تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۹
بازدید: ۲۸۸
کد خبر: ۲۲۱۷۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سهامداران خرد در هفته سبز بورس فروشنده بودند

رشد سهام روی دوش «حقوقی»‌ها

‌می‌متالز - معاملات هفته منتهی به ۱۳ مردادماه در حالی پایان یافت که شاخص کل بورس تهران با ثبت رشد ۸/ ۶ درصدی، ضمن ثبت هفتمین رشد متوالی در مقیاس هفته، سبزترین هفته بورس را در سال‌جاری رقم زد.

به گزارش می‌متالز، برآیند خرید و فروش سهام، اما به سمت بازیگران حقوقی بورس تهران بود؛ جایی که در مجموع شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۷۹ میلیارد و ۴۱۷ میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بورس تهران بودیم. به این ترتیب به نظر می‌رسد عمده رشد قیمت سهام که البته اغلب گروه‌های بزرگ شاخص‌ساز را در برگرفته بود، بر دوش سهامداران حقوقی بورس تهران بود.

همگام با بازیگران صنایع

در هفته‌ای که سهامداران عمده در مجموع خالص خرید حدود ۱۷۹ میلیارد و ۴۱۷ میلیون تومانی را رقم زدند، گروه محصولات شیمیایی در صدر لیست ورود حقیقی‌ها قرار گرفت. به این ترتیب در مجموع دادوستد‌های دومین هفته مردادماه، سهام پتروشیمی به ارزش ۴۰۸ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان از پرتفوی معامله‌گران عمده بورس تهران به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شد. در این گروه سه سهم «شاراک»، «تاپیکو» و «فارس» در صدر لیست خرید سهامداران خرد قرار گرفتند. پس از آن نوبت به شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی رسید. گروهی که با تمرکز حقیقی‌ها برای خرید سهام «وغدیر» در مجموع شاهد افزوده شدن سهامی به ارزش ۸۲ میلیارد و ۷۱۶ میلیون تومان به سبد سهام بازیگران خرد بود. دیگر گروه‌هایی که در سبد خرید حقیقی‌ها قرار گرفتند، اما عمدتا صنایع با ارزش بازار پایین‌تر بودند. در این خصوص می‌توان به گروه‌های تامین آب، برق، گاز، کاشی و سرامیک، حمل‌ونقل، غذایی و سه گروه کوچک دیگر اشاره کرد. در مجموع ۹ صنعت بورسی در هفته منتهی به ۱۳ مردادماه مورد اقبال سهامداران خرد واقع شدند و در مقابل شاهد خروج حقیقی‌ها از ۲۹ گروه بودیم. در صدر این گروه‌ها باز هم زیرمجموعه‌های بانکی مشاهده می‌شدند. این صنعت در چند هفته اخیر به صورت متناوب شاهد خروج سهامداران حقیقی بوده است. به‌نظر می‌رسد کاهش امید به تحقق زودهنگام توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها از مهم‌ترین دلایل پشت‌کردن به گروه‌های موسوم به صنایع برجامی در بورس تهران بوده است. در این راستا طی دادوستد‌های هفته‌ای که گذشت، در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری شاهد جابه‌جایی ۱۸۰ میلیارد و ۳۹۵ میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. پس از آن نوبت به پالایشگاه‌ها رسید. این گروه نیز در مجموع معاملات هفته پیش با خروج ۱۲۰ میلیارد و ۵۷۴ میلیون تومانی سهامداران خرد مواجه شد. سیمانی‌ها نیز وضعیتی مشابه را تجربه کردند و معاملات هفتگی خود را با انتقال سهامی به ارزش ۷۷ میلیارد و ۳۵۳ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی به پایان رساندند. خودرویی‌ها از دیگر گروه‌های برجامی بودند که در هفته گذشته علاوه بر کاهش میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود به میزان ۹/ ۰ درصد، در لیست فروش حقیقی‌ها جای گرفتند و شاهد خروج ۵۹ میلیارد و ۶۲۸ میلیون تومانی این دسته از معامله‌گران بورسی بودند.

زمین بازی معامله‌گران در روز‌های هفته

شنبه: معاملات هفته گذشته بورس تهران با رشد ۷/ ۲ درصدی شاخص کل استارت خورد. در این روز رشد دلار حامی اصلی بازار سهام بود و به رشد دسته‌جمعی قیمت‌ها به‌ویژه در گروه‌های دلاری بورس تهران انجامید. در این حال و هوای سبز سهامداران خرد نیز فعالیت خود را در زمین خرید سهام افزایش دادند و سهامی به ارزش ۳۱۰ میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان را به پرتفوی خود افزودند. در میان صنایع بورسی نیز در مقابل ثبت خالص خرید مثبت حقیقی‌ها در ۱۵ گروه، ۲۳ صنعت در لیست فروش این دسته از بازیگران سهام جای گرفتند. در این راستا زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی با خالص خرید ۲۱۳ میلیارد و ۶۳۱ میلیون تومانی حقیقی‌ها همراه شدند و پس از آن نوبت به دو گروه فلزات اساسی و چندرشته‌ای صنعتی رسید که به ترتیب شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۶۷ و ۵/ ۲۹ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. در آن سوی بازار، اما بیشترین میزان فروش سهامداران خرد در دو گروه فرآورده‌های نفتی و بانک‌ها رقم خورد.

یکشنبه: رشد قیمت سهام در دومین روز هفته نیز ادامه پیدا کرد، اما از میزان شتاب آن کاسته شد. به این ترتیب شاخص کل بورس معاملات روز یکشنبه را با افزایش ۶۵/ ۰ درصدی پایان داد. با این حال حقیقی‌ها ترجیح دادند تا بخشی از سود کسب شده در ابتدای هفته را با فروش سهام خود ذخیره کنند. در این راستا روز یکشنبه شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۵۲ میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. در این روز حقیقی‌ها در ۱۸ صنعت خریدار بودند، اما ۲۰ گروه را در لیست فروش خود قرار دادند. به این ترتیب گروه‌های کامودیتی‌محور که در ابتدای هفته با رشد قیمت مناسبی همراه شده بودند، در روز یکشنبه با شناسایی سود از جانب حقیقی‌ها مواجه شدند. در این خصوص می‌توان به خالص فروش ۳۸ میلیارد تومانی سهامداران خرد در زیرمجموعه‌های فلزی بورس تهران اشاره کرد. رقم فروش این دسته از بازیگران بورسی در دو گروه فرآورده‌های نفتی و کانه‌های فلزی نیز به ترتیب ۲/ ۳۴ و ۹/ ۱۹ میلیارد تومان برآورد شد. در مقابل دو گروه حمل‌ونقل و اطلاعات و ارتباطات بیشترین سهم در خالص خرید حقیقی‌ها را در اختیار داشتند.

دوشنبه: در میانه هفته گذشته، دادوستد‌های روزانه با قدرت‌نمایی فروشندگان به پایان رسید. جایی که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای افت ۱۷/ ۰ درصدی را ثبت کرد و شدت بیشتر فروش در گروه‌های کوچک بازار به عقبگرد ۳/ ۰ درصد شاخص کل هم‌وزن منتهی شد. این وضعیت خود را در جابه‌جایی سهام نیز نشان داد و مالکیت سهامی به ارزش ۳۴۹ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان به سهامداران حقوقی این بازار واگذار شد. در این میان ۱۱ صنعت از صنایع ۳۹ گانه بورسی در لیست خرید حقیقی‌ها قرار گرفتند. اولویت نخست سهامداران خرد زیرمجموعه‌های خودرویی بودند که با جابه‌جایی ۸ میلیارد و ۲۵۸ میلیون تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی همراه شدند. انتشار اخباری مبنی بر موافقت کمیسیون صنایع مجلس با عرضه خودرو در بورس کالا از مهم‌ترین دلایل توجه حقیقی‌ها به سهام خودرویی بود. در مقابل، اما سه گروه کالامحور فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و چندرشته‌ای صنعتی با بیشترین میزان خروج سهامداران خرد مواجه شدند.

سه‌شنبه: معاملات روز سه‌شنبه برای گروه‌های مختلف بورسی متفاوت بود. بزرگان با افزایش تقاضا در مسیر رشد قیمتی قرار گرفتند و رشد ۳/ ۱ درصدی را ثبت کردند و مازاد عرضه در گروه‌های با ارزش بازار پایین‌تر، واگرایی نماگر هم‌وزن را به دنبال داشت؛ به طوری که این شاخص که نشانی از اثرگذاری یکسان نماد‌ها بدون در نظر گرفتن وزن آن‌ها دارد، افت ۰۵/ ۰ درصدی را ثبت کرد. در این شرایط معامله‌گران شاهد انتقال سهامی به ارزش ۱۴۵ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. در این روز تنها ۸ گروه با خالص خرید مثبت سهامداران خرد همراه شدند و در مقابل شاهد خروج حقیقی‌ها از زیرمجموعه‌های ۳۰ صنعت بودیم. در صدر لیست خروج حقیقی‌ها، گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری قرار داشت که شاهد جابه‌جایی ۵۰ میلیارد و ۹۴۷ میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بود. سیمانی‌ها نیز در این روز خالص فروش ۲۸ میلیارد و ۲۱۳ میلیون تومانی از سوی سهامداران خرد را تجربه کردند. در آن سوی بازار، اما پتروشیمی‌ها بودند که در صدر لیست خرید حقیقی قرار گرفتند و شاهد ورود ۶۲ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومانی سهامداران خرد بودند. معدنی‌ها نیز در این روز با خالص خرید ۲۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومانی حقیقی‌ها همراه شدند.

چهارشنبه: در پایان هفته، افزایش ریسک‌های سیستماتیک و کمرنگ شدن حصول توافق مجدد هسته‌ای حداقل برای چندماه آتی سبب واکنش سبز بورس تهران شد. به این ترتیب شاخص کل این بازار با ثبت رشد ۲/ ۲ درصدی سرانجام پس از ۷ ماه موفق شد تا به ابرکانال ۴/ ۱ میلیون واحدی بازگردد. همزمان با این رشد شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۵۸ میلیارد و ۶۹۶ میلیون تومان از پرتفوی معامله‌گران عمده بورس تهران به سبد سهام حقیقی‌ها بودیم.

در این روز پتروشیمی‌ها باز هم در صدر لیست خرید سهامداران خرد قرار گرفتند. این گروه روز چهارشنبه شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۵۶ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. پس از آن شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی مورد‌توجه حقیقی‌ها قرار گرفتند و با خالص ورود ۸۱ میلیارد و ۶۱۷ میلیون تومانی این گروه از بازیگران سهام همراه شدند. بانک‌ها، اما روز چهارشنبه شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۵۵ میلیارد و ۷۹۶ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده