تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۲۳
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۲۲۷۷۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عرضه خودرو در بورس کالا در کمیسیون صنایع مجلس تصویب شد

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: طرح عرضه خودرو در بورس کالا در کمیسیون صنایع تصویب شده و ظرف ۲ ماه آینده به صحن خواهد آمد.

به گزارش می‌متالز، روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با اشاره به آخرین جزئیات عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: در بحث تولید و عرضه خودرو طرحی را تهیه کرده ایم که شامل ۲۰ ماده است و در آن هم بحث اسقاط خودرو و هم عرضه خودرو در بورس کالا گفته شده است.

او با تاکید بر اینکه عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند بازار خودرو را کنترل و قیمت‌ها را شفاف کند، گفت: تجربه موفق عرضه سیمان در بورس کالا را دیدیم که قیمت این کالا با عرضه در بورس تا حد زیادی کاهش یافت. در گذشته که سیمان در بورس عرضه نمی‌شد، بحث‌های مختلفی به آن وارد بود به طور مثال بحث تامین برق واحد‌های سیمان، بحث جلوگیری از احتکار‌هایی که رخ داده بود تماما در سیمان پررنگ بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تشریح کرد: معتقد هستیم این شفافیت و کاهش قیمتی که در سیمان رخ داد، در مورد خودرو نیز رخ می‌دهد که یا عرضه خودرو در بورس کالا هم بازار آن شفاف می‌شود و جلوی رانت‌ها و دلالی‌ها گرفته می‌شود.

ایزدخواه با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد خودرو‌های تولیدی در سال به قصد مصرف خریداری نمی‌شود، گفت: بلکه به قصد خرید و فروش و کسب سود مضاعفی که برخی دنبال آن هستند به فروش، می‌روند. برای جلوگیری از این اتفاق بحث عرضه خودرو در بورس کالا مطرح است آن هم با شرایطی خاص است.

او گفت: برخی ادعا کرده اند این موضوع در شرایطی است که اگر خودرو در بورس کالا رود، قیمت متفاوتی خواهد داشت و بدون قید و بند خواهد بود، اما اینگونه نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تشریح کرد: بحث عرضه خودرو در بورس کالا تنظیم گری شده و شرایط را برای این کار شفاف کردیم. با عرضه خودرو در بورس می‌توان از خرید و فروش‌های کاذب جلوگیری کرد. تمام موارد اکنون در قالب یک طرح جدید به سرعت آماده است و به زودی به تصویب می‌رسد، به دلیل اینکه در کمیسیون تصویب شده است، ظرف ۲ ماه آینده به صحن خواهد آمد.

او با بیان اینکه تاکنون دولت‌ها به خصوص یازدهم و دوازدهم چیزی به اسم صنعت خودرو را نمی‌دیدند بلکه ۲ بنگاه خودروسازی را می‌دیدند، گفت: وزیر صمت قبلی خود را موظف می‌دانست از ترازنامه خودروساز حمایت کند و منافع مردم، ساخت داخل، ابعاد صنعت خودرو مانند اسقاط دیده نمی‌شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تشریح کرد: وزیر صمت موظف است سیاست صنعت خودرو را اصلاح کند نه اینکه مراقب این باشده که ترازنامه خودروسازان شبه دولتی بالا و پایین نشود؛ البته در دولت جدید این موضوع را خواهیم دید.

منبع: چابک آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده