تاریخ: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۰۵
بازدید: ۴۱۳
کد خبر: ۱۳۳۷۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حبس‌زدایی از معادن و گره‌گشایی از صنایع فارس، رهاورد سفر وزیر صمت

می متالز - علیرضا رزم حسینی که هشتم‌مهرماه ۹۹ موفق به اخذ رای اعتماد از نمایندگان مجلس برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت شد تنها سه روز پس از تصدی مسئولیت این وزارتخانه در نخستین سفر استانی جمعه ۱۱ مهرماه ۹۹ به استان فارس سفر کرد.
حبس‌زدایی از معادن و گره‌گشایی از صنایع فارس، رهاورد سفر وزیر صمت

به گزارش می متالز، در سفر یک‌روزه وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان فارس ۹ معاون وی و تعدادی از مدیران‌کل این وزارتخانه حضور داشتند که در این سفر ضمن بررسی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود این استان، به راهکارهای حل مشکلات پیش‌روی جهش تولید پرداختند.
علیرضا رزم حسینی در سفر یک‌روزه خود پس از ورود به استان فارس در سفر به شهرستان کوار از مجتمع صنعتی ذوب‌آهن پاسارگاد بازدید کرد و کلنگ فاز چهارم این شرکت را بر زمین زد.
از دیگر برنامه‌های رزم‌حسینی دیدار با نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز بود، رزم حسینی همچنین در جلسه مجمع نمایندگان استان فارس که با حضور امام جمعه شیراز و استاندار فارس برگزار  شد، حضور  یافت.
جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و نشست با تشکل‌های اقتصادی فارس از دیگر برنامه‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در نخستین سفر استانی بود.

 

استاندار: سفر وزیر صمت موجب توسعه فارس می‌شود

استاندار فارس با بیان اینکه سفر روز جمعه یازدهم مهرماه وزیر صمت به استان فارس موجب ایجاد گشایش در زمینه توسعه می شود ابراز داشت: سفر یک روزه وزیر صمت، دستاوردهای مثبتی داشته که سبب گشایش در بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی و بازرگانی استان خواهد شد.
عنایت‌الله رحیمی افزود: توسعه صنایع های‌تِک با توجه به ظرفیت علمی فارس در طرح آمایش سرزمین و همچنین‌ طرح ۱۴۱۴استان مد نظر قرار گرفته و ضروری است که مدنظر وزارت صمت قرار گیرد.
وی ازجمله دستاوردهای این سفر به توسعه شهرک‌های صنعتی، توجه به معادن کوچک و تعطیل، اختصاص اعتبار ۴هزار میلیاردی مصوب سفر رییس جمهور به صنایع راکد و تعطیل، ادامه فعالیت‌های ایمیدرو به ویژه در خصوص‌ احداث آزاد راه لامرد پارسیان،  تکمیل و تسریع در نقشه راه صنعت و پیگیری پهنه اکتشافی شمال فارس و اهداف مترتب بر آن از سوی ایمیدرو اشاره کرد.
استاندار فارس با بیان اینکه درباره پیگیری مسایل مربوط به ۱۴ معدن موجود در شمال استان اقدام خواهد شد گفت: از وزیر صمت درخواست کرده‌ایم انجام طرح مطالعات اقتصادی کارخانه آهک پی‌سی‌سی در شهرستان داراب، انعقاد قرارداد احداث کارخانه تولید سدیم سیانید با مشارکت بخش خصوصی، طرح جا به جایی معدن شن و ماسه  و احیای فعالسازی۲۱ معدن، احداث ۲ واحد فراوری استفاده بهینه از ظرفیت سنگ‌های تزیینی و خاک‌های صنعتی در استان و توجه به صنایع پایین‌دست آلومینیوم و فولاد و کربنات سدیم و توسعه این صنایع در این سفر در دستور کار قرار گیرد.
رحیمی افزود: انعقاد قرارداد برای انجام ژئوفیزیک هوایی، احداث کارخانه تولید کاغذ از سنگ از سوی ایدرو و انجام مطالعات لازم درباره دریاچه های استان به ویژه مهارلو که مواد معدنی مورد نیاز صنعت را تامین می‌کنند از دیگر مسائلی بود که در سفر وزیر صمت به آن اشاره شد.
وی ادامه داد: پروژه انتقال آب از خلیج فارس، تامین مالی پروژه خرامه و نی‌ریز در زمینه فولاد، کمک به توسعه خطوط ریلی، توجه به صنایع گاز نفت پتروشیمی، راه اندازی نمایندگی ایمیدرو در استان  و توجه به شهرستان های تازه تاسیس استان در زمینه صنعتی و معدنی از درخواست‌ها از وزیر صنعت، معدن و تجارت بود.

 

آزادسازی معادن حبس شده دستاورد سفر وزیر صمت به فارس بود

ظفر افشون معاون هماهنگی اموراقتصادی استاندار فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت، ظرفیت‌های موجود استان فارس در بخش‌های مختلف به خصوص بخش معدن را به خوبی می‌شناخت و در سفر خود تاکید کرد در سال ۹۹ بیشترین تکیه ما بر احیای معادن راکد و معادنی که زیر ظرفیت فعالیت می‌کنند، است.
وی افزود: در گذشته بخش زیادی از معادن به وسیله افراد حبس شده بود به طوری که نه خودشان در زمینه احیا و فعال‌سازی معادن کاری می‌کردند و نه امکان تحویل گرفتن آن فراهم بود که در این سفر وزیر صمت قول داد معادنی که به وسیله اشخاص حقیقی و حقوقی حبس شده و کارآیی و فایده‌ای برای مردم و استان ندارد در آینده نه چندان دور این معادن حبس شده را آزاد کند.

 

قول تفویض اختیار وزیر صمت به شورای معادن فارس

وی ادامه داد: البته این اقدام در گذشته در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که وزیر قول داد این اختیار را به استان تفویض کند که استان با تشکیل شورای معادن استان، اینگونه معادن که هم اکنون حبس و در اختیار عده‌ای کم است آزاد شوند و این حرکت مثبتی که وزیر انچام داد.
معاون استاندار فارس گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین اعلام آمادگی کرد که این وزارتخانه آمادگی کامل برای نوسازی تکنولوِژی معادن دارد و تسهیلات مورد نیاز فعالان بخش معادن برای خرید ماشین آلات  و به روز کردن تکنولوژی تولید را فراهم می‌کند.
افشون با بیان اینکه سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به فارس، سفر بسیار خوبی بود که امیدواریم تمام وعده‌های آقای وزیر محقق شود، افزود: عزم وزیر برای تحقق وعده‌ها جزم بود و ما نیز به عنوان مدیران استان قطعا پیگیری خواهیم کرد وعده‌های داده شده در این سفر محقق شود.

 

قول وزیر صمت برای حل مشکل صنعتگران فارس

وی همچنین با اشاره به آغاز عملیات اجرایی فاز چهار مجتمع ذوب آهن پاسارگاد در سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان فارس، بیان کرد: بهره‌برداری از این فاز می‌تواند ظرفیت اشتغال‌زایی بسیار خوبی در آینده فراهم کند.
وی ادامه داد: با حضور وزیر تعداد زیادی از صنعتگران مشکلات خود را مطرح کردند که با عنایت به اینکه اغلب این مشکلات کشوری و ملی بود قول داد در حوزه اختیارات خود و از طریق طرح مسایل در هیات دولت، برای حل مشکلات تلاش کند.

 

قول مساعد وزیر برای حل مشکل واگذاری معدن سنگ آهن   

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: سفر علیرضا رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت به فارس نخستین سفر استانی پس از اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی بود که نشان دهنده نگاه ویژه‌ وی به پتانسیل‌های موجود در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت استان فارس دارد.
حمیدرضا ایزدی با بیان اینکه استان فارس در بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت جای پیشرفت و ترقی دارد، افزود: در این سفر مسایل و موارد مختلفی را از وزیر درخواست کردیم که اکثر این درخواست‌ها مورد موافقت قرار گرفت و روند تحقق خواسته‌ها را تسهیل کردند.
وی ادامه داد: عملیات اجرایی فاز چهارم طرح توسعه کارخانه ذوب آهن پاسارگاد شهرستان کوار  با سرمایه گذاری ۲۱ هزار میلیارد ریال در سفر وزیر صمت به فارس آغاز شد که وزیر در جریان کنلگ‌زنی آغاز این عملیات اجرایی قول مساعد داد که در اسرع وقت مشکل واگذاری معدن سنگ آهن در یکی از مناطق کشور را پیگیری و حل کند.
رییس سازمان صنعت‌،معدن و تجارت فارس همچنین به نشست علیرضا رزم حسینی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس در این نشست خواسته‌های خود در خصوص توسعه بخش‌های صنعتی و معدنی را مطرح کردند که وزیر نیز قول پیگیری این خواسته‌ها را داد.

 

حل مشکلات ۱۶ واحد صنعتی 

ایزدی همچنین افزود: وزیر صنعت در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کشور مسایل و مشکلات ۱۶ واحد صنعتی استان را شنید و مقرر شد با نظر مثبت وزیر و همکاری و کمک دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل استان مشکلات این واحدهای صنعتی حل شود.
وی ادامه داد: این ۱۶ واحد صنعتی برای بیش از ۶ هزار و ۱۰۰ نفر اشتغال ایجاد کردند را ایجاد کردند که با حل مشکلات این واحدها علاوه بر حفظ اشتغال موجود، شاهد افزایش اشتغال نیز خواهیم بود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: همچنین در جلسه کارگروه رفع موانع تولید، رییس اتاق بازرگانی، رییس خانه صنعت و معدن و رییس اتاق اصناف به عنوان نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی صحبت و دغدغه‌ها و انتظارات خود را بیان کردند که مورد توجه وزیر قرار گرفت و وی نیز قول کمک و مساعدت داد.
ایزدی افزود: یکی از نکات برجسته این سفر حضور ۹ معاون وزیر صمت و مدیران کل این وزارتخانه به همراه وزیر بود که نشان دهنده این است که وزیر صنعت، معدن و تجارت اهمیت بسیار زیادی برای توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر استان فارس قایل است.
وی ادامه داد: عزم جدی وجود دارد که با انتخاب علیرضا رزم حسینی به عنوان وزیر صمت، مشکلات و موانع پیش روی بنگاه‌های اقتصادی در اسرع وقت مرتفع شود.

عناوین برگزیده