تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۲:۰۸
بازدید: ۲۹۲
کد خبر: ۱۳۴۱۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
شمسی‌نیا:

ظرفیت گندله‌سازی فولاد سنگان با اصلاحات به ۶.۵ میلیون تن می‌رسد

می متالز - معاون بهره‌برداری شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان فولاد مبارکه معتقد است: گندله تولیدی در این واحد مطابق با استانداردهای میدرکس بوده و هیچگاه کیفیت را فدای کمیت نمی‌شود.
ظرفیت گندله‌سازی فولاد سنگان با اصلاحات به ۶.۵ میلیون تن می‌رسد

به گزارش می متالز، در ادامه گفت‌وگو با سیدعلی شمسی‌نیا معاون بهره‌برداری شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان فولاد مبارکه را می‌خوانید:


چه وظایفی مربوط به حوزه فعالیت‌های شما می‌شود؟


راهبری و تولید کارخانه وظیفه این بخش است. بحث تولید، نگهداری و تعمیرات و هماهنگی‌های مربوط به تامین مواد اولیه و مسائل مربوط به کمیت و کیفیت مربوط به وظایف این بخش است.


کیفیت گندله فولاد سنگان به چه صورت است؟


تولید ما مطابق استانداردهای موردنیاز میدرکس انجام می‌شود و تعریف این موارد جزو شاخص‌های ما است. ما به صورت DRI QUALITY گندله تولید می‌کنیم. در واحد گندله‌سازی یکی از مشکلات با توجه به راه‌اندازی نشدن واحد کنسانتره سازی، بحث تامین این ماده است. در نتیجه کنسانتره برای واحد گندله‌سازی از طریق منابع مختلف تامین می‌شود. به عنوان مثال از چادرملو، گل‌گهر، زرند و منطقه سنگان این ماده تامین می‌شود. در نتیجه کیفیت کنسانتره‌های ورودی یکسان نخواهد بود. این خود یکی از موضوعات تاثیر‌گذار در بحث کیفیت است. البته با توجه به تجربه و دانشی که از طریق پشتیابی فولاد مبارکه در اختیار داریم، توانسته‌ایم گندله‌ای با کیفیت مناسب واحد DRI تولید کنیم.


آیا این کیفیت با ثبات است؟


خوشبختانه آزمایشگاه ما مجهز است و نمونه‌گیری با فرکانس زمانی کمتری انجام می‌شود و با کنترل تمامی موارد به موقع واکنش نشان می‌دهیم. به عنوان مثال STD موردنظر به صورتی است که نه میزان حداقل خارج از رنج باشد و نه مقدار حداکثر به نحوی است که هزینه‌ای اضافه شود. تقریبا در بازه مناسب و مرغوبی فعال هستیم تا بتوانیم با وجود گذشت زمان کمی از راه‌اندازی، خود را به عنوان یک برند در گندله‌سازی مطرح کنیم. به طور کلی با بهترین کیفیت ممکن در حال تولید هستیم.


آیا رتبه‌بندی بین گندله‌سازها وجود دارد که نشان دهد کیفیت محصول تولیدی کدامیک بالاتر است؟


این کار انجام نشده است اما ما در گل‌گهر و یا چادرملو و فولاد مبارکه واحدهای گندله‌سازی داریم. تا به امروز بهترین کیفیت را فولاد مبارکه در اختیار داشته و سایر واحدها کیفیت پایین‌تری داشتند، به صورتی که با مراجعه به واحدهای احیا مستقیم این موضوع مشخص می‌شود. تقریبا تمام پارامتر‌هایی کیفی که ما در اختیار داریم، با توجه به اینکه کنسانتره ما در مواردی ضعیف‌تر است اما کیفیت لازم را رعایت کرده‌ایم. یعنی پا به پای فولاد مبارکه این کیفیت را حفظ کرده‌ایم.


کیفیت شما تا حد زیادی به ماده اولیه مربوط می‌شود؟


بله، کیفیت ماده اولیه بسیار موثر است اما ما با تنظیم نرخ تولید و استفاده از افزودنی‌های مناسب و مورد نیاز و همچنین اخذ مشاوره از اپراتورهای خبره در این زمینه، کیفیت محصول تولیدی حفظ می‌شود اما بطورکلی کیفیت را فدای کمیت نکرده‌ایم. یعنی تولید را به صورت کیفی انجام می‌دهیم و اگر لازم باشد کمیت را مقداری کاهش می‌دهیم.


آیا برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت کارخانه در دستورکار است؟


طراحی کارخانه گندله‌سازی بر مبنای ۵ میلیون تن انجام گرفته است. اما اصلاحاتی که به نظر می‌آمد و براساس پیشنهاداتی که به تکنولوگ داده‌ایم، امیدواریم بیش از ۲۰ درصد به ظرفیت اضافه شود. یعنی به راحتی می‌توانیم به ۶.۵ میلیون تن دست پیدا کنیم.


آیا این اصلاحات در حال انجام است؟


این اصلاحات انجام شده است. اما برای اجرای این کار باید مقداری نیروها مجرب‌تر شوند که این خود نیازمند صرف زمانی ۶ ماهه خواهد بود و پس از آن باید کنسانتره مناسب در اختیار داشته باشیم. بهترین کنسانتره‌ای که می‌خریم از چادرملو است.


بیشتر ظرفیت واحدهای کنسانتره‌سازی در دنیا چه میزان است؟


واحد ۷.۵ میلیون تنی در برزیل در دست احداث است. البته ظرفیت طراحی واحد گندله‌سازی فولاد مبارکه ۴.۵ میلیون تنی است و در حال حاضر ۷.۵ میلیون تن از آن ظرفیت گرفته‌اند. در سال ۸۹ که بنده در آنجا رییس واحد بودم تا ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید انجام گرفت. دوستان ما در سال‌های بعد توانستند با انجام اصلاحات تا ۷.۵ میلیون تن تولید داشته باشند. 

یکی از بحث‌های موضوع نگهداری واحد و افزایش زمان کاری آن است. این موارد باعث می‌شود میزان تولید افزایش پیدا کند. می‌توان به جای ۳۲۰ روز، ۳۴۰ روز کاری داشته باشیم. همچنین می‌توان با انجام اصلاحاتی میزان ریت را افزایش داد. بیش از این میزان تولید تا به حال گزارش نشده است. بطورکلی فولاد مبارکه در گندله‌سازی یک برند است. در گندله‌سازی تولید بر سطح مربع واحد خود عددی است که ما در این زمینه جزو برند‌ها محسوب می‌شویم.


چه خبر دیگری از حوزه فعالیت‌های خود برای خوانندگان ما دارید؟


واحد ما در مرداد ۹۶ به بهره‌برداری رسید. با توجه به کمبود کنسانتره که با آن مواجه بودیم و توقف ۲ ماهه کار، در ۴.۵ ماه توانستیم بیش از ۹۰۰ هزار تن گندله تولید کنیم. تا پایان سال ۹۶ هم تولید از یک میلیون تن گذشت. این رقم خود نشان از توانایی واحد ما است. جالب است که در اولین سال (۱۳۷۱) بهره‌برداری از واحد گندله‌سازی مبارکه ۱۵۰ هزار تن تولید شد اما ما در سنگان یک میلیون تن تولید کردیم. تکنولوژی نیز چندان نسبت به آن دوران تغییر نکرده است اما توان و تجربه افزایش پیدا کرده است.


برنامه تولید برای سال ۹۷ چه میزان خواهد بود؟


یکی از مشکلات ما برای تولید تامین کنسانتره است. اگر تامین این ماده انجام شود پتانسیل تولید ظرفیت اسمی را داریم.


گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی

عناوین برگزیده