به گزارش می متالز، بنابراعلام آرمانیک، در این متن سعی داریم در مورد تعریف استارت آپ و همچنین تفاوت آن با سایر کسب و کارهای سنتی صحبت کنیم. پس اگر به راه اندازی آن علاقه دارید و می خواهید اطلاعات کاملی در این باره کسب کنید، این متن را از دست ندهید.
در رابطه با استارت آپ، تعاریف مختلفی وجود دارد. در معنی لغوی، به معانی راه اندازی شرکت نوپا است. به کسب و کاری که به تازگی در نتیجه کارآفرینی راه اندازی شده و به سرعت در حال رشد است، استارت آپ گفته می شود.
این نوع کسب و کارها معمولا برای رفع نیاز در بازار شکل می گیرند و در جهت تولید، راه حل های نوآوارنه ای را ارائه می دهند. شناسایی و برطرف کردن نیازهای جامعه، یکی از اهداف شکل گیری آن است.
ایده های فراوانی موجود است که می تواند نیازی را برطرف کند. این ایده ها با استفاده از تکنولوژی های جدید موبایلی و اینترنتی نیازهای متفاوت را برطرف خواهند کرد. به عبارتی می توان گفت که استارت آپ نوعی کارآفرینی است که بر پایه تکنولوژی فعالیت دارد، اما لزوماً هر کسب و کاری که بر پایه تکنولوژی باشد استارت آپ نیست.
استارت آپ های موفق به گفته استیوبِلَنک، نویسندهXconomy به ۵ دسته تقسیم می شوند. استارت آپ های سبک زندگی، کسب و کارهای کوچک، استارت آپ های گسترش پذیر، استارت آپ هایی که برای فروش طراحی شده اند و در نهایت استارت آپ های اجتماعی.
کسب و کارهایی که با زندگی ما عجین شده اند، در دسته سبک زندگی قرار می گیرند. هدف از راه اندازی این نوع کسب و کارها، کمک به بهبود زندگی افراد جامعه با استفاده از روش های متنوع است. زمینه کاری این کسب و کارها معمولا آموزش حرفه هایی همچون آشپزی و یا حفظ سلامت خانواده است.
کسب و کارهای کوچک که معمولا به صورت خانوادگی اداره می شوند، در دسته دوم قرار می گیرند. مثلا می توان به تاسیس خانوادگی یک شرکت خدماتی و یا تولید یک محصول خاص مانند کفش اشاره کرد. این مدل کسب و کارها معمولا سودآوری زیادی ندارد اما ثبات کاری دارند.
استارت آپ هایی که در دسته گسترش پذیر قرار می گیرند، کسب و کارهایی هستند که به سودهی بالایی فکر می کنند. این نوع کسب و کارها رویای جهانی شدن دارند و مدام برای بزرگ شدن کسب و کار خود به فکر جذب سرمایه هستند. مهمترین کسب و کارها در این دسته میتوان به فیسبوک اشاره کرد.
کسب و کارهایی که طراحی شدهاند تا به سرعت فروخته شوند، نیز یکی از انواع استارت آپ ها هستند که با هدف فروخته شدن به شرکت های بزرگ تاسیس میشوند. در این حوزه می توان به استارت آپ هایی اشاره کرد که برای حل مشکل بنگاه های املاک با سرعت زیاد شکل میگیرند و پس از آن به فروش می رسند.
استارت آپ اجتماعی یکی دیگر از انواع کسب و کارهای نوپا است که با هدف بهبود زندگی شکل گرفته. در این نوع استارت آپ ها تنها کسب و کار مد نظر نیست.
معمولا استارت آپی ها، بازاریابان، گرافیست ها، مدیران سرمایه گذاری و همچنین برنامه نویس ها در چند روز متوالی در آخر هفته دورهمی های را برگزار می کنند که به آن استارت آپ ویکند می گویند. در این دورهمی ها ایده ها و طرح های جدیدی مطرح می شود. در این نوع دورهمی ها معمولا برای چالش های پیش رو و نیازهای افراد، ایده های نوینی ارائه می شود.
استارت آپ گرایند رویدادی حمایتی است که در آن از کارآفرین های موفق در کسب و کارهای نوپا دعوت می شود تا از عملکرد موفقشان در بیزینسشان صحبت کنند. این رویداد فرصت مناسبی برای سایر کارآفرینان است تا بتوانند از تجربیات آن ها برای رونق کسب و کار خود استفاده کنند.
لین استارت آپ (به معنای استارت آپ ناب) یک سیستم ساخت کسب و کار جدید است که ریسک پذیری را تا حد زیادی کاهش می دهد. این سیستم اطمینان از فروش محصول را بالا می برد. به صورت مداوم ایده های جدید آزمایش می شوند و بازخورد مشتریان اعتبار سنجی می شود. با این وجود کارهای ارزشمند گسترش می یابد.
در بین استارت آپ و کسب و کارها چندین تفاوت وجود دارد. یکی از تفاوت های آن ها سودهی بالای استارت آپ است. این ویژگی برای سرمایه گذاران هم بسیار جذاب است و آن ها را ترغیب به ورود به این حوزه خواهد کرد.
خلاقیت و نوآوری، رشد سریع، استفاده از فضای مجازی و اینترنت برای خدمات رسانی و قابلیت گسترش کار از جمله ویژگی های خوب استارت آپ است.