمایه گذاری در شهرک صنعتی شهرکرد 1، عملیات اجرایی آن با حضور صالحی نیا آغاز شد.

این شهرک صنعتی در گستره‌ای به مساحت ۴۸۲ هکتار احداث می‌شود که مساحت فاز اول آن ۱۰۰ هکتار است.

عملیات خاکی، ایجاد معابر و احداث جاده‌ دسترسی، از جمله‌ پروژه‌های در دست اجرای شهرک صنعتی شهرکرد 2 است که برای اجرای آن‌ها بیش از 120 میلیارد ریال هزینه پیش‌بینی شد.

همچنین با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهرستان بروجن، عملیات اجرایی فاز توسعه شهرک صنعتی سفید دشت به مساحت 600 هکتار نیز آغاز شد.

برای انجام عملیات خاکی، زیرسازی، جدول ‌گذاری و آسفالت فاز توسعه شهرک صنعتی سفید دشت 140 میلیارد ریال اعتبار درنظر گرفته شده است.

صالحی‌نیا در ادامه با حضور در کارخانه شرکت "تیوا تجارت ماهان"، از خط تولید طرح استحصال منیزیم از دولومیت در شهرک صنعتی سفید دشت بازدید کرد.

شرکت " تیوا تجارت ماهان" با بهره‌گیری از تجربه کشور چین به‌عنوان بزرگترین تولید کننده و صادرکننده شمش منیزیم در جهان توانسته است با اتکاء به دانش کارشناسان ایرانی و الگو برداری از خطوط تولید مشابه، به توفیق تولید شمش منیزیم با روش حرارتی سیلکوترمی که یکی از روش‌های احیا منیزیم از خاک آهکی دولومیت است دست یافته و آن را در رتبه شرکت‌های دانش بنیان کشور قرار دهد.

این شرکت با احداث کارخانه در شهرک صنعتی اشترجان استان اصفهان و شهرک صنعتی سفید دشت چهارمحال و بختیاری درنظر دارد با یک جهش تا اوایل سال ۱۴۰۱ به تولید ۶ هزار تن شمش منیزیم در سال دست یابد.

شهرک صنعتی سفید دشت به مساحت ۹۸۶ هکتار در ۳۵ کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و میزبان صنایع بزرگی نظیر فولاد است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه با حضور در شهرک صنعتی بروجن، پروژه استحصال پساب تصفیه ‌خانه فاضلاب را در این شهرک افتتاح کرد.

پروژه استحصال پساب تصفیه ‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی بروجن از جمله طرح‌های مهم شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری برای استفاده بهینه از آب است که برای تکمیل آن بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال سرمایه‌ گذاری شده است.

با بهره‎برداری از این طرح، روزانه یک هزار مترمکعب از پساب تولیدی تصفیه‌ خانه فاضلاب در طرح‌های فولادی و همچنین فضای سبز شهرک صنعتی بروجن استفاده می‌شود.

برای اجرای طرح استحصال پساب تصفیه‌ خانه‌ فاضلاب شهرک صنعتی بروجن که صرفه‌جویی ۲۰ درصدی مصرف آب را نیز درپی دارد، ۲۳ کیلومتر شبکه‌ توزیع پساب و 3 کیلومتر خط انتقال در این شهرک صنعتی اجرا شده است.

در جریان حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهرک صنعتی بروجن، 11 طرح صنعتی نیز با سرمایه گذاری ۲۳ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۷۶ نفر به‌صورت متمرکز در محل کارخانه شرکت "سبز پویان مهر داروی بروجن" افتتاح و بهره‎برداری شد.

از مهمترین این طرح‌ها، شرکت "سبز پویان مهر داروی بروجن" است که برای بهره‎‌برداری از آن، ۱۸ میلیارد تومان سرمایه ‌گذاری شده است و می‎تواند در تولید انواع داروهای مورد نیاز استان و کشور نقش مهمی ایفا کند.

این شرکت سالانه ظرفیت تولید ۲۰۰ میلیون قرص و کپسول را دارد و چنان‌چه بتواند نیروی بیشتری جذب کند، این ظرفیت ارتقاء داده می‌شود.

در روزهای ابتدایی شیوع کرونا که چهارمحال و بختیاری با نیاز مبرم مواد ضد عفونی کننده مواجه بود، این شرکت با تغییر بخشی از خط تولید خود، نیاز این استان را به مواد ضد عفونی تأمین کرد.

 

۶۰۰ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید بازگشت

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین بهره‌برداری از واحد صنعتی "سبز پویان مهر داروی بروجن" و افتتاح متمرکز ۱۰ طرح صنعتی دیگر استان چهارمحال و بختیاری، از هدف گذاری احیای 1500 واحد صنعتی راکد در کشور طی سال جاری خبر داد و گفت: از این تعداد تا کنون ۶۰۰ واحد احیا و به چرخه تولید بازگشته است.

محسن صالحی‌نیا افزود: ۸۵۰ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور ایجاد شده است که در این شهرک‌ها و نواحی ۴۶ هزار واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده است.

وی اضافه کرد: ۲۱ درصد واحدهای صنعتی ایجاد شده غیرفعال و دچار رکود شده‌ است که تلاش می‌شود این واحدها به تدریج به چرخه تولید بازگردد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین از تصویب ۸۰ طرح احداث شهرک صنعتی در کشور نیز خبر داد و گفت: اجرای این شهرک‌ها در تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید مؤثر است.

صالحی‌نیا تصریح کرد: ۳۵ هزار طرح صنعتی در شهرک‌های صنعتی فعال کشور در مراحل مختلف اجرا قرار دارد که ۱۷ درصد این طرح‌ها دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد است.

وی ادامه داد: حمایت از واحدهای صنعتی در راستای استمرار تولید با اعطای تسهیلات مناسب و تأمین مواد اولیه از مهمترین برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است و در سال جاری که با عنوان سال "جهش تولید" نامگذاری شده، این حمایت‌ها تقویت می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تسهیل ‌گری برای جذب بخش خصوصی را از دیگر برنامه‌های رونق تولید برشمرد و اظهار داشت: با ایجاد زیرساخت‌های لازم و اعطای مشوق‌هایی نظیر معافیت‌های مالیاتی و تأمین سرمایه در گردش می‌توان در ترغیب سرمایه‌ گذار بخش خصوصی مؤثر واقع شد.

صالحی‌نیا تصریح کرد: دولت با وجود محدودیت‌های بسیاری که با آن مواجه است، اما همچنان برای استمرار تولید و رونق فعالیت واحدهای صنعتی از همه ظرفیت‌های موجود بهره‌گیری می‌کند.

وی عملکرد بخش صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با توجه به رشد قابل توجه سرمایه ‌گذاری‌های اخیر ثبت شده در این استان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در این استان ظرفیت‌های خوبی در بخش صنعت، معدن و تجارت وجود دارد و ۲.۵ درصد واحدهای صنعتی کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: از مجموع 10 هزار واحد صنعتی راکد شناسایی شده در کشور که در سال جاری یک هزار و ۵۰۰ واحد به چرخه تولید بازمی‌گردد، ۲۸ واحد سهم استان چهارمحال و بختیاری است که تا کنون ۱۱ واحد احیاء شده و به چرحه تولید بازگشته است.

صالحی‌نیا در پایان از مذاکره و توافق با استاندار چهارمحال و بختیاری برای واگذاری مسئولیت منطقه‌ ویژه اقتصادی این استان به شرکت شهرک‌های صنعتی خبر داد.

عناوین برگزیده