تاریخ: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۵۵
بازدید: ۲۹۹
کد خبر: ۱۳۵۰۹۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در بررسی اهمیت اکتشاف معادن طلای کشور مطرح شد

توسعه اکتشاف طلا با همکاری سازمان‌های ذی‌نفع

می متالز - اکتشاف و توسعه معادن طلا از جمله مواردی است که همواره موردتوجه دولت و مسئولان قرار داشته و دارد؛ به این ترتیب اکتشاف طلا در بیشتر استان‌های کشور ازجمله آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، کرمان، خراسان رضوی و جنوبی،اصفهان، یزد، مرکزی، قم و همدان، ارغش نیشابور، سقز، طرقبه مشهد و سیستان‌و بلوچستان در دست اجرا است.
توسعه اکتشاف طلا با همکاری سازمان‌های ذی‌نفع

به گزارش می متالز، به‌طور حتم توسعه اکتشافات، یافتن آنومالی جدید، همچنین دستیابی به مناطق امیدبخش جدید و تبدیل آن به معادن قابل‌بهره‌برداری می‌تواند سهم ایران را در تولید طلای جهانی افزایش دهد.
درباره وضعیت اکتشاف طلا و اینکه ایران چه موقعیتی در ذخیره و اکتشاف این ماده ارزشمند دارد با کارشناسان گفت‌وگو کرده ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

کشف تعداد زیادی اندیس طلا

علی اصغرزاده، مدیر اکتشاف ایمیدرو با بیان اینکه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از سال ۹۲ فعالیت اکتشافی خود را در پهنه‌های مختلف کشور آغاز کرده به صمت گفت: فعالیت‌های اکتشافی صورت گرفته در حدود ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع به نتیجه رسیده یا در حال بررسی است. 

باید گفت در پهنه‌هایی که به نتیجه رسیده‌ایم تعداد زیادی اندیس و آنومالی طلا کشف شده و تعدادی از این ذخایر به مرحله دستیابی به پروانه اکتشاف رسیده و پرونده تعدادی دیگر هم برای اخذ استعلام از سازمان‌های ذی‌ربط در دست بررسی است.
 

تعامل سازمان‌های ذی‌نفع

او با بیان اینکه به‌طور حتم یافتن آنومالی جدید، دستیابی به مناطق امیدبخش جدید و تبدیل آنها به معادن می‌تواند سهم ایران در تولید طلای جهانی را افزایش دهد، تصریح کرد: متاسفانه سختگیری سازمان‌هایی ازجمله محیط‌زیست، منابع طبیعی و انرژی اتمی برای پاسخ به استعلام‌ها روند اکتشاف و دستیابی به طلا را خدشه‌دار کرده و باعث شده امور به کندی پیش بروند. 
او تاکید کرد: ایجاد هماهنگی بیشتر بین سازمان‌ها، مهم‌ترین اقدامی است که دولت در جهت کمک به توسعه ظرفیت تولید طلای کشور باید انجام دهد.
مدیر اکتشاف ایمیدرو تصریح کرد: به‌طور حتم وزارت صنعت، معدن و تجارت با ایجاد معدن به‌دنبال صدمه به محیط‌زیست و منابع طبیعی نیست. برعکس، علاقه‌مندیم که رابطه مناسبی بین معدنکاری و محیط‌زیست و منابع طبیعی ایجاد کنیم. 

او ادامه داد: در دنیا هر طرح معدنی باید ارزیابی زیست‌محیطی و منابع طبیعی داشته باشد. هرچند در ایران هم این موضوع مطرح است، اما متاسفانه طرح‌های ما قبل از رسیدن به مرحله اکتشاف و اخذ پروانه با پاسخ منفی سازمان‌های ذی‌ربط روبه‌رو می‌شوند.

او خاطرنشان کرد: حتی زمانی که معدنکاران درخواست می‌کنند که کار اکتشافی بدون تخریب انجام دهند، باز هم با مخالفت برخی فعالان و مدافعان محیط‌زیست روبه‌رو می‌شوند. 
به این ترتیب درحال‌حاضر برای اینکه معدنکاری را در کنار اصول محیط‌زیست و منابع طبیعی پیش ببریم، نیاز به تعامل مناسب بین سازمان‌ها داریم. کار باید به‌نحوی پیش برود که کمترین خسارت به زمین وارد و بیشترین ارزش افزوده برای کشور ایجاد شود. در این صورت است که شاهد افزایش ظرفیت تولید، اشتغال و توسعه خواهیم بود.
 

شناسایی و پی‌جویی حدود ۴۰۰ هزار کیلومتر

اصغرزاده در پاسخ به این سوال که ایمیدرو برای توسعه اکتشاف معادن طلا چه اقداماتی انجام داده، تصریح کرد: یکی از اهداف ما در اکتشاف پهنه‌ها، دستیابی به ماده معدنی طلا بوده است. درحال‌حاضر فاز شناسایی و پی‌جویی حدود ۴۰۰ هزار کیلومتر از پهنه‌های اکتشافی را به اتمام رسانده و بیش از ۸۰۰ آنومالی روی مواد فلزی مختلف پیدا کرده‌ایم.
 

خبر خوش نیمه دوم مهر

او با اعلام خبر خوب برای کشور و به‌طور خاص استان سیستان‌وبلوچستان گفت: در ۶ ماه دوم سال و به‌طور دقیق نیمه دوم مهر قرار است برای یکی از محدوده‌های کشف شده، گواهی کشف صادر شود تا در ادامه به سمت راه‌اندازی معدن طلا و احداث کارخانه برویم.
مدیر اکتشاف ایمیدرو ادامه داد: از آنجا که این معدن در سیستان و بلوچستان واقع شده و این استان جزو مناطق کمترتوسعه‌یافته کشور، به‌شمار می‌رود، رونق فعالیت در آن به توسعه اقتصادی منطقه نیز کمک خواهد کرد.
همچنین احداث کارخانه نزدیک معدن با بکارگیری نیروی‌های محلی، موجب افزایش اشتغال در این استان خواهد شد.
اصغرزاده با بیان اینکه تمرکز بر حوزه طلا همواره مد نظر دولت و حکومت است، تصریح کرد: اگر بتوانیم تعامل بیشتری با سازمان‌ها برقرار کنیم، می‌توانیم تعداد معادن طلا را تا پایان سال افزایش دهیم.
 

اغلب معادن در دست بخش خصوصی

مدیر اکتشاف ایمیدرو با بیان اینکه تعداد زیادی از معادن طلا دست بخش خصوصی است، گفت: ما آمار دقیقی از تعداد معادن طلا و ذخایر آن در کشور نداریم و موجودی این ذخایر خدادادی شفاف نیست، زیرا اغلب معادن طلا در دست بخش خصوصی است. درحال‌حاضر تنها ۲ معدن طلای موته و زرشوران به‌صورت دولتی فعال هستند. به این ترتیب عمده معادن طلای کشور از جمله معدن طلای آق‌دره، ساریگونی، زر اختران و... در اختیار بخش خصوصی است.

 

ایران رتبه ۴۶ دنیا را دارد

علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در پاسخ به این سوال که در شرایط حاضر وضعیت اکتشاف معادن طلا به چه صورت است، به صمت گفت: درحال‌حاضر کشور ما ۳۴ معدن فعال طلا دارد که بزرگ‌ترین آن معدن طلای زرشوران است که در سال ۲۰۱۷ میلادی تولید آن افزایش داشته است. 
او ادامه داد: ایران با تولید سالانه حدود ۳۵۶۰۰ تن کانسنگ طلا با عیار ۳.۴ PPPm از ۲۲ معدن فعال کشور رتبه ۴۶ دنیا را به خود اختصاص داده است. ما امروز در جایگاه سومین کشور تولیدکننده طلای کشورهای حوزه منا قرار داریم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که سازمان زمین‌شناسی چه اقداماتی برای توسعه اکتشافات طلا انجام داده، گفت: این سازمان از بدو تاسیس نیم‌نگاهی به اکتشاف معادن طلا داشته است.
 قبل از انقلاب گروه اکتشافات بنیادی سازمان زمین‌شناسی ۱۰۶ محدوده را بررسی و معرفی کرد که مهم‌ترین آن کانسار طلای آق‌دره بود. او ادامه داد: این سازمان بعد از انقلاب اسلامی طی قرارداد با شرکت جیانگ‌سی چین در سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ در محور گرمسار-تربت حیدریه دست به اکتشافات ژئوشیمیایی ۲۶ ورقه یکصدهزار زد. از جمله محدوده‌های طلادار ارغش، کوه زر تربت حیدریه، کلاته تیمور، تنورچه، دره دائی، گندی و چند اندیس دیگر را می‌توان نام برد.


۲۰ پروژه طلا در دست اکتشاف

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۲ حدود ۲۰ پروژه طلا در مناطقی واقع در استان‌های خراسان رضوی، کردستان و آذربایجان شرقی معرفی و بررسی شد. معرفی ذخایر طرقبه، گندی، مسجد داغی، شرف‌آباد، نبی‌جان، نقدوز، کالکافی خونی، چشمه حافظ، طلای جالو، دارستان، ابوالحسنی، زرشکوه ساری لار، زایلیک، کرویان، قلقله و قبغلوجه از دستاوردهای مهم آن زمان بوده است. 
او خاطرنشان کرد: در استان خراسان جنوبی ذخایر طلای هیرد، خونیک، شیخ‌آباد و ماهرآباد مورد توجه قرار گرفت. همچنین در قالب طرح سیستان ذخایر طلای بزمان، سیاه جنگل و نخیله معرفی شدند.
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به اکتشافات نوین در کشور اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۸۳ تاکنون در قالب اکتشافات نوین در زون‌های بیست‌گانه اول و دوم بیش از ۱۵۰۰ محدوده امیدبخش طلا و ۱۰۰ ذخیره کانسار در قالب ۵۰ پروژه طلا معرفی و بررسی شدند. 

ماحصل این بررسی‌ها، اخذ گواهی کشف ۳۰ تن طلا در ۸ محدوده امیدبخش و ۴۰ تن طلا در ۲۰ محدوده امیدبخش است که آماده اخذ گواهی کشف هستند. شهیدی ادامه داد: همچنین ذخایر گندی، شرف‌آباد، کالکافی خونی، سیاه‌جنگل، گلوجه، نقدوز، ارغش، ماهرآباد و طرقبه به بخش‌های خصوصی و دولتی واگذار شده است. هم‌اکنون بیش از ۲۰ پروژه طلا در دست اکتشاف به همراه ۱۵ گواهی کشف طلا وجود دارد.


معادن طلای کشور

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور درباره وضعیت مناطق کمترتوسعه‌یافته تصریح کرد: آمارها بیانگر فعالیت خوب سازمان زمین‌شناسی در ۲ استان کردستان و سیستان‌وبلوچستان است. استان کردستان یکی از مناطق طلادار کشور است و طلاهای این استان در مناطقی از جمله میرگه نقشینه، قلقله، کرویان، قبغلوچه، حمزه قرنین، ، قره چر، داشکسن، پیر خدر واقع شده است.
 رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور تصریح کرد: طلاهای استان سیستان‌وبلوچستان نیز اغلب در چاه‌نعلی، بزمان، سیاه جنگل، کوه لار، شیرخان و نخیله جای گرفته است.
او خاطرنشان کرد: شواهد بیانگر فعالیت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در مناطق محروم است. ما همواره آماده انجام فعالیت در این مناطق بوده‌ایم.
شهیدی در پایان تصریح کرد: این از بدیهیات است که رشد معادن در هر جای کشور باعث رشد آن مناطق می‌شود. هر جا که معدن وجود داشته باشد، با خود رشد اقتصادی، امنیت و کار به همراه می‌آورد.
اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از طلا در شرایط تحریم، می‌تواند تاثیر بسزا و همه‌جانبه‌ای بر رشد کشور به‌ویژه مناطق محروم داشته باشد.

 

سخن پایانی...

اکتشاف معادن طلا یکی از مسائلی بوده که همواره دولت بر آن تمرکز کرده است. یکی از اهداف ایمیدرو در توسعه اکتشاف پهنه‌ها، دستیابی به ماده معدنی طلا بوده است. درحال‌حاضر فاز شناسایی و پی‌جویی حدود ۴۰۰ هزار کیلومتر از پهنه‌های اکتشافی توسط این سازمان به اتمام رسیده است.

سازمان زمین‌شناسی از دیگر مجموعه‌هایی است که بر اکتشاف ماده معدنی طلا تمرکز کرده است. این سازمان از قبل از انقلاب در این حوزه فعال بوده و براساس آماری که ریاست آن اعلام کرد، هم‌اکنون بیش از ۲۰ پروژه طلا در دست اکتشاف به همراه ۱۵ گواهی کشف طلا در کشور ازسوی این سازمان مورد بررسی قرار گرفته است.
درحال‌حاضر کشور ما ۳۴ معدن فعال طلا دارد که بزرگ‌ترین آن معدن طلای زرشوران است. 

با دانستن اینکه تنها ۲ معدن طلای موته و زرشوران به‌صورت دولتی فعال هستند، متوجه می‌شویم عمده معادن طلای کشور دست بخش خصوصی است که از جمله می‌توان به معدن طلای آق‌دره، ساریگونی و زر اختران اشاره کرد. 

نکته مهم اینکه از آنجا که اغلب معادن طلا در دست بخش خصوصی قرار دارد، آمار ذخایر طلا در کشور شفاف نیست.
به هر حال براساس آمارهای دولتی، ایران با تولید سالانه حدود ۳۵۶۰۰ تن کانسنگ طلا با عیار ۳.۴ PPPm از ۲۲ معدن فعال کشور رتبه ۴۶ دنیا را به خود اختصاص داده است. ما امروز در جایگاه سومین کشور تولیدکننده طلای کشورهای حوزه منا قرار داریم.

کارشناسان باور دارند از آنجا که ایران جزو کشورهای با ظرفیت بالای ذخایر طلا در دنیا شناخته شده، در صورت همکاری سازمان‌های ذی‌نفع می‌توان دست به اکتشافات گسترده‌تری در این حیطه زد و به معادن طلای بیشتری دست پیدا کرد. 

در این بین ایجاد هماهنگی بیشتر بین سازمان‌ها، مهم‌ترین اقدامی است که دولت در جهت کمک به توسعه ظرفیت تولید طلای کشور باید انجام دهد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده