تاریخ: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۲۸
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۱۳۶۲۸۹
سرویس خبر : انرژی
بیگی‌نژاد تشریح کرد:

کم و کیف اجرای سیاست‌های کلی در زمینه انرژی پس از ۲۰ سال

می متالز - عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس، معتقد است باید سرمایه‌گذاری علمی، فکری، مدیریتی و مالی در کشور صورت گیرد تا به اهداف مدنظر در حوزه انرژی دست یابیم در غیر این صورت اهداف محقق نخواهند شد.
کم و کیف اجرای سیاست‌های کلی در زمینه انرژی پس از ۲۰ سال

هادی بیگی نژاد

به گزارش می متالز، هادی بیگی‌نژاد با اشاره به اینکه سیاست‌های کلی نظام در زمینه انرژی در تاریخ 20 اسفندماه سال 79 ازسوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، گفت: حوزه انرژی کشور در  20 سال گذشته موفقیت‌ها و چالش‌های بسیاری را تجربه کرده است، به‌عنوان مثال در سیاست‌های کلی مرتبط به نفت و گاز بیان شده؛ "تدابیر و راهکارهای مناسب برای گسترش اکتشاف نفت و گاز و شناخت کامل منابع کشور اتخاذ شود" که خوشبختانه در زمینه "شناخت" به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده‌ایم چراکه میادین مختلفی در اقصی‌نقاط کشور شناسایی شده‌اند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جایی دیگر از سیاست‌های کلی مرتبط به نفت و گاز گفته شده؛ "ظرفیت تولید صیانت شده نفت متناسب با ذخایر موجود و برخورداری کشور از قدرت اقتصادی، امنیتی و سیاسی افزایش یابد" که در این رابطه باید گفت؛ پیشرفت خاصی صورت نگرفته است چراکه نتوانسیتم از طریق نفت و گاز به امنیت اقتصادی کشور را افزایش دهیم.

وی به بخش دیگری از سیاست‌های کلی مرتبط به نفت و گاز اشاره کرد و افزود: مطابق این سیاست‌ها "باید تحقیقات بنیادی و توسعه‌ای و تربیت نیروی انسانی و تلاش برای ایجاد مرکز جذب و صدور دانش برای خدمات فنی و مهندسی در سطح بین‌المللی گسترش پیدا می‌کرد" اما باید پرسید؛ چنین مهمی تحقق پیدا کرده است؟ و اکنون دستگاه‌های متولی دانشجوی بین‌المللی تربیت می‌کنند؟ و از کشورهای دیگر دانشجو در حوزه نفت و گاز پذیرش کرده‌ایم؟ درواقع حتی در یکی از حوزه‌های نفت برند نشده و آنطور که باید سرمایه‌گذاری فکری، مدیریتی و مالی صورت نگرفته است.

بیