تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۰۵
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۲۷۴۸۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
عضو کمیسیون صنایع مجلس:

وزیر صنعت با عرضه خودرو در بورس کالا موافقت کرد / امیدوار به اقدام دولت

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع مجلس از موافقت وزیر صنعت با عرضه خودرو در بورس کالا و استفاده از تجربه عرضه سیمان خبر داد و گفت: امید است عرضه خودرو در بورس کالا در دستور کار دولت قرار گیرد.

به گزارش می‌متالز، روح‌الله ایزدخواه درباره برخی خبر‌ها مبنی بر احتمال آزادسازی واردات خودرو و طبق طرح ساماندهی بازار خودرو گفت: طرح این موضوع، انحرافی است. چون طبق سیاست‌های کلی، اساس واردات کالا، تنظیم بازار داخلی است که خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی ادامه داد: طرح در دستور کار مجلس، اصلاح برخی بند‌های اعاده‌شده از شورای نگهبان است که در مجلس دهم به تصویب رسید. مجلس یازدهم نیز در اصلاح و تصویب مجدد، برخی موارد از جمله لزوم برخورداری از تراز فنی قابل قبول برای خودرو‌های وارداتی و رعایت تناسب میزان واردات با کمبود خودرو در بازار را مدنظر قرار داده که با این رویکرد هرگاه تولید داخل به‌میزانی باشد که تقاضای داخلی را پوشش دهد، مساله واردات نیز به‌شکل پیش‌فرض منتفی خواهد شد.

این نماینده افزود: شورای رقابت هم ملزم است به‌میزانی که تولید داخلی کفاف تقاضا را نمی‌دهد، مجوز واردات خودرو را صادر کند. همچنین تأکید شده واردات خودرو نباید هیچ‌گونه فشار ارزی وارد کند و یا از محل ارز صادراتی یا از محل ارز بدون منشأ یا همان ارز اشخاص باشد تا تعهد ارزی ایجاد نکند.

ایزدخواه گفت: طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو با بحث اصلی عرضه خودرو در بورس کالا در یک سال اخیر در کمیسیون صنایع مورد بررسی قرار گرفته و متن آن هم‌اکنون آماده ارائه به صحن است. علاوه براین برخلاف وزیر سابق صنعت که تمایلی به اجرای این طرح نداشت، طی صحبت‌های با فاطمی امین وزیر جدید، آمادگی همراهی با این طرح اعلام شده است.

وی ادامه داد: بنابراین با تکیه بر تجربه مثبت ناشی از عرضه سیمان در بورس کالا و کاهش قیمت‌ها، امید است عرضه خودرو در بورس کالا نیز در دستور کار دولت قرار گیرد تا علاوه بر کاهش قیمت خودرو، بخش قابل‌توجهی از التهابات این بازار نیز مرتفع شود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده