تاریخ: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۳
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۱۳۵۵۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازدهی موفق 10 سال گذشته اوراق گواهی سپرده سکه طلا و صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا؛

گواهی سکه در کسب بازدهی از بورس

می متالز - عمده عوامل تاثیرگذار بر بازدهی اوراق گواهی سکه و به طور کلی قیمت سکه طلا، قیمت اونس جهانی و همچنین نوسانات ارزی به ویژه دلار است.
گواهی سکه در کسب بازدهی از بورس

به گزارش می متالز، طی ده سال گذشته، بازار سهام هم بازدهی مناسبی را عاید سرمایه‌گذاران کرده اما با توجه به ساختار سرمایه‌گذاری در بازار سهام که با ریسک‌های زیادی همراه است و زمان و انرژی زیادی هم از سرمایه‌گذاران برای رصد شرایط مختلف می‌گیرد، بازار طلا به ویژه استفاده از ابزاری مانند صندوق‌های طلا، برای سرمایه‌گذاری حداقل بخشی از دارایی‌ها پیشنهاد می‌شود.

گواهی سپرده سکه طلا یکی از ابزارهای مالی است که از سال ۹۴ با هدف افزایش امنیت و آرامش خاطر سرمایه‌گذاران، کشف قیمت رسمی سکه و شفافیت قیمتی آن به وجود آمد.

گواهی سپرده انواع مختلفی دارد؛ برخی از انواع گواهی‌های سپرده قابلیت انتقال به غیر دارند، یعنی مالک این اوراق درصورتی‌که بخواهد می‌تواند سپرده خود را با قیمتی توافقی به شخص دیگری بفروشد.

در مورد گواهی سپرده کالایی در بورس این قضیه بالعکس است؛ یعنی اوراق گواهی سپرده کالایی بورسی امکان انتقال به غیر را ندارند و تنها به شخصی که با مشخصات اوراق تطبیق داشته باشد، تحویل داده می‌شوند؛ بنابراین در صورت گم یا دزدیده شدن این اوراق مشکلی پیش نمی‌آید و یکی از مزیت‌های گواهی‌های سپرده کالایی بورس کالا همین اطمینان و نبود وجود دغدغه و نگرانی از دزدیده شدن است.

این نوع گواهی‌ها معمولا محدودیت دارند. در این خصوص فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه می‌گوید: سطح آن سطح گسترده‌ای نیست و نمی‌توان گفت که هر شخصی می‌تواند تا هر میزانی خریدوفروش کند. شرایط گواهی سپرده سکه برای هر شخص بدین‌صورت است که در سال ۵۰۰ سکه بیشتر قابل خریدوفروش نیست. همین محدودیت بازار سکه باعث می‌شود که قابل مقایسه با فضای معاملاتی در بازار بورس نباشد. همچنین این محدودیت میزان اثرگذاری آن نیز در کمترین حالت ممکن است.

مزایای گواهی سپرده سکه طلا در بورس

معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بستر بورس مزیت‌های زیادی در مقایسه با معامله فیزیکی طلا دارد. از جمله آن قابلیت نقد شوندگی و امنیت بالا و سهولت معامله به شیوه آنلاین است. به همین دلیل، تقاضا برای گواهی سکه در ماه‌های اخیر افزایش داشته است. از طرف دیگر، این نوع سپرده بر خلاف سپرده‌های پولی، تناظر یک‌به‌یک با سکه‌های طلا دارد.

همچنین کارمزد کم معاملات بورس کالا نسبت به خرید فیزیکی سکه نیز از دیگر مزایای این ابزار محسوب می‌شود. چراکه خرید فیزیکی سکه در بازار سنتی کارمزد بالایی داشته و تفاوت قیمت بین مظنه خریدوفروش در این بازار بسیار زیاد و قابل توجه است؛ در حالی که کارمزد خرید گواهی سپرده سکه طلا از بورس کالا ۰.۱۲۵ درصد بوده و کارمزد خریدوفروش یک سکه در مجموع ۰.۲۵ درصد است.

از مزایای دیگر نیز می‌توان به معافیت مالیاتی گواهی سپرده‌ سکه طلا و نیز انتقال سرمایه به بازاری قانونی و شفاف اشاره کرد. در تیرماه ۹۹ در پی نوسانات ارزی و افزایش قیمت سکه برای مدتی بحث خروج سکه از بورس مطرح شد. بسیاری از کارشناسان معتقدند کنار گذاشته شدن این ابزار مالی روی سکه تنها عاملی در جهت بها دادن به بازارهای غیر شفاف ختم می‌شود و تاثیر مثبتی بر کاهش قیمت سکه نقدی نخواهد داشت.

در این راستا، کامران ندری، کارشناس اقتصادی در مورد احتمال کنار گذاشته شدن گواهی سپرده سکه طلا از سوی بانک مرکزی بیان کرد: بانک مرکزی در تلاش است تا در یک نگاه کوتاه‌مدت، در بازارهای طلا، ارز و سپرده‌ها، بازدهی را مدیریت کند. کاهش نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله بانکی با همین منطق انجام شد و با توجه به وضعیت ویژه ارزی کشور، محدودیت‌های ایجاد شده در بازار ارز هم در همین راستا قرار دارد و البته این نگاه در کوتاه‌مدت منطقی هم هست.

