تاریخ: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۱۳۱۵۶۵
سرویس خبر : انرژی

هشدار جدی ناسا نسبت به افزایش جهانی سطح دریاها

می متالز - یک پروژه بین المللی متشکل از بیش از 60 متخصص محاسبه کرده که ورقه‌های یخ ذوب شده گرینلند و قطب جنوب چگونه برای اقیانوس‌های جهان فاجعه به بار می‌آورد.
هشدار جدی ناسا نسبت به افزایش جهانی سطح دریاها

به گزارش می متالز، مطالعه ناسا هشدار می‌دهد، میزان فعلی انتشار گازهای گلخانه‌ای می تواند باعث افزایش جهانی سطح دریاها تا سال ۲۱۰۰ شود.

مطالعه تحت هدایت ناسا از بیش از ۶۰ متخصص برای پیش بینی وضعیت سطح آب دریاها استفاده کرده است ؛ همچنین نقشه برداری از سطح دریا  و ذوب شدن یخ‌های گرینلند و قطب جنوب صورت گرفته است.

ناسا می‌گوید: افزایش ذوب یخ در قطب جنوب و گرینلند عامل اصلی شتاب افزایش سطح دریاهاست؛ این سرعت چشمگیر می‌تواند افزایش پیش‌بینی شده سطح دریاهای کره زمین را تا سال ۲۱۰۰ دو برابر کند.

محققان دریافتند افزایش ذوب یخ در قطب جنوب و گرینلند  و ترکیب این دو با یکدیگر،  می‌تواند سطح جهانی دریا را تا سال ۲۱۰۰، دست کم ۱۵ اینچ افزایش دهد.

مطالعه نشان می‌دهد که کاهش انتشار گلخانه‌ای احتمالاً افزایش سطح دریا را کاهش می‌دهد؛ ناسا هشدار می‌دهد اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای با سرعت فعلی خود ادامه یابد، ورقه‌های وسیع یخی گرینلند و قطب جنوب نیز همچنان ذوب می‌شوند و می‌توانند باعث افزایش 38 سانتی‌متری سطح دریا تا پایان قرن شوند.

یک پروژه بین المللی متشکل از بیش از ۶۰ متخصص محاسبه کرده که ورقه‌های یخ ذوب شده گرینلند و قطب جنوب چگونه برای اقیانوس‌های جهان فاجعه به بار می‌آورد.

این بررسی به خوبی نشان داد،  تنها ذوب ورقه یخی گرینلند تا سال ۲۱۰۰ می‌تواند تا ۳.۵ اینچ (۸.۹ سانتی متر) به سطح جهانی دریا اضافه کند.

در همین حال، صفحات یخی قطب جنوب این امکان را دارند که باعث افزایش سطح دریا تا ۱۲ اینچ (۳۰ سانتی متر) در پایان قرن شوند.

عناوین برگزیده