تاریخ: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۵۲
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۱۳۲۲۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سهامدار حقیقی اعلام کرد:

اثر مشکلات کارگزاری ها بر دلسردی سهامداران و خروج نقدینگی از بورس

می متالز - سهامدار حقیقی با اشاره به ضرر سهامداران بیشمار ناشی از مشکلات سیستمی کارگزاری ها گفت: عدم اصلاح قوانین تشویقی و جریمه کارگزاران، باعث خروج نقدینگی از بورس می شود.
اثر مشکلات کارگزاری ها بر دلسردی سهامداران و خروج نقدینگی از بورس

به گزارش می متالز، محسن ذوالفقاری با بیان اینکه چرا باید زمانی به فکر حل مشکلی بیفتیم که آن مشکل به بحران و فاجعه تبدیل شود اعلام کرد: چند ماه پیش بود که چند اقتصاددان طی نامه ای سرگشاده از وضعیت وخیم و احتمال سقوط بورس خبر دادند. چرا دقیقا زمانی که ورود افراد حقیقی به اوج‌ رسید این نامه منتشر شد و اگر حسن نیتی وجود داشته و این نامه تخصصی نگاشته شده چرا سال 98 منتشر نشد؟

چرا بعد از ورود افراد تازه کار و دقیقا بعد از آزادسازی سهام عدالت این کار انجام شد؟ چرا دقیقا زمانی که وضعیت بورس به بدترین حالت ممکن رسید نمایندگان مجلس ورود کردند؟ آیا وظیفه نمایندگان مجلس نیست که احوالات سازمان مهمی چون بورس را رصد کنند تا مشکلات کوچک انباشته نشده و به یک بحران تبدیل شوند.

اما این موضوع مقدمه مشکلات سیستمی کارگزاری ها است. مشکلاتی که هنوز راهکار جامعی برای آنها ارایه نشده، مشکلاتی که هنوز نامه سرگشاده لازم ندارد اما موجب ضرر بیشماری به سهامداران شده و دریغ از یک عذرخواهی.

یک روز سبد سهم بروز رسانی نمی شود و سهامدار نمی داند چه مقدار از کدام سهم بصورت واقعی در پورتفوی قرار دارد. یک روز موجودی ریالی حساب منفی نمایش داده می شود و عملا امکان خرید از هیچ سهمی را ندارد. روز دیگر امکان فروش سهمی که ماه ها قبل خریداری شده، وجود ندارد و مرتب پیغام موجودی سهم کافی نیست نمایش داده می شود.

جالب تر از همه، حساب ریالی ده برابر مثبت شده و پابرجا بودن سهام قبلی و تماس کارگزار یک روز بعد از خرید است که اعلام می شود اشتباه شده و درصورت عدم تسویه تا فلان روز  با فروش سهام، مبلغ اضافی برداشت می شود.

چرا زمانی که حساب مشتری منفی شده بود، پیامکی ارسال نمی شود و یا پیامکی بابت عذرخواهی به دلیل اختلال در سیستم کارگزاری و عدم امکان فروش  سهم و متضرر شدن ارسال نشد. همه اینها یک دلیل دارد تا مشکل به بحران تبدیل نشود کسی به فکر چاره نیست.

وقتی قانون گذار و یا سازمان بورس بابت جبران ضرر ناشی از ایراد سیستم و مدیریت کارگزاری ها به مشتری هیچ ماده و تبصره ای قرار نداده و نهاد نظارتی نیز پیگیری لازم را انجام نمی دهد این مشکل در آینده نزدیک به یک بحران تبدیل می شود. بحرانی که موجب ورود دیر هنگام مجلس و قوه قضاییه خواهد شد و صفحات روزنامه ها را پر خواهد کرد. بحرانی که امروز با تصویب چند ماده و تبصره می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

این موضوع گستره زیادی دارد و حسب رعایت وضعیت فعلی بورس چندان مایل به انتشار تمام زوایا نیستم اما چنانچه وضعیت نظارتی و اصلاح قوانین تشویق و جریمه کارگزاران که به هردلیلی چه سهوی یا عمدی موجب وارد آمدن خسارت به سهامداران می شوند، بررسی و اصلاح نشود نتیجه ای جز دلسردی سهامداران و خروج پول از بورس و حرکت به سمت بازارهای رقیب نخواهد داشت. بازارهایی که نه تنها به اقتصاد آسیب می رساند که موجب ترغیب سایر سرمایه گذاران غیر بورسی نیز خواهد شد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده