تاریخ: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۰۴
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۱۳۲۷۳۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ادامه حیات معادن گچ هرمزگان در گرو کاهش هزینه های صادرات

می متالز - باتوجه به این مساله که تولیدات گچ در استان هرمزگان مازاد بر مصرف بازار داخلی است، ادامه حیات این معادن نیازمند اقدام جدی در راستای کاهش هزینه‌های صادرات است.
ادامه حیات معادن گچ هرمزگان در گرو کاهش هزینه های صادرات

به گزارش می متالز، معادن گچ یکی از معادن مهم و غنی استان هرمزگان بوده که سهم عمده ای در تولیدات معدنی این استان به ویژه در شهرستان های بندر خمیر، بندرلنگه و بستک با بیش از 20معدن فعال گچ و ظرفیت اشتغال زایی برای 1500نفر به صورت مستقیم برخوردار است. 
حجم بالای تولید این مواد معدنی باعث شده تا بازار داخل از این محصول اشباع  و تولیدکنندگان در صدد راهیابی به بازارهای بین المللی باشند که این امر علاوه بر فروش محصول تولید کنندگان،  باعث ارزآوری معادل قریب به 20میلیون دلار برای کشور در شرایط تحریم و اقتصاد مقاومتی خواهد بود. 
در این میان اما هزینه‌های بالای صادرات که از جانب اداره بنادر و دریانوردی استان و مرکز بر صادرکنندگان تحمیل می شود، امر صادرات را با مشکل مواجه ساخته و این معادن را  به سمت ورشکستگی و تعطیلی سوق  می‌دهد. 
معدن داران این حوزه ضمن رنج بردن از محدودیتهای اعمال شده بر صادرات کالای ایرانی و کشتی حامل کالای ایرانی در اثر تحریم با افزایش هزینه‌های انبارداری در بنادر مشکلاتشان دوچندان شده است، در همین باره جلسات متعددی توسط معدن داران حوزه مواد معدنی از جمله گچ با مقامات استانی  در راستای سامان دادن به  اوضاع برگزار شد که تا این لحظه شاهد اقدامی کافی از سوی اداره بنادر استان  نبوده ایم. 
 به گفته این معدنکاران در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده است سزاوار نیست که خود ارگان های دولتی که باید مشوق بخش خصوصی در راستای تحقق هرچه بیشتر بیانات رهبری باشند، شاهد این کارشکنی ها باشیم، گفتنی است که مقام معظم رهبری در بیانات خود در ابتدای شروع سال جهش تولید ضمن اشاره به اینکه مسائل اقتصادی کشور مسائل متعددی است مسئله اصلاحات گمرکی،مالیاتی،بانکی،بهبود فضای کار و از این قبیل تصریح کردند: لکن نقش تولید یک نقش یگانه و بی همتایی است.
 ادامه حیات معادن گچ استان هرمزگان نیازمند اقدام جدی در راستای کاهش هزینه‌های صادرات است تا بتوانند در  بازارهای بین المللی از مزیت رقابتی  برخوردار باشند، نباید فراموش کرد درست زمانی  که اینچنین عرصه بر معدن داران داخل به تنگ آمده است کشورهای دیگر از فرصت استفاده و با کاهش هزینه ها و در نتیجه قیمت تمام شده محصول بازار را تصاحب خواهند کرد و تولید کننده ایرانی که در داخل از بازار مناسب برخوردار نیست و در خارج از مرزها نیز  با افزایش هزینه تمام شده جای در بازار رقابتی ندارد از میدان به در خواهد شد و صدها جوان هرمزگانی کار و منبع  درآمد خود را از دست خواهند داد، همچنان که صادرات ما در 6 ماه اول سال به یک میلیون تن نمی رسد اما کشور همسایه ما عمان بیش از 6 میلیون تن صادرات داشته و صادرات ماهیانه عمان در سنگ گچ از یک میلیون تن در ماه عبور کرده است. 
 اما اثرات سوء تصمیم سازمان بنادر و دریانوردی کشور در گنجاندن عنوان مواد معدنی در جدول تعرفه انبارداری کتاب تعرفه خود از سال 97 که اخیراً اجرایی شده است تنها به معادن گچ خلاصه نشده و جمیع مواد معدنی را شامل می شود از جمله سنگ آهن دانه بندی شده هماتیت که در داخل زمینه مصرف بسیار محدودی، آنهم صرفاً در کارخانجات تولید سیمان داشته و مازاد بر آن صادر می شود و از تولیدات استان هرمزگان بوده و همچنین معادن شن و ماسه و آهک صادراتی استان که اشتغال و صادرات قابل توجهی نیز به آن ها وابسته است.
پر واضح است که بندر شهید رجایی پیشانی صادرات کشور بوده و از سرتا سر ایران مواد معدنی جهت صادرات به این بندر حمل می شود که تصمیم فوق علاوه بر تهدید صادرات و اشتغال استان، تولید و صادرات کشور را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد.
برای جلوگیری از این امر بار دیگر خانه معدن هرمزگان به عنوان تشکل غیر دولتی بخش معادن، به صورت عام و همچنین انجمن تخصصی معادن گچ استان و معدنکاران گچ در استان هرمزگان دست به دامان مقامات عالی دولتی و مذهبی شدند تا بلکه که بتوانند از تعطیلی این معادن جلوگیری کنند باشد که با توجه ویژه مسئولان و متولیان کشوری و استانی رونق به تولید و اشتغال معادن استان  و کشور بازگردد.

عناوین برگزیده