تاریخ: ۲۲ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۵۰
بازدید: ۴۲
کد خبر: ۳۱۰۲۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دیدگاه اشتباه مسوولان بورس درباره کمبود آموزش سهامداران خرد

‌می‌متالز - دیدگاه مسوولان بازار سرمایه به سهامداران خرد درباره کمبود آموزش اشتباه بوده و تضعیف سهامداران خرد ناشی از جنگ نابرابر اطلاعاتی است.

به گزارش می‌متالز، بهزاد رنجبر اعلام کرد: مدیر عامل بورس تهران درخصوص بحث سواد مالی گفته، مخالف ورود همه افراد به سمت افزایش سواد مالی است. زیرا لزومی ندارد لایه‌های مختلف جامعه ایران با آموزش معامله‌گری آشنا شوند.

بر اساس این گزارش با وجود آنکه سخنان مدیرعامل بورس تهران اشتباه نیست، اما دیدگاه مقامات بازار سرمایه به سهامداران خرد کاملا اشتباه است. آنچه منجربه تضعیف سهامداران خرد شده ناشی از کمبود آموزش نیست بلکه ناشی از جنگی نابرابر اطلاعاتی است. سهامداران خرد اغلب کمتر و دیرتر به اطلاعات دسترسی دارند در حالی که سهامداران حقوقی سریعتر و بیشتر دسترسی پیدا می‌کنند.

از طرف دیگر شرکت‌های حقوقی مجموعه‌ای از گروه‌های تحلیلگری و نرم افزار‌های گران قیمت داده‌های مالی در اختیار دارندکه سهامداران خرد اساسا توان مالی تامین چنین امکاناتی را ندارند. اطلاعات مالی از سوی شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی با ارقام نجومی ارایه می‌شود و سهامداران خرد غیر ممکن است که قدرت تامین این منابع مالی را داشته باشند.

ضمن اینکه با وجود خدمات مناسب سامانه کدال به نظر می‌رسد در این سامانه نیز باید حداقل پردازش‌های مالی برای سهامداران خرد دست کم در مورد اطلاعات انباشته تولید و فروش یا سود فراهم شود و این سامانه به سمت بهینه سازی پیش برود.

نکته بسیار مهم دیگر ارایه پردازش اطلاعات کلان از سوی بورس تهران و فرابورس که هیچ توجهی به آن نشده است. اطلاعاتی مانند آرشیو نموداری ارزش بازار سهام و شرکت ها، آرشیو نموداری نسبت قیمت به درآمد کل بازار، صنایع و نماد‌های مختلف، نمودار ارزش معاملات کل بازار، صنایع و نمادها، نمودار پیش بینی سود کل بازار، صنایع و شرکت‌ها، نمودار‌های نرخ بهره، حجم تفکیکی معاملات اوراق بدهی و بسیاری دیگر از موارد که در رده اطلاعات کلان قرار می‌گیرد و لزوما در دایره فعالیت شرکت‌های پردازشگر اطلاعات مالی نیست از ضروریات سرمایه گذاری در هر بازار مالی هستند.

اگرچه این اطلاعات به صورت خام از طریق سایت‌های مختلف در دسترس است، اما سهامدار خرد باید این اطلاعات را با صرف زمان و انرژی بسیار و از طریق سایت‌های مختلف استخراج و پردازش کند.

یکی دیگر از حفره‌های شدید اطلاعاتی در بازار سرمایه که مشمول کل اقتصاد می‌شود اطلاعات کلان اقتصادی به صورت دقیق، منظم و پردازش شده است. به طور کلی اطلاعات کلان داده‌های اقتصاد اگرچه از سوی نهاد‌های رسمی ارایه می‌شود، اما اغلب ناقص و با تاخیر منتشر می‌شود و هیچ تقویم اقتصادی نیز در این باره وجود ندارد.

ضمن اینکه از چند ماه پیش روند ارایه اطلاعات در بسیاری از بخش‌ها از جمله بخش مسکن متوقف شده است. همین حالا اطلاعات درستی در مورد درآمد‌های نفتی که اثرات عمیقی بر بودجه دارد، وجود ندارد و همه چیز بر مبنای حدس و گمان پیش می‌رود. فضای کنونی بازار سرمایه و اقتصاد همانند راه رفتن در اتاق تاریک است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده