تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۰۲
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۱۳۰۶۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست مشترک ایمیدرو و سازمان بورس مطرح شد؛

تشکیل صندوق بازارگردان برای شرکت‌های معدنی/ خروج بازار سرمایه از تعادل به خاطر نبود بازارگردانان

می متالز - سازمان بورس و ایمیدرو برای تشکیل صندوق ۳۰ هزار میلیارد تومانی برای بازارگردانی شرکت های معدنی و فلزی به توافق رسیدند.
تشکیل صندوق بازارگردان برای شرکت‌های معدنی/ خروج بازار سرمایه از تعادل به خاطر نبود بازارگردانان

به گزارش می متالز، پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و شورای عالی بورس در نشست هم اندیشی  ایمیدرو و سازمان بورس گفت: بازار سرمایه الان نیازمند حمایت است به علت آنکه اهمیت این بازار نسبت به گذشته بیشتر شده است.

او افزود: اکنون فرصت خوبی است که ما از این طریق بتوانیم تامین مالی کنیم که یکی از آن‌ها انتشار اوراق است به گونه ای که هرچه شرکتی امتیاز بیشتر داشته باشد می‌تواند بدون ضامن اوراق دریافت کند.

این عضو شورای عالی بورس اظهار کرد: هم اکنون شرکت فولاد توانسته حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق از سازمان بورس بدون نیاز به ضامن دریافت کند.

عضو شورای عالی بورس تصریح کرد :برآورد ما این است که حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در کشور نقدینگی ایجاد می شود و ما مطمئن هستیم که اگر نتوانیم این مساله را کنترل کنیم قطع به یقین سبب ایجاد یک بحران خواهد شد.

او افزود: اگر روند قیمت گذاری بر اساس واقعیت های اقتصادی منطقه ای و بین المللی و داخلی نباشد قطع به یقین فرصت ها را از دست خواهیم داد.

او بیان کرد: ما الان شرکت هایی که عرضه می‌کنیم به اسم عرضه اولیه هستند در حالی که این گونه نیست به طور مثال در این خصوص می توانیم به شستا اشاره کنیم.

عضو کمیسیون مجلس تصریح کرد: ایمیدرو باید هر برنامه ای را که برای شش ماه آینده دارد هرچه سریع تر ارائه دهد.

پور ابراهیمی گفت: یکی از ویژگی های بازار سرمایه ما این است که  بخش عمده ای از سرمایه در بازار متعلق به حقوقی ها است یعنی حدود ۸۰ درصد این بنگاه ها یا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به دولت متصل هستند. ما باید سهام شناور را افزایش بدهیم که این کمکی می‌کند برای حضور افراد در بازار.

نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حضور حقوقی ها سبب می شود بازار کم تر دچار دگرگونی شود، کلیه حقوقی ها باید وظیفه خود را در جهت بازار گردانی انجام دهند. ما در مجلس از تک تک حقوقی ها در خصوص عملکردشان باز خواست خواهیم کرد.

پور ابراهیمی بیان کرد: از آنجایی که بازار سرمایه همیشه با نوسان مواجه بوده مردم نباید دیدگاه کوتاه مدتی در آن داشته باشند.

 

ایمیدرو اولین شرکتی بود که از صندوق  بازارگردانان استفاده کرد

در ادامه جلسه قالیباف اصل رئیس بورس و اوراق بهادار تهران گفت : شرکت هایی که در بازار سرمایه سهام دارند باید فقط یک بازار گردان داشته باشند . تشکیل صندوق بازار گردان کار بسیار خوبی است.

او در ادامه اشاره کرد: اولین شرکتی که از صندوق بازار گردانان استفاده کرد ایمیدرو بود.

او افزود: شرکت ها باید سهام شناورشان ۲۵ درصد باشد غیر از این را دیگر نمی پذیریم ممکن است که شرکتی اول نصف این میزان  را در بورس عرضه کند ما بقی آن باید در صندوق بازار گردانی سرمایه گذاری شود.

 

علت اصلی نوسانات بازار سرمایه  نبود بازار گردانان است

رئیس سازمان بورس بیان کرد:۵۰ درصد سهام های بزرگ هم اکنون ۸۰ درصد بورس را تشکیل می دهند اگر ما روی این ها بازار گردان داشته باشیم قطع به یقین بر بقیه سهام ها فشار نمی آید. در ادامه باید به این نکته اشاره کرد که علت اصلی نوسانات بازار سرمایه و خروج بازار از تعادل  را می توان نبود بازار گردانان دانست.

او افزود: وقتی سمت فروش سنگین می شود دیگر نمی توان بازار را به تعادل رساند.

قالیباف اصل بیان کرد: اصل دیگر اوراق اختیار فروش است که می تواند کمک زیادی به بازار کند. سهام خزانه نیز تا الان استفاده نشده اما در حال حاضر فولاد مبارکه و یک شرکت در خواست داده اند که از این صندوق استفاده کنند.

قالیباف اصل بیان کرد: شرکتی نمی تواند بورسی باشد و سهام دارش بگوید من با بورس کاری نداریم. هم اکنون  شرکت صندوق پروژه یکی از مهم ترین نکاتی است که  باید به آن اشاره کرد. با پیشرفت پروژه قیمت سهام آن افزایش پیدا می‌کند و می تواند اوراق منتشر کند که در این خصوص می توان به یکی از شرکت های ایمیدرو اشاره کرد.

این مقام مسوول گفت: امروز به بورس تهران نامه‌ای زدیم و آنها هم  بخشنامه ای را به ناشران و سهام‌داران عمده ابلاغ کرده اند که داشتن بازارگردان اجباری است. برداشت ما این است که این شرکت‌ها ۸۰ درصد ارزش بازار را در اختیار دارند و اگر روی این شرکت‌ها و سهام‌داران عمده، بازارگردان داشته باشیم تا چند روز آینده اتفاق خوبی برای بازار سرمایه رخ می‌دهد.

 

شرکت های بزرگ صنعتی شروع به حمایت از بورس کرده اند

در ادامه جلسه غریب پور مدیرعامل ایمیدرو تصریح کرد : شرکت های بزرگ صنعتی شروع به حمایت از بورس کرده اند و دوباره ما توانستیم افتمان را جبران کنیم.

او بیان کرد: سهام داران ما امروز امیدوار شدند که سهامشان دوباره باز می گردد و مورد حمایت قرار می گیرد.

غریب پور افزود: صندوق های که در بازار بودند قرار است تا سقف بیست درصد تقویت بشوند بالای هزار وپانصد میلیار تومان را وارد بورس کرده ایم.

 

برنامه‌های پیشنهادی ایمیدرو به منظور تقویت بازار سرمایه

بر اساس این گزارش در نشست هم‌اندیشی ایمیدرو، شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی و رییس سازمان بورس  برنامه‌های پیشنهادی ایمیدرو به منظور تقویت بازار سرمایه مطرح شد که به شرح زیر است:

  • تشکیل صندوق بازار گردان به ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومان به صورت پلکانی: ترکیب سهام به نسبت ارزش بازار (فولاد مبارکه ۲۹ درصد، ملی مس ۲۷ درصد، گل‌گهر ۱۲ درصد و چادرملو ۷ درصد)
  • اجرای مصوبه بورس در مورد ۱۰ درصد سهام خزانه در مورد کلیه شرکت‌های گروه (حداکثر تا تاریخ ۱۵ مهر ۹۹)
  • اجرای مصوبه بورس در مورد اختیار فروش تبعی و بیمه سهام (حداکثر تا تاریخ ۱۵ مهر ۹۹)
  • افزایش اعتبارات بازارگردان‌های مستقل شرکت‌ها: ملی مس ۵۰۰ میلیارد تومان و فولاد مبارکه ۵۰۰ میلیارد تومان
  • تسریع در افزایش سرمایه ۳۴ هزار میلیارد تومانی شرکت‌ها و تحقق برنامه حداکثر تا ۱۵ آبان ۹۹: ملی مس ۱۰ هزار میلیارد تومان، شرکت فولاد مبارکه ۹۵۰۰، گل‌گهر ۵۲۰۰ میلیارد تومان
  • در صورت لزوم تجدید ارزیابی دارایی‌ها (صرفا برای زمین و زیربناها و نه برای ماشین آلات)
  • هماهنگی بیشتر با شرکت‌های حقوقی فروشنده سهام به منظور جلوگیری از بروز هیجان در بازار و مدیریت عرضه سهم
  • هماهنگی بازگردان‌های شرکت‌های تابعه ایمیدرو با صندوق ثبات بازار
عناوین برگزیده