تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۱۴
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۱۲۶۲۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

درخواست سهامدار حقیقی از مسوولان بورس برای تغییر در نحوه حمایت از بازار

می متالز - یک سهامدار حقیقی با انتقاد از برخی تصمیمات و رفتار حقوقی ها از مسوولان خواسته به جای توصیه خرید حمایتی سنگین در منفی، بازار را با اخبار و اقدامات اعتماد زا آرام کنند.
درخواست سهامدار حقیقی از مسوولان بورس برای تغییر در نحوه حمایت از بازار

به گزارش می متالز، محسن ذوالفقاری درباره شرایط فعلی بازار سرمایه و انتقاد از برخی تصمیمات و رفتار حقوقی ها اعلام کرد: تشکیل صف های خرید میلیونی در منفی پنج نه تنها مشکلی را از بورس حل نمی کند بلکه موجب نگرانی بیشتر سهامداران و ترس از کاهش بیشتر ارزش سرمایه در روز کاری بعدی می شود.

در این بازار سهامداران و سرمایه گذاران تازه کار زیادی طی دو سال و به خصوص در سال جاری جذب شده اند که نه تنها دانش کافی در زمینه خرید و فروش سهام را ندارند بلکه تجربه ایی از هیجانات و تاثیر اخبار و اتفاقات لحظه ای نداشته اند و عمدتا برای اولین بار در چنین شرایطی قرار گرفته اند و طبیعی است با قرمز شدن عمده نمادها، تصمیم به خروج از بازار می گیرند.

اما تصمیم این گونه افراد هیچ ارتباطی به متغیرهای اقتصادی، بنیادی و تکنیکال نداشته و فقط از سر ترس و سر در گمی آن هم با فروش سهام به  کمترین قیمت روز است . هر روز که می گذرد این ترس و استرس این دسته از افراد، دو چندان شده ‌و موجب می شود هر تصمیم مدیران اقتصادی و بخصوص سازمان بورس خنثی شود.

طی چند روز گذشته اقدامات مثبتی در جهت تقویت بازار از جمله افزایش اعتبار کارگزاری ها و رفع مشکل سهام عدالت و دارا دوم و ... انجام گرفت اما متاسفانه تاثیر مثبتی نداشت. دیروز هم طی جلسه مدیران بورس مقرر شد حدود 20 شخصیت حقوقی نسبت به جمع آوری صف های فروش اقدام کنند و از روز گذشته حوالی ساعت ۱۲ این امر شروع شد اما نه تنها مشکلی را حل نکرد بلکه موجب شد سهامی که در چند روز گذشته بدلیل نبود خریدار کمتر از حجم مبنا معامله می شدند و طبیعتا با کاهش کمتر قیمت پایانی روبرو بودند، امروز با این تصمیم در قیمت منفی پنج درصد معامله و نهایتا ارزش دارایی سهامداران بیشتر از روزهای قبل کاهش یافت.

همچنین به هر میزان خرید حقوقی ها، اشخاص حقیقی اقدام به فروش کردند ‌و در برخی از نمادها تا دو برابر میانگین ماهیانه سهم در قیمت پایین معامله شد و عملا امید سهامداران از بین رفت. چرا که می دانند اگر حمایت ها به این شیوه ادامه یابد، فردا باید پنج درصد دیگر از ارزش سبد سهام را از دست دهند و وقتی مشاهده می کنند با اقدامات حمایتی، حتی چند شرکت برتر بورس با کاهش چند درصدی در پایین ترین سطح معامله  شوند، ناامید شده و ناچارا تصمیم به خروج می گیرند.

در نهایت چنین تصمیماتی نیز بیشتر از چند روز  دوام نیاورده و نقدینگی شرکت های حقوقی نیز کاهش خواهد یافت و مشکل دو چندان خواهد شد. بنابراین بهتر بود بجای خرید سنگین در منفی با اقداماتی مانند صحبت مستقیم مدیران بورس و وزارت اقتصاد در خصوص گذرا بودن این وضعیت با سهامداران و توصیه مکرر به سهامداران به حفظ آرامش و نگهداری سهام، منع سهامداران از نوسان گیری، کاهش دامنه نوسان قیمت و رفتار مناسب شرکت های حقوقی در خریدهای حمایتی و متناسب با عرضه و تقاضای هر نماد با هدف جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت، ابتدا بازار را آرام و سپس با خرید منطقی بازار را از این وضعیت خارج کنند.

فراموش نشود سهامداران امروز این بازار با تمامی ادوار گذشته تفاوت چشمگیری  دارند . چرا که درصد سهامداران غیرحرفه ای چند برابر سهامداران حرفه ای و با تجربه بوده و این دسته جز با اخبار و روند صعودی یا طبیعی، دست از صف فروش نمی کشند . همچنین اگر این وضعیت حمایتی تا آخر هفته ادامه یابد قطعا عرضه دارا دوم نیز شکست خواهد خورد.

با این اوصاف بهتر است مدیران بورس بجای توصیه به جمع آوری صف های فروش با اقدامات اعتمادساز، بازار را آرام کنند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده
فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند
مهندس نمازی عضو هیات مدیره فولاد اکسین در نشست خبری:

فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند