تاریخ: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۳۸
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۱۳۱۴۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
ضرورت ایجاد زمینه مناسب برای عرضه های صادراتی

سیمان در تالار نقره ای، نقره داغ نشود

می متالز - بحران کارخانه‌های سیمان، مشکلات عدیده‌ای را به بار خواهد آورد.
سیمان در تالار نقره ای، نقره داغ نشود

به گزارش می متالز، در سال‌های اخیر مازاد تولید سیمان و افزایش تولید در برابر تقاضا کم مشکلاتی را برای کارخانجات تولیدکننده سیمان ایجاد کرده است. مازاد تولید، ناتوانی در صادرات به واسطه مشکلاتی نظیر موانع انتقال ارز، مشکلات حمل و نقل و از دست رفتن مزایای رقابتی این محصول همه و همه تحت تاثیر تحریم‌ها باعث شده چالش های صنعت سیمان چندین برابر شود. البته باید در نظر داشت  که انتقال آسان ارز در سطح بین‌الملل و استفاده  از حمل و نقل دریایی از مزیت‌های رقابتی کشورهای رغیب در بازارهای جهانی برای صنعت سیمان کشورمان به شمار می آید . همچنین نه تنها صادرات که فروش داخلی سیمان نیز با مشکلاتی روبه رو است. کارشناسان معتقدند برای تنظیم بازار راهی به جز شفاف‌سازی قیمت این محصول از طریق بورس کالا نیست.

 حداقل شدن سودجویی دلالان


باید در نظر داشت، فروش سیمان از طریق بورس کالا یکی از راهکارهایی است که برای رفع مشکلات موجود این صنعت پیشنهاد می‌شود که البته همکاری شرکت‌های سیمانی  را می‌طلبد. همچنین با وارد شدن سیمان به بورس کالا قیمت‌ها شفاف  و سودجویی دلالان از این بازار به حداقل  و توازن عرضه و تقاضا سازمان‌دهی می‌شود . ورود این محصول به بورس نه تنها قیمت‌ها شفاف می‌کند، بلکه رقابت‌های منفی کم شده و خریداران واقعی سیمان مشخص می‌شوند. به علاوه تعیین و ثبات قیمتی در بازار مقصد صادراتی، تمایل خریدار صادراتی سیمان را افزایش می‌دهد.

عدم تمایل مشتریان به خرید از بورس 


پیشنهاد انجمن سیمان به بورس کالا مبنی بر انجام پایلوتی عرضه سیمان،  مورد استقبال بورس قرار نگرفت.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص روند تلاش‌ها برای عرضه سیمان در بورس کالا گفت: چندین سال است که اقداماتی برای ورود سیمان به بورس کالا انجام می‌شود.سال 98 تصمیم گرفته شد که بخش صادراتی سیمان سفید وارد بورس کالا شود. اگرچه  اقدامات اولیه این موضوع انجام شد اما روند انجام فرایندها  و پروسه اجرایی شدن به سبب کم‌کاری‌های صورت گرفته از سمت بورس کالا و انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تاخیر در تحقق  عرضه روبه رو شد.

شیخان با اشاره به اینکه مشتریان کارخانجات سیمان حاضر به خرید از بورس نیستند افزود: علاوه بر کم‌کاری‌های صورت گرفته؛ کارخانجات سیمانی به دلیل نبود تمایل در مشتریانشان به خرید از بورس کالا و ترس از دادن آن‌ها موضوع ورود سیمان به بورس را خیلی جدی دنبال نمی‌کنند. در نتیجه به دلیل تمامی این مسائل  توقف روند عرضه سیمان صورت گرفته است.

 وی تصریح کرد : اگرچه با وجود این مسائل برای ورود سیمان به بورس کالا موافقت اصولی وجود دارد، اما به نظر می‌رسد لازم است زمان انجام این فرایند اندکی عقب بیفتد تا علاوه بر ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای سیمان قیمت‌ این محصول نیز به حد معقولی برسد تا بتواند در بورس عرضه شده و  منافع شرکت‌های سیمانی و مصرف‌کنندگان را تامین کند.

دبیر انجمن سیمان اظهار داشت: این اراده در صنعت سیمان برای ورود به بورس وجود دارد اما باید سازوکارهای دقیق آن مورد بررسی قرار گیرد. البته پیشنهاد انجمن سیمان به بورس کالا مبنی بر انجام پایلوتی این عرضه مورد استقبال بورس قرار نگرفت. بورس خیلی با اجرای پایلوتی موافق نیست .حتی پیشنهاد داده شد که حوزه صادرات سیمان سفید به عراق را به شکل پایلوت اجرا کنیم ولی بورس کالا اعلام کرد که باید به شکل کامل کالای سیمان وارد بورس شود.شیخان تاکید کرد : البته باید در عرضه سیمان در بورس کالا، مسوولان شرایطی را فراهم کنند تا علاوه بر کاهش مشکلات فعلی صنعت سیمان، توجیه اقتصادی این موضوع هم برای فعالان این صنعت  برای عرضه سیمان در بورس کالا شفاف و عملیاتی شود.  
 

 دغدغه‌هایی برای ستاد تنظیم بازار/ باید صادرکنندگان را به صادرات سیمان از طریق بورس ملزم کنیم

حسن میثمی مسوول معاملات مشتقه کارگزاری بورس بیمه ایران در خصوص لزوم عرضه سیمان در بورس کالا گفت: سیمان نیز مانند هر کالای دیگری که اولین بار وارد بورس می‌شود طبیعتا با ورود آن مخالفت‌هایی صورت می‌گیرد.  بر این اساس برخی از جمله انجمن کارفرمایان سیمان به نظر می‌رسد با ورود این کالا به بورس مخالفت ‌کنند. البته هنوز اجازه ورود سیمان به بورس کالا داده نشده است.

میثمی ادامه داد: به نظر می‌رسد ورود سیمان به بورس خیلی فرایند آسان و سریعی نباشد و باید از فیلترهای مختلفی عبور کند.لازم است که  بورس کالا در هر دو سمت عرضه و تقاضا(تولیدکننده و خریدار) الزام به خرید و فروش در بورس کالا را ایجاد کند.

مسوول معاملات مشتقه کارگزاری بورس بیمه ایران با اشاره به جلسات برگزار شده در بورس کالا تصریح کرد :در حال حاضر جلساتی در بورس کالا در رابطه با عرضه سیمان در حال برگزاری است اما دولت همچنان مخالف است. همچنین ورود سیمان به بورس مقدمه‌ای برای واقعی شدن قیمت آن است. البته در حال حاضر تعداد زیادی از شرکت‌های سیمانی در سبد بورس کالا وجود دارند ولی به علت قیمت‌های دستوری تمایلی به عرضه ندارند که در نهایت این مساله به اقتصاد ضربه می‌زند.

میثمی با تاکید بر ایجاد شفافیت قیمتی  بر مبنای عرضه و تقاضا در بورس پیشنهاد داد: باید صادرکنندگان را به صادرات سیمان از طریق بورس ملزم کنیم همچنین با ورود سیمان به رینگ صادراتی می‌توان صادرات این محصول را نظام‌مند کرد.

او گفت: قیمت‌گذاری دستوری در هر محصول یک طرح شکست‌خورده است و باید نه تنها سیمان بلکه  تمامی کالایی که جنبه صادراتی دارند  را وارد تالار صادراتی بورس کالا کرد تا با وجود شفافیت قیمتی، از  ایجاد رانت‌ جلوگیری شود.

این کارشناس بازار با اشاره به دغدغه‌های ستاد تنظیم بازار تصریح کرد :  چون  اقدام عرضه سیمان جدید است، دغدغه‌هایی برای ستاد تنظیم بازار از جمله مواجه شدن با کمبود داخلی با عرضه در بورس وجود دارد . البته بهتر  است  برای این دغدغه‌ها راه‌حل‌هایی اندیشده شود تا صادرات سیمان نیز مانند محصولاتی چون زعفران و پسته که از  طریق صادرات از بورس کالا موفقیت‌های خوبی هم به دست آورده‌اند، در دستور کار قرار گیرد.

افزایش قابل توجه عرضه نسبت به تقاضا

 

 مسوولان در حق صنعت سیمان ظلم کرده‌اند تا جایی که ادامه این روند به احتمال زیاد باعث می شود تا یکی دو سال آینده، کارخانه‌های سیمان با توقف تولید مواجه شوند.  

اکبر مجید پور رییس هیات مدیره سیمان داراب هم در گفتگویی به موانع پیش روی عرضه سیمان در بورس کالا پرداخت.


از ماه‌ها پیش موضوع عرضه سیمان در بورس کالا دنبال می‌شود، این موضوع به کجا رسید ؟


در ابتدا قرار بود که سیمان صادراتی در بورس کالا قرار بگیرد.در این خصوص اقداماتی صورت گرفت و مراحل آن تا حدودی پیش رفت. در واقع آخرین مراحل قرار گرفتن سیمان صادراتی در بورس کالا طی می شد که بحران کرونا مانع از ادامه کار شد.


در صورت نهایی شدن عرضه سیمان در بورس کالا، چه محصولاتی در بورس عرضه خواهد شد؟


عرضه سیمان سفید در بورس کالا از سال گذشته دنبال شد و مکاتبات نهایی نیز پیرامون عرضه این محصول  شکل گرفته بود که فرایند عرضه آن فعلا با تاخیر روبه رو شده است.


مزایای عرضه سیمان در بورس کالا چیست؟


از ابتدای تصمیم به عرضه سیمان در بورس کالا، شفافیت قیمتی یکی از مهم‌ترین اهداف بوده است که این هدف به خوبی در بورس کالا دست یافتنی است.


بورس کالا چطور می‌تواند عرضه و تقاضا سیمان را سامان‌دهی کند؟


موضوع این است که به خاطر مشکلاتی که تقریبا از دو دهه گذشته گریبان‌گیر صنعت سیمان شده در برخی مقاطع که با رشد اقتصادی  و در برخی مواقع نیز که با کاهش این رشد مواجه شده‌ایم، طی این سال‌ها همواره عرضه سیمان نسبت به تقاضای آن کمتر بوده است. به همین دلیل سال‌ها قبل با اختصاص بودجه‌ای از صندوق توسعه ملی  برای ساخت کارخانجات متعدد سیمان اقدام شد و ظرفیت تولیدی سیمان کشور افزایش  قابل توجهی پیدا کرد.  این موضوع افتخاری برای صنعت سیمان است و باعث شده در حال حاضر میزان عرضه نسبت به تقاضا بیشتر باشد. البته در حال حاضر با مازاد عرضه مواجه‌ایم.بورس در هماهنگ کردن قیمت‌ها و شفافیت قیمتی نقش به سزایی دارد.

میزان عرضه و تقاضا سیمان در حال حاضر چقدر است؟


در حال حاضر میزان تولید سیمان حدود85 میلیون تن است و مقدار تقاضا به حدود 60 میلیون تن می‌رسد.در واقع حدود 25 تا 30 تن مازاد تولید داریم.موضوع مهم این است که قیمت سیمان در کشور بسیار نازل است در واقع قیمت محصول حتی از قیمت گچ هم کمتر است. این موضوع  منافع تولیدکنندگان سیمان را تحت تاثیر قرار داده است به همین دلیل لازم است از ظرفیت بورس در خصوص صادرات این میزان مازاد استفاده شود.

تداوم این روند چه تبعاتی دارد ؟


مسوولان در حق صنعت سیمان ظلم کرده‌اند تا جایی که ادامه این روند به احتمال زیاد باعث  می شود تا یکی دو سال آینده، کارخانجات سیمان با توقف تولید مواجه شوند. همچنین با توقف این کارخانه‌ها به علت پایین بودن قیمت سیمان و بی‌توجهی مسوولان قطعا مشکلات عدیده‌ای برای کشور به بار خواهد آمد.

عناوین برگزیده