تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۱۳
بازدید: ۲۵۵
کد خبر: ۱۳۲۱۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بررسی تغییرات قیمت نقره در 3 ماهه نخست سال 2018

خبردار جهان برای افزایش قیمت نقره

می متالز - درحالی قیمت نقره در 3 ماهه اول سال 2018 به میزان 0.21 درصد افزایش یافت که این رشد قیمتی ناشی از کاهش ارزش دلار و برخی تحولات اقتصادی در جهان بوده است. به‌علاوه تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند قیمت‌ نقره در سال جاری بیش از پیش افزایش خواهد یافت که علت آن، کاهش عرضه نقره در سال جاری است.
خبردار جهان برای افزایش قیمت نقره

به گزارش می متالز، همان‌طور که اشاره شد، قیمت نقره در 3 ماهه اول نخست سال میلادی جاری 0.21 درصد افزایش یافت. آنطور که در نمودار 1 نیز مشخص است، قیمت این فلز طی این 3 ماه با چندین نزول و صعود روبه‌رو شد اما در پایان ژانویه، بالاترین سطح قیمتی را تجربه کرد.

 بالاترین سطح قیمتی این فلز گران‌بها در روز 24 ژانویه و مبلغ 17.54 دلار در هر اونس رقم خورد. جالب آنکه در روز مذکور،  قیمت 0.2 درصد افزایش پیدا کرد و این درست زمانی بود که دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح خود در 3 سال گذشته رسید. این کاهش در قیمت دلار به دلیل سیاست‌ها و تصمیمات دولت آمریکا اتفاق افتاد.

بررسی خط زمانی تغییرات قیمت نقره در 3 ماهه اخیر نشان می‌دهد که در تاریخ 20 مارس، قیمت نقره سقوط کرده و هر اونس آن به 16.14 دلار آمریکا رسید. هنگامی که دلار آمریکا پیش از افزایش نرخ بهره بانکی ناشی از تصمیمات دولت ایالات متحده تقویت شد و رشدی در ارزش پیدا کرد، قیمت فلز نقره را کاهش داد.

همچنان که 3 ماهه دوم سال 2018 آغاز می‌شود، سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به بازار نقره باید از تعدادی از عوامل که می‌تواند بر قیمت فلزات گران‌بهایی مانند نقره تأثیرگذار باشد، پیش‌بینی‌های لازم را به‌عمل آورند. اکثر تحلیل‌گران بر این باورند که عدم قطعیت و فقدان ثبات در تصمیمات سیاسی، وضعیت ارزش دلار و تحولات نرخ بهره، همچنان به‌عنوان محرک اصلی قیمت نقره در سال 2018 مطرح خواهند بود.

با توجه به عدم اطمینان از وضعیت سیاست جهانی و مخصوصا آمریکا، تحلیل‌گران بازار چنین اظهار داشته‌اند که افزایش اخیر قیمت‌های جهانی در فلزات گران‌بها ناشی از تصمیم رئیس جمهور آمریکا، ترامپ، به اعمال تعرفه های سنگین در مورد واردات فولاد و آلومینیوم و تکان خوردن بازار و تشدید ترسی است که منجر به یک جنگ تجاری تمام عیار خواهد شد. این موارد باعث افزایش تقاضا برای فلز گران‌بهایی مانند نقره شد. به عقیده این تحلیل‌گران تصمیم جدید در تعرفه‌های وارداتی آمریکا، ایده هولناکی است که منجر به نوسانات شدید در بازارهای فلزات اساسی و گران‌بها می‌شود. ذکر این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که معمولا هرگونه نوسان در بازار جهانی، سرمایه‌گذاران را به‌ سوی مأمن‌های تجاری یعنی فلزات گران‌بها سوق می‌دهد.

در حالی که طلا به طور معمول اولین گزینه سرمایه‌گذاران در بازار درگیر با نوسان است، نقره نیز کم از آن ندارد. شایان ذکر است، هنگامی که طلا شروع به رشد قیمت می‌کند، بازار نقره افزایش نرخ را تا حدی سریع‌تر از طلا تجربه می‌کند و این به معنای وجود پتانسیل بالای این فلز برای سرمایه‌گذاری است، اما این سرمایه‌گذاری نیز همانند سایر سرمایه‌گذاری‌ها، ریسک‌های خود را دارد. نمودار 1 تغییرات قیمت نقره را در 3 ماه ابتدای سال 2018 نشان می‌دهد.

عناوین برگزیده