وی افزود: ایجاد محدودیت بازدهی در بازار سکه طلا هم در ادامه همین نگاه صورت می‌گیرد و ازآنجاکه نرخ دلار و نرخ طلا با یکدیگر همبستگی مثبت دارند، مسوولان بانک مرکزی کشور نگران هستند که افزایش بازدهی در یکی از این دو، به افزایش بازدهی در دیگری ختم شود.

 بازدهی اوراق گواهی سپرده سکه طلا تحت تاثیر چه عواملی است؟

به نظر می‌رسد با توجه به مزایای ابزارهایی که در این رابطه در بورس کالا استفاده می‌شوند از جمله اوراق گواهی سپرده سکه طلا و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا و ظرفیت خوبی که در بازار طلا وجود دارد، سرمایه‌گذاری در این ابزارها به دلیل ریسک نسبی پایین دادوستد آنها نسبت به بازار سنتی آزاد و همچنین بازدهی ۱۰ سال گذشته‌ای که به ثبت رسانده‌اند، یکی از بهترین بازارها برای سرمایه‌گذاران باشد.

عمده عوامل تاثیرگذار بر بازدهی این اوراق و به طور کلی قیمت سکه طلا، قیمت اونس جهانی و همچنین نوسانات ارزی به ویژه دلار است. بررسی بازدهی ۱۰ سال گذشته بازارهای مختلف از جمله مسکن، طلا، ارز، خودرو، سهام و… نشان می‌دهد بازار طلا و سکه و نیز سهام بیشترین بازدهی را از آن سرمایه‌گذاران خود کرده است. از سوی دیگر هر چند در ۱۰ سال گذشته، بازار سهام هم بازدهی مناسبی را عاید سرمایه‌گذاران کرده اما با توجه به ساختار سرمایه‌گذاری در بازار سهام که با ریسک‌های زیادی همراه است و زمان و انرژی زیادی هم از سرمایه‌گذاران برای رصد شرایط مختلف می‌گیرد.

عامل تاثیرگذار بر اختلاف قیمت بین بازار فیزیکی و بازار گواهی سپرده سکه

مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه کارگران گفت: عامل تاثیرگذار بر اختلاف قیمت بین بازار فیزیکی و بازار گواهی سپرده سکه، اشتیاق خریدی است که در بازار فیزیکی وجود دارد و به دلیل نبود پاسخگویی عرضه، این افزایش قیمت در بورس خودش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات نیز گفت: این امر به دلیل انتظارات بازار برای روز آینده است، زیرا معاملات سکه در بازار آزاد از صبح تا شب ادامه دارد اما در بورس کالا دو تا سه ساعت به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند و در آغاز معاملات در بورس کالا، این بازار قیمت و معاملات آتی را هم می‌بیند که موجب افزایش نرخ سکه می‌شود و در کاهش قیمت هم این بازار می‌تواند بیشتر از بازار آزاد در همان روز نسبت به فردا عمل کند.

بازدهی گواهی سپرده سکه در مقایسه با بازدهی بازار سرمایه

در خصوص بازدهی گواهی سپرده سکه در مقایسه با بازدهی بازار سرمایه مدیرعامل بانک رفاه کارگران گفت: اگر بازه زمانی کوتاه را در نظر بگیریم جواب مثبت است. بازدهی شاخص بورس از دلار و سکه عقب‌تر است. وی بر در نظر گرفتن دوره زمانی بلندمدت برای مقایسه و ارزیابی تاکید کرد.

آقابزرگی در ادامه افزود: دوره زمانی ۶ ماه تا یک سال به‌هیچ‌عنوان نه گواهی سپرده نه بازار ارز قابل مقایسه با بازار بورس نبوده است. بورس بیشترین بازدهی را داده است.

وی گفت: به دلیل افزایش‌های پی‌درپی که در ۴ ماهه ابتدای سال ۹۹ داشته است، در مدت کوتاه کمتر از یک ماه، بازار بورس در حال انجام اصلاحات است. این اصلاحات بسیار طبیعی است و بر اساس آن نمی‌توان نتیجه گرفت بورس از بازار ارز یا بازار گواهی سکه عقب است. به رغم اصلاحات انجام شده دو برابر سایر بازارها بازدهی داشته است.

مدیرعامل بانک رفاه کارگران در ادامه گفته‌های خویش به مواردی در خصوص بازار سرمایه در مقایسه با بازار سکه و ارز اشاره کرد: اولا ریسک سرمایه گزاری در بازار سرمایه کمترین ریسک نسبت به سایر بازر ها است. دوما نقد شونده ترین بازار در مقایسه با سایر بازارها بازار بورس و سرمایه است و سوما قانونمندترین بازار در حال حاضر مورد تائید دولت و حاکمیت بازار سرمایه و بورس است.

آقا بزرگی گفت: بر اساس اطلاعات موجود این حجم و اندازه آن بر اساس سنوات گذشته بوده است و بسیار طبیعی است.

وی در پایان اضافه کرد: بنابراین اثرگذاری انتشار این میزان اوراق بر وضعیت بازار سرمایه بسیار کمرنگ است؛ و نمی‌توان استنباط کرد که وضعیت فعلی بورس به علت انتشار یا اخبار انتشار چنین گواهی‌هایی است.

عناوین برگزیده