تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۴۹
بازدید: ۳۷۹
کد خبر: ۱۲۹۹۴۲
سرویس خبر : محیط زیست

معدنکاران؛ راز بقای عمارت زباله آمل

می متالز - اختصاص ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار برای حل معضل پسماند مازندران در حالی هفته گذشته رسانه‌ای شد که ساماندهی مهم‌ترین محدوده انباشت زباله استان با نام "عمارت زباله" در شهرستان آمل همچنان با اما و اگرهای فراوان همراه بوده و تمامی طرح‌های ارائه شده طی یک دهه اخیر به بن‌بست نبود زمین مناسب خورده و بازگشته است.
معدنکاران؛ راز بقای عمارت زباله آمل

به گزارش ی متالز، عمارت منطقه ای در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر آمل در مسیر جاده هراز است که تقریبا از چهار دهه پیش تاکنون میزبان زباله شهروندان آملی و چند شهر همجوار دیگر است. سایت زباله ای که حتی ۱۵ سال بیشتر از حدود استاندارد فعالیت کرده و هنوز نیز مقصد زباله است.

این منطقه در زمینی به مساحت ۹ هکتار، روزانه میزبان ۴۱۰ تن زباله از شهرها و روستاهای اطراف است که به گفته بسیاری از مسوولین شهری و استانی و همچنین انجمن های حامی محیط زیست خارج از توان سایت است و چند سالی به مرحله اشباع رسید.

وزارت نیرو سال ۹۰ وعده داده بود که برای حل مشکل ساخت سد طی ۲ سال عمارت زباله را تعطیل و مشکل را حل کند ولی هنوز زباله شهرستان آمل به خاطر نبود مکان جایگزین در این منطقه انباشت می‌شود. همچنین تاکنون به فواصل نزدیک زمانی، گزارش ها و خبرهای بسیاری از وضعیت این سایت دفن زباله، تعطیلی آن و همچنین جایگزینی این محل با محل جدید یا ایجاد کارخانه زباله سوز در رسانه ها انتشار یافت ولی گویا عمارت، معضل حل نشدنی آمل است و همواره طرح های روی کاغذ به نقطه آغاز خود باز می گردند.

با این حال، بیستم شهریور ماه جاری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران از اختصاص ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پسماند استان خبر داد و گفت که بر اساس نتیجه بررسی های صورت گرفته مقرر شد که این مبلغ از محل تبصره  ۱۲ قانون بودجه سال ۹۹ به پروژه های مشارکتی حوزه پسماند در شهرهای بابلسر، آمل، نور، بابل و قائمشهر اختصاص یابد.

نام شهرستان آمل در حالی به میان آمده است که ارائه هرگونه طرحی برای حل معضل این منطقه نیازمند پیوست مناسب برای تعیین تکلیف عمارت است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران در مورد وضعیت عمارت زباله آمل ضمن تاکید بر آمادگی دولت و وزارت کشور برای تامین سریع سرمایه جابه جایی و ساخت نیروگاه زباله سوز در این شهرستان، گفت: اکنون همه چیز بستگی به تایید زمین از سوی دستگاه های متولی استانی دارد.

سید محمد محمدی تاکامی افزود: امسال وزارت کشور و دولت منابع خوبی برای حل مشکلات پسماند استان ها در نظر گرفته است و محدودیتی از حیث اعتبارات وجود ندارد. اکنون ابتکار عمل را در دستان مسوولان شهرستانی آمل و استان قرار دارد.

وی گفت: بزرگ‌ترین سد راه انتقال سایت زباله عمارت و ساخت کارخانه هضم زباله، وجود معادن مختلف شن و ماسه و مناسب نبودن گزینه‌های پیشنهادی از نظر زیست محیطی است. 

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران افزود : متاسفانه به دلیل تعدد معادن شن و ماسه در محور هراز هر نقطه ای که در چند سال اخیر پیشنهاد شد به نحوی جزو اراضی صاحبان معادن بوده و جالب این است که هر کدام دارای قرارداد های طولانی مدت حتی ۱۰۰ ساله بودند. 

وی به مسائل زیست محیطی نیز اشاره کرد و ادامه داد : مناطقی که در تعارض با اراضی معادن نبود نیز معمولا در کاسه سد و رودخانه هراز قرار می گرفتند و از نظر زیست محیطی دارای مشکلاتی بودند که نمونه آن منطقه پاساکش واقع در ۴۰ کیلومتری جاده هراز بود که مورد قبول نهادهای زیست محیطی قرار نگرفت. 

 

باغ صفا، پیشنهاد جدید 

محمدی تاکامی گفت: در تازه‌ترین اتفاق زمینی در منطقه باغ صفا جاده هراز پیشنهاد شد که کلیات آن از سوی دستگاه های استانی متولی از جمله محیط زیست، منابع طبیعی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت مورد تایید قرار گرفت و قرار است تا پایان هفته نظرات کارشناسی این دستگاه ها در مورد جزئیات منطقه پیشنهاد شده ارائه شود. 

وی افزود: منطقه باغ صفا نیز در تملک یکی از معدن داران و دارای قرارداد ۲۵ ساله بود که هنوز پنج سال از این قرارداد باقی مانده است، اما با همکاری اداره کل صنعت، رفع تصرف شده است. 

این مسوول اظهار داشت: پس از تایید نهایی دستگاه‌های متولی، استانداری مازندران به سرعت برای دریافت اعتبارات وارد عمل خواهد شد و آن طور که مشخص است وزارت کشور امسال هیچگونه مشکلی و محدودیتی برای اعطای اعتبارات ندارد.

 

هضم عمارت در کارخانه بیوگاز 

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران به برنامه استان برای حل دائمی مشکل زباله عمارت آمل اشاره کرد و گفت : طبق برنامه ریزی در مکان جدید انتقال زباله آمل قرار است کارخانه بیوگاز ساخته شود. 

وی افزود: کارکرد این کارخانه به گونه ای است که زباله را تبدیل به گاز متان می کند که می تواند برای تولید انرژی و دیگر مصارف کاربرد داشته باشد ضمن این که آلاینده های کارخانه  بیوگاز هم بسیار ناچیز است و راه حل مناسبی برای حل دائمی مشکل زباله آمل و حتی دیگر شهرهای مرکزی استان به شمار می رود.

محمدی تاکامی هزینه ساخت این کارخانه را حدود پنج هزار میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور به ما اعلام کردند هیچ محدودیتی برای تامین اعتبار کارخانه بیوگاز ندارند و اکنون همه چیز بستگی به نتیجه استعلام های نهایی دستگاه های استانی و شهرداری آمل دارد که تا پایان هفته باید ارائه شود. 

وی تاکید کرد: استاندار مازندران به طور جد پیگیر حل مسئله پسماند به خصوص منطقه عمارت زباله آمل است و تاکنون از هیچ تلاشی برای تامین اعتبارات لازم جهت حل دائمی این مشکل دریغ نکرده است. دولت هم هیچ هزینه‌ای برای منطقه دفن زباله عمارت شهرستان آمل تخصیص نمی‎دهد و از نظر ما این منطقه باید هرچه زودتر تعطیل شود.

عناوین برگزیده