تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۱:۲۴
بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۱۳۲۲۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
باتوجه به افزایش ۲۵ تا ۶۵ درصدی قیمت مواد اولیه؛

افزایش ۳۰ درصدی قیمت تولیدات قطعه سازی

می متالز - عضو انجمن صنایع همگن قطعه سازی: امسال تولیدات قطعه سازی با افزایش قیمت حداقل ۳۰ درصدی همراه است.
افزایش ۳۰ درصدی قیمت تولیدات قطعه سازی

به گزارش می متالز، امید رضایی با اشاره به اینکه صنعت قطعه سازی درحال حاضر هیچ افزایش قیمتی نداشته است گفت: واقعیت امروز کشور ما این است که بحث افزایش و تغییرات قیمت نهاده های صنعتی صرفاً به صنعت خودرو بر نمی گردد، صنعت خودرو بعنوان یک صنعت جامع با صنایع دیگر ارتباط تنگاتنگ دارد و هرگونه افزایش قیمتی در بخش های دیگر، روی قیمت تمام شده این صنعت تاثیر زیادی خواهد داشت اینکه استنباط کنیم به نسبت این تغییرات، افزایش قیمت در صنعت قطعه سازی یا حتی خودروسازی صورت گرفته است اینگونه نیست. 
وی گفت: اگر ما بدنبال تحول در صنعت خودروسازی و قطعه سازی هستیم باید از زیرساخت ها شروع کنیم، اولین و اصلی ترین فاکتور موضوع نقدینگی است، اگر نقدینگی طبق زمانبندی مناسب به بدنه خودروسازی و قطعه سازی تزریق نشود به اهداف کمی و کیفی و ارتقاء دانش فنی همچنین افزایش تیراژ در محصولات جدید نخواهیم رسید.
رضایی افزود: واقعیتی است که دو طرف معادله با هم نمی خواند، اگر هرچه از این درصد کمتر باشد شک نکنید که تامین و کیفیت براساس آنچه که مدنظر خودروسازی است محقق نخواهد شد و این واقعیتی است که باید اذعان داشت، افزایشی که همین الان فشار آن روی قطعه سازی و حتی خودروسازی بسیار زیاد وارد می کند، اشتغال را تحت الشعاع قرار داده است.
وی از ورود خودروهای جدید بمنزله ورود فناوری جدید یاد کرد و گفت: تولید قطعات جدید نیازمند فناوری بالا است و ورود خودروهای جدید باعث ارتقاء کیفی صنعت قطعه سازی کشور می شود.
رضایی با اشاره به ضعف دانش فنی در برخی صنایع افزود: تامین و تولید برخی قطعات در کشور نیازمند مشارکت به شرکت های خارجی انتقال و ارتقاء فناوری است و لذا حمایت خودروسازان و حمایت های دولتی در تحقق این مهم بسیار تعیین کننده است . 
وی گفت: همانگونه که ما قراردادهای بسیار حرفه ای را در صنعت خودرو بین خودروسازان داخلی با خودروسازان خارجی منعقد می کنیم، این مشارکت و قرارداد باید بین قطعه سازان دو کشور هم صورت بگیرد، این نگاه برای اینکه صنایع خودروسازی و قطعه سازی به استانداردهای ایده آل برسد بسیار کمک کننده است.
رضایی با بیان اینکه سرمایه گذاری خارجی ارتقاء کیفی قطعه سازی و به تبع آن صنعت خودروسازی را درپی دارد افزود: قوانین سرمایه گذاری ما خیلی از گذشته بهتر شده است اما هنوز جای کار داریم چرا که برای صاحب فناوری و سرمایه گذار خارجی تضمین سرمایه گذاری و موضوعاتی چون سرعت بخشیدن به ثبت شرکت، حمایت های دولتی و سازمانها بسیار حائز اهمیت است.
وی با تاکید بر توانایی صنعت قطعه سازی در تامین بخش زیادی از نیاز خودروسازان گفت: ورود مدل های جدید خودرو با کیفیت های بالاتر نیازمند ارتقاء فناوری و ارتقاء کیفیت در سایر بخش ها بویژه قطعه سازی است، چه بسا اگر این مشارکت ها بین قطعه سازان داخلی و خارجی صورت گیرد هم سرعت رسیدن به آن کیفیت هم پاس کردن استانداردهای مورد نظر خیلی سریعتر خواهد بود.
رضایی افزود: قرار نیست ما صرفاً تولید کننده یک خودرویی بدون انتقال فناوری باشیم، در خصوص انتقال فناوری خودروسازی تاکید زیادی شده است، همین تاکید باید روی بخش قطعه سازی هم صورت گیرد. 
وی گفت: در حال حاضر یکسری از مدل های جدید خودرو به تولید رسیده و از سال جدید هم سری دیگری از مدل ها به تولید انبوه می رسد و تحویل مردم و مشتریان خواهد شد، تولید محصولات جدید با عمق ساخت داخل 40 درصد شروع شده و هرچه مشارکت ها بیشتر باشد درصد ساخت هم بالاتر خواهد رفت.
رضایی افزود: بخشی از سهم 40 درصدی ساخت داخل را قطعات های تک تشکیل می دهد و بخشی مثل بدنه با استانداردهای معمولی تولید می شود که در بسیاری از کشورها این بعنوان قطعه موضوعیتی ندارد که بخواهید ارتقاء بدهید.
وی گفت: ما هرچه روی قطعات با فناوری بالاتر ورود پیدا کنیم و مشارکت را در آن حوزه افزایش دهیم قطعا این 40 درصد ساخت داخل هم ارتقاء پیدا می کند که علاوه بر افزایش سهم ساخت داخل، اشتغال بیشتری خواهیم داشت.
رضایی افزود: اکنون عمق ساخت داخل خودروهای قدیمی مثل پژو و سمند بالای 85 درصد است که نشان می دهد بعد از سالها کارکردن، اکثریت قطعات این خودروها داخلی سازی شده است، اگر بخواهیم با یک شیب ملایم به ساخت داخل 80 درصد برسیم لازم است این مشارکت ها صورت بگیرد.
وی گفت: هرچند مشارکت های خارجی و حمایت های دولتی در رشد صنعت قطعه سازی و کسب سهم 80 درصدی مهم است اما قطعه سازان منتظر حمایت خودروسازان و دولت نماندند و بخش قابل توجهی از قطعه سازان اقدام به سرمایه گذاری و به روز کردن ماشین آلات خود کردند.
رضایی افزود: شما اگر با یک شرکت صاحب فناوری بنام وارد مذاکره شوید خودتان بعنوان یک شرکت تولیدی وارد مذاکره می شوید و یک تاثیری در مذاکره دارد ولی وقتی خودروسازی و دولت فعالیت اقتصادی شما را برای طرف خارجی تضمین کند، توافقات و مشارکت خیلی زودتر انجام می شود.
وی گفت: طی سالیان متمادی بحث مطالبات قطعه سازان از خودروسازان بوده است و در مقاطعی جبران شده ولی فراز و نشیب زیاد بوده است اگر بتوانیم به تعهدات عمل کنیم دو طرف منتفع خواهند بود، همان موضوعاتی که خودروساز در هزینه و قیمت با آن مواجه است، به همان نسبت هم قطعه ساز درگیر است. 
رضایی با بیان اینکه با استانداردها و معادلات گذشته نمی توانیم به استانداردهای جدید برسیم افزود: تفاوت خودروساز و قطعه ساز در این است که بازار خودروساز یک بازار عام 70 میلیونی است ولی بازار قطعه ساز محدود به دو تا 3 خودروساز بزرگ است، باید بپذیریم که قطعه ساز شریک و پیمانکار ما است، اگر نگاه ما مشارکتی باشد مشکل حل می شود.
وی گفت: امیدواریم در سال جدید با ورود محصولات جدید همچنین انتظاراتی که به لحاظ استاندارد و ارتقاء کیفیت مدنظر خودروساز و مشتریان است، به قطعه سازی هم نگاه ویژه ای داشته باشیم.

عناوین برگزیده