تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۰۵
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۲۲۷۵۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
باید از وزارت صمت تقدیر کرد

روش پایین آوردن قیمت سیمان توسط وزارت صمت باید به الگویی فرابخشی تبدیل شود

‌می‌متالز - پایین آمدن قیمت سیمان وعده‌ای بود که اجرا شد و مردم آن را در واقعیت و عمل دیده و با پوست و خون خود آن را لمس کرده اند. چند روز گذشته «سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت» به طور صریح وعده داد که قیمت سیمان کاهش پیدا خواهد کرد و مشاهدات میدانی از بازار سیمان گویای این است که وزیر صمت توانسته است به وعده خود عمل کند و قول خود را در این باره به سرانجام برساند.

به گزارش می‌متالز، پایین آمدن قیمت سیمان وعده‌ای بود که اجرا شد و مردم آن را در واقعیت و عمل دیده و با پوست و خون خود آن را لمس کرده اند. چند روز گذشته «سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت» به طور صریح وعده داد که قیمت سیمان کاهش پیدا خواهد کرد و مشاهدات میدانی از بازار سیمان گویای این است که وزیر صمت توانسته است به وعده خود عمل کند و قول خود را در این باره به سرانجام برساند.

گفتنی است اقدام وزرات صمت در این باره بر حسب اجرای برنامه‌هایی صورت گرفت که دلالت بر اولویت گذاری برنامه ریزی و توجه به کانون حل مشکلات مردم است. واقعیت امر این است که فاطمی امین ضمن داشتن برنامه و برگزاری جلساتی با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اقدامات اولیه خود را در ساماندهی بازار عرضه و فروش سیمان و همچنین ثبات آفرینی در قیمت گذاری را در دستور کار قرار داد. از این رو با وارد کردن سیمان به بازار بورس کالا و اعمال ممنوعیت خرید و فروش آن خارج از بورس، بستر‌های کاهش قیمت آن را کلید زد. در حقیقت از جمله مزایای این اقدام و وارد ساختن سیمان به معاملات بورس این بود که اولاً شفافیت در معاملات را در این باره نهادینه کرد و دوماً اینکه با پایین آمدن قیمت آن در بنگاه‌های عرضه در عمده فروشی ها، قیمت‌ها در خرده فروشی‌ها نیز فروکش کرد. به بیان دیگر موفقیت‌ها در اجرای این دو مساله موجب شد تا روند هدف گذاری‌های مدیریتی در این حوزه به ثمر بنشیند.

به واقع پیگیری وزارت صمت برای ساماندهی بازار سیمان نه تنها موجب ثبات زایی بر التهاب بازار سیمان شده است بلکه بر روند سودِ پرملات دلالان بازار سیمان را نیز پایان داده است. این بدان معنا می‌باشد اگر عزم برای کار کردن وجود داشته باشد هرکاری را می‌توان انجام داد. بطوریکه همت جهادی و مسوولیت پذیری‌ها در وزارت صمت نشان داده ادعا‌های مبتنی بر این مساله که در ایران چیزی ارزان نمی‌شود تنها حرف گزافی است که ترویج می‌شود. به عبارت بهتر وزارت صمت با این اقدام خود تنها به مبارزه با افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها و قیمت گذاری‌های کاذب و غیر واقعی رفت بلکه دهان مدعیان عدم ارزانی در ایران را نیز مهر و موم کرد و نشان داد هر کاری قابل انجام است اگر عزم و همتی برای آن وجود داشته باشد.

فارغ از آنچه گفته شد باید نکاتی را مورد توجه و تأکید قرار داد؛ اولاً باید از وزارت صمت و وزیر این وزارتخانه در این باره تقدیر کرد که با این عمل خود به همه نشان دادند که با برنامه وارد میدان شده و در مدت کم و محدودی که مدیریت این وزارتخانه را بر عهده گرفته اند اولین اقدام خود را برای سر و سامان دادن مساله مذکور به سرانجام رسانده اند. دوماً اینکه این اقدام وزارت صمت و اثربخشی آن که به کاهش قیمت سیمان منجر شده است باید به عنوان یک روشی که پاسخ دهی آن مثبت بوده به یک الگو و روش برای بقیه محصولات در دیگر بخش‌های جامعه توسط متولیان امر مورد استفاده قرار گیرد و بکار گرفته شود.

منبع: بولتن نیوز

عناوین برگزیده