تاریخ: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۳
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۱۳۴۸۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

لزوم تعیین نحوه پرداخت تسهیلات دریافتی ستاره خلیج فارس پیش از بورسی شدن

می متالز - با وجود رشد 1.6 درصدی درآمد عملیاتی شرکت نفت ستاره خلیج فارس عواملی همچون هزینه‌های مالی ناشی از تسهیلات این شرکت برای اجرای طرح‌های توسعه سبب شد این رشد به سود خالص حاصل از عملیات تداوم نداشته باشد بنابراین لازم است نحوه پراخت اقساط این تسهیلات پیش از ورود به بازار سرمایه تعیین و اجرا شود.
لزوم تعیین نحوه پرداخت تسهیلات دریافتی ستاره خلیج فارس پیش از بورسی شدن

به گزارش می متالز، پس از آنکه خبرهایی از برنامه دولت برای ورود شرکت نفت ستاره خلیج فارس منتشر شد، شایعه‌هایی از ورود این شرکت پالایشی در زمان‌های اخیر بودیم. درحالی که شرکت تاپیکو به عنوان یکی از سهامداران شرکت نفت ستاره خلیج فارس در افشاهای کدال تنها به برنامه عرضه این شرکت تا پایان سال اشاره داشته است.

این شایعه‌ها ما را بر آن داشت تا وضع این شرکت را برای ورود به بازار سرمایه بررسی کنیم. شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس به عنوان شرکت سهامی خاص در مالیکت شرکت‌های «تاپیکو» (۴۹ درصد)، «هلد اهداف» (۳۳.۱ درصد) و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران (۱۷.۹ درصد) است.

بهره‌برداری فاز۲و ۳ درآمد سال ۹۸ ستاره خلیج فارس را به۸۰۰ هزار میلیار تومان رساند

طبق صورت‌های مالی این شرکت که توسط تاپیکو منتشر شده برای سال۱۳۹۸ شرکت نفت ستاره خلیج فارس طی یک سال مذکور توانسته است درآمد ۸۱۳,۷۲۷ میلیارد ریالی را کسب کند که نسبت به دوره مشابه پارسال ۱.۶ درصد رشد داشته است.

رشد ۱.۲۸ درصدی سود ناخالص پایان سال ۹۸

این افزایش به چند دلیل رخ داده است که مربوط به بهره برداری فازهای ۲ و۳ تولید و رشد نرح‌های جهانی فراورده‌های به همراه تغییر مبنای نرخ تسعیر ارز از بانک مرزی به سامانه نیما می‌باشد. همچنین، سود ناخالص نیز با رشد ۱.۲۸ درصدی به ۲۲,۶۹۱ میلیارد ریال رسید. با این وجود چند عامل سبب شد که این شرکت در سال ۱۳۹۸ نتواند سود خالص حاصل از عملیات خود را مثبت کند و آن را نسبت به دوره‌های گذشته افزایش دهد.

 اجرا نشدن صورتجلسه تعیین نحوه بازپرداخت تسهیلات

از جمله این موارد به تسهیلات ارزی مربوط می‌شود که شرکت برای احداث طرح‌های خود به واسطه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اخذ نموده بود. طبق صورتجلسه‌ای که در ۲۸ خردادماه سال ۱۳۹۸ بین شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس و شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در خصوص نحوه بازپرداخت تسهیلات مزبور تنظیم شده است، مقرر شد این بدهی پس از شروع بهره برداری از پالایشگاه از محل فروش صادراتی انجام شود.

باتوجه به اینکه این صورتجلسه اجرایی نشده است، اقساط این وام دریافتی از صندوق توسعه ملی و صندوق ذخیره ارزی پرداخت ندشه است، حدود ۲۸,۳۴۹ میلیارد ریال به عنوان هزینه مالی و ۲۱۵,۴۹۳ میلیارد ریال زیان تسعیر ارز در سرفصل دارایی‌های ثابت مشهود منظور شده است. باتوجه به اینکه موارد یادشده سبب زیان مالی در صورت‌های این شرکت می‌شوند، در عمل فعالیت این شرکت را منفی جلوه می‌دهند.

بنابراین لازم است سهامداران این شرکت پیش از ورود به بازار سرمایه درباره این هزینه مالی و زیان انباشته تصمیم‌هایی بگیرند زیرا در صورت تعیین نشدن نحوه پرداخت این تسهیلات امکان کسب بازدهی مطلوب برای سهامداران ممکن نخواهد بود. باتوجه به اینکه نرخ ارز یورو در چند وقت اخیر به ۳۵ هزار تومان رسیده است، باید قوای سه‌گانه راه‌حلی برای نحوه پرداخت این تسهیلات اتخاذ کنند تا با ورود این شرکت به بازار سرمایه از جذابیت بالایی برای سرمایه‌گذاران برخوردار باشد.

عناوین برگزیده