تاریخ: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۵۵
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۱۳۴۰۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
روزنامه نگار اقتصادی مطرح کرد:

نیاز ۴ برابری شاخص به جهش سود شرکت ها/ گزارش P/E بی دلیل حذف شد!

می متالز - بررسی های روزنامه نگار اقتصادی نشان داد سود ماه گذشته شرکتها ۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته اما شاخص برای جهش به رشد تا ۴ برابری این متغیر نیاز دارد.
نیاز ۴ برابری شاخص به جهش سود شرکت ها/ گزارش P/E بی دلیل حذف شد!

به گزارش می متالز، بهزاد رنجبر با اشاره به آمار بورس تهران مبنی بر افزایش میزان 11 هزار میلیارد تومانی سود شرکت ها در شهریور نسبت به ماه قبل و رسیدن به 146 هزار میلیارد تومان اعلام کرد: برخی کارشناسان معتقدند این افزایش روند سود آوری با توجه به تداوم روند نزولی بازار سهام در 50 روز گذشته می تواند محرکی برای رشد بیشتر شاخص ها باشد اما اطلاعات دیگری نشان می دهد درآمد واقعی شرکت های بورس باید دست کم تا 4 برابر این میزان افزایش یابد تا میانگین P/E بازارسهام (نسبت قیمت به درآمد) به حد معقولی برسد. در غیر این صورت بازار سهام باید به روند اصلاحی ادامه دهد.

رشد غیر معقول

طبق گزارش مردادماه مدیریت آمار و اطلاعات بورس تهران، نسبت قیمت به درآمد شرکت های بورسی در پایان تیر ماه به عدد بی سابقه 42 مرتبه رسیده بود که این نسبت به دلیل نزول بازارسهام در پایان مرداد ماه به مرز 37 مرتبه رسید. این نسبت نشان می دهد قیمت سهام شرکت های بورس تا چه حد گران شده بودند.

بطور کلی در سه دهه گذشته نسبت معقول P/E در محدوده 4.5 تا 7.5 مرتبه بوده و فقط در دوره های خاصی مانند سال 92 این نسبت به مدت کوتاهی از مرز 10 مرتبه تجاوز کرده است. این نسبت توضیح می دهد آیا سهام شرکت های بورس همچنان جا برای رشد دارند یا خیر؟ افزایش بیش از حد این نسبت به معنای آن است که قیمت سهام شرکت ها به مرحله اشباع خرید رسیده است.

یکی از دو مولفه اصلی برای محاسبه این نسبت میزان سودآوری شرکت های بورس است به معنای اینکه افزایش سود شرکت های بورس منجر به کاهش این نسبت می شود در نتیجه زمینه برای رشد قیمت ها و افزایش شاخص های بورس فراهم می شود.

براین اساس، افزایش روند سود آوری شرکت های بورس می تواند محرکی برای رشد قیمت ها و شاخص کل بورس باشد اما با توجه به افزایش شدید نسبت قیمت به درآمد تحت تاثیر رشد های افراطی تا اواسط تابستان، برآورد ها نشان می دهد میزان سود شرکت های بورسی باید دست کم تا 4 برابر میزان فعلی رشد کند تا قیمت ها بطور واقعی تعدیل شوند.

به بیان دیگر با توجه به آنکه در حال حاضر ارزش کل بورس تهران 5.6 هزار میلیارد تومان است، سود شرکت های بورسی باید تا 600 هزار میلیارد تومان افزایش یابد تا میزان نسبت قیمت به درآمد بازار سهام به سطوح معقول و تاریخی باز گردد.در غیر این صورت این نسبت باید از طریق کاهش قیمت ها اصلاح شود.

گزارش P/E بورس تهران بی دلیل حذف شد !

بورس تهران در تازه ترین گزارش آماری ماهانه که با نام بولتن ماهانه شناخته می شود بنا به دلایلی نا معلوم و برخلاف دوره های قبل، گزارش P/E که معیار بسیار مهمی برای اندازه گیری حباب در بازارسهام است را بطور کامل حذف کرد.

گزارش نسبت قیمت به درآمد (P/E TTM) میزان رشد قیمت سهام شرکت ها را درمقایسه با میزان سود آنها اندازه گیری می کند و نشان می دهد قیمت سهام شرکت ها تا چه میزان گران شده است. ماه گذشته روزنامه همشهری با استناد به همین اطلاعات در گزارشی توضیح داده بود، بازار سهام برای ایجاد تعادل نیاز به اصلاح بیشتر قیمت ها دارد. در طول یک سال گذشته به ویژه در دوره مدیریت جدید، توجه بورس تهران به انتشار گزارش های آماری بسیار کم شده و حتی گزارش های هفتگی هم یک خط در میان منتشر می شود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده