تاریخ: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۱۰
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۱۳۱۶۰۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

قیمت خودرو در طرح ساماندهی بازار خودرو بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود

می متالز - «طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو» به زودی وارد فاز اجرایی می‌شود که محور اصلی این طرح، عرضه خودرو در بورس کالا به‌منظور شفافیت بالای معاملات این بورس و تحقق اهداف برای تبدیل خودرو به یک کالای مصرفی است.
قیمت خودرو در طرح ساماندهی بازار خودرو بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود

به گزارش می متالز، روح‌الله ایزدخواه، مسوول کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره ساماندهی وضع بازار خودرو گفت: بسیاری از مشکلات فعلی بازارهای کالایی کشور به دلیل تعیین قیمت های دستوری از سوی دولت است از این رو مجلس با سرکوب قیمتی و کاهش انگیزه تولیدکنندگان مخالف بوده و در طرف مقابل نیز موافق رهاسازی کامل قیمت کالاها از جمله خودرو نیست؛ از این رو عرضه محصول در بورس کالا به عنوان بازاری شفاف و قابل رصد بهترین گزینه است.

وی با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری مشابه تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و مشکلات عدیده برای اقتصاد کشور است، گفت: شفاف‌سازی مسیر توزیع خودرو از مواردی است که می‌تواند جلو نوسانات قیمتی ایجاد شده به‌واسطه دلالی را بگیرد و طبق این طرح سازو کار عرضه و توزیع خودرو بر اساس نظام بورس کالا منظم می‌شود.

ایزدخواه گفت: طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو به‌منظور کوتاه کردن دست دلالان از بازار خودرو با ۲۰ ماده تدوین شد و در این طرح، عرضه خودرو تنها در بورس امکان‌پذیر است تا نحوه عرضه به بازار شفاف شود، همچنین قیمت خودرو در طرح ساماندهی بازار خودرو بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

وی با اشاره به کشف قیمت تعادلی خودرو در بورس، گفت: اگر قیمت تعادلی خودرو در بورس بالاتر از قیمت تمام‌شده باشد از اختلاف قیمت بین قیمت بازار و قیمت تمام‌شده، مالیات گرفته می‌شود تا رانت موجود به‌جای این که به جیب دلالان یا خودروساز رود در اختیار دولت قرار گیرد و صرف افزایش تولید خودرو شود تا قیمت‌ها پایین بیاید. در طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک پیشنهاد شده است از مالیات اخذ شده از معاملات خودرو، ۲۰ درصد به خزانه برود و صرف توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شود و ۷۰ درصد هم به خودروسازها وام کوتاه‌مدت داده شود تا تولید خود را افزایش دهند. در این میان ۱۰ درصد برای پاداش به خودروسازان در نظر گرفته شده است تا اگر عرضه خودروی آن‌ها بالا بود به‌تشخیص شورای رقابت به خودروسازان تعلق گیرد و به این ترتیب تلاش شده است سود خودروساز صرفاً در افزایش تولید قرار گیرد.

اصلاح تقاضای سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری خودرو

در همین زمینه محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است که اگر تقاضای کاذب بازار خودرو حذف شده و تاثیر نرخ ارز بر قیمت تمام شده تولید آن مشخص شود، بازار خودرو ساماندهی می‌شود.

وی با بیان اینکه در «طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو» از ظرفیت‌های بورس کالا استفاده می‌شود گفت: قیمت‌گذاری خودرو ارتباط چندانی با محل عرضه ندارد بلکه بحث اصلی این است که تغییرات نرخ ارز چه تاثیری در قیمت تمام شده تولید خودرو دارد.

وی ادامه داد: باید مشخص شود که از قیمت کنونی خودرو چه میزان حباب بوده و افزایش تولید، تا چه میزان می‌تواند قیمت‌ها را منطقی کند. براساس بررسی‌های انجام گرفته بخشی از تقاضاها که موجب افزایش قیمت شدید خودرو شده، تقاضای سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری بوده و مصرفی نیست. در دنیا نه تنها خودرو کالای سرمایه‌ای محسوب نمی‌شود بلکه مانند برنج، یخچال و… مصرفی است.

نماینده کرمان با اشاره به اینکه مشکلات کنونی نظام اقتصادی سبب شده، مردم به دنبال خرید کالاهای مصرفی مانند خودرو برای سرمایه‌گذاری باشند، ادامه داد: مادامی‌که تقاضای غیرواقعی موجود در بازار با روش‌های واقعی حذف نشود، نگرانی از استمرار وضع کنونی وجود دارد.

عناوین برگزیده