تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۲
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۲۲۷۴۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک تحلیل گر بررسی کرد:

فاصله ۳۷ و ۱۵ درصدی دو شاخص بورس و تفاوت ۸ صنعت نسبت به سال قبل

‌می‌متالز - یک تحلیل گر با اعلام فاصله ۳۷ و ۱۵ درصدی دو شاخص کل و هم وزن نسبت به ۱۳ ماه پیش، تفاوت ۸ صنعت بزرگ بورس را نسبت به سال قبل بررسی کرد.

به گزارش می‌متالز، علی ملک لی با اشاره به کاهش ۳۷ و ۱۵ درصدی دو شاخص کل و هم وزن نسبت به ۱۳ ماه پیش و رقم ۲.۱ میلیون و ۵۳۷ هزار واحدی اعلام کرد: دو صنعت خودرو و بانک، رابطه مستقیمی با مذاکرات و برجام دارند که درصورت گشایش این موضوع می‌توانند وارد کانال صعودی شوند. شاخص صنعت بانکداری و خودرو برای رسیدن به سقف تاریخی در مرداد سال گذشته به ۴۲ و ۱۶۴ درصد رشد نیاز دارند.

شاخص گروه پالایشی هم تا سقف تاریخی، ۹۷ درصد فاصله دارد. البته چشم انداز این گروه با توجه به یارانه‌های دریافتی شرکت‌ها از دولت و صادرات و دور زدن تحریم‌ها، مثبت است.

شاخص صنعت دارو که به ۱۳۷ هزار واحد رسیده تا بازگشت به اوج، ۲۴ درصد فاصله دارد. در این میان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شرکت‌های دارویی و تهیه و ساخت واکسن، منجر به بهبود این صنعت نسبت به دیگر صنایع شده و برخی تک سهم‌ها مثل ایران دارو، سقف‌های قبلی را با احتساب افزایش سرمایه‌ها و سود تقسیمی، پس گرفته اند.

شاخص صنعت سیمان هم فقط ۲۰ درصد تا رسیدن به سقف فاصله دارد و با توجه به افزایش نرخ برق این صنعت، مازاد تولید سیمان و حذف رانت، شرکت‌های این صنعت در آینده با چالش‌هایی روبرو خواهند شد. اما درصورت تحقق وعده دولت مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن، چشم انداز این صنعت می‌تواند بهتر شود.

در این میان سقف شاخص گروه محصولات شیمیایی (پتروشیمی) که سال گذشته ۱۱۱ هزار واحد بود، هفته گذشته شکسته شد و به ۱۱۳ هزار واحد رسید.

شاخص صنعت فلزات اساسی نیز رشد مناسبی کرده و، ولی ۲۰ درصد با سقف فاصله دارد که با توجه به افزایش دلار به مرور می‌تواند به سقف ۱۴۱ هزار واحد برسد.

صنعت انبوه سازی هم کم‌ترین رشد را داشته و با سقف قبلی ۹۸ درصد فاصله دارد و قیمت سهام اکثر شرکت‌های این صنعت، سال‌ها طول می‌کشد تا سقف قبلی را لمس کنند.

میزان رشد صنایع مختلف بعد از ریزش مرداد سال گذشته هم شامل صنعت فرآورده نفتی با ۷۲ درصد رشد، پتروشیمی با ۶۲ درصد، فلزات اساسی ۶۱ درصد، صنعت دارویی ۴۴ درصد، صنعت سیمان ۳۸ درصد، صنعت خودرو ۳۳ درصد و شاخص بانک و انبوه سازی با ۲۱ درصد است.

فاصله ۳۷ و ۱۵ درصدی دو شاخص بورس و تفاوت ۸ صنعت نسبت به سال قبل

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده