تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۱۷
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۳۱۹۶۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

وضعیت فعلی بورس و نماد‌ها با خوش بینی به شاخص ۳.۵ میلیونی تا پایان سال

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت فعلی معامله نمادها، پایان سال را با خوش بینی رسیدن شاخص به محدوده ۳.۵ میلیون واحدی پیش بینی کرد.

به گزارش می‌متالز، محسن ذوالفقاری با اشاره به آغاز معاملات این هفته بورس در شرایط فاصله کمتر از ۱۰ درصدی بیش از ۲۰۰ نماد با کف ۶ ماهه در فضای مجازی، اعلام کرد: با احتساب این گروه از نماد‌ها بیش از ۴۰۰ نماد در محدوده صفر تا ۳۰ درصد بالاتر از کف ۶ ماهه قرار گرفتند. برای نمونه "وآذر، زماهان، ثمسکن و کماسه" و نماد‌های ارزنده ای، چون "وگستر" کمتر از ۱۰ درصد با کف ۶ ماهه فاصله داشته و بیش از ۴۰ درصد با سقف یکساله معامله می‌شوند.

با این وجود بیش از ۸۰ درصد رشد ناشی از اصلاح نرخ خوراک با اصلاح تدریجی و فرسایشی بورس از بین رفت و شرایط برای سهامداران تغییری نکرد، اما در این بین مالکان پتروشیمی به خواسته رسیدند. هنوز از حاشیه‌های نرخ خوراک و خسارت آن به بورس چند هفته سپری نشده، موضوع میلگرد و سیمان نفس بورس را گرفته و خدا می‌داند این حاشیه جدید قرار است چقدر به سهامداران خسارت وارد کند.

در هر صورت امیدی به اصلاح رفتار و تصمیمات دولتمردان در بیان این نوع تصمیمات سرنوشت ساز وجود نداشته و از سوی دیگر نمی‌توان از صندوق‌های سرمایه گذاری که بصورت قارچ گونه رشد کرده اند، انتظار حمایت داشت. چراکه این صندوق‌ها در شرایط سخت سه سال گذشته ثابت کردند قبل از سهامداران حقیقی از بازار خارج شده و ضرر‌های بسیاری را متوجه سهامداران حقیقی کردند تا در اوج شرایط بد با صرف هزینه‌های هنگفت نسبت به جذب مشتریان ثابت بورس به صندوق‌های متنوع و کم بازده اقدام کنند.

البته هر چند بورس از تصمیمات خلق الساعه و بدون برنامه دولتمردان و زیاده خواهی صندوق‌های سرمایه گذاری دل خوشی ندارد، اما وضعیت بنیادی و عملکرد ۶ ماهه بسیاری از شرکت‌ها و وضعیت تکنیکال آن‌ها که بیش از ۳۵۰ نماد ظرفیت رشد حداقل ۱۰۰ درصد تا پایان سال را دارند همچنان امید را در سهامداران حقیقی زنده نگهداشته و همچنان به رسیدن شاخص کل به محدوده ۳.۵ میلیون واحد تا پایان سال خوشبین هستند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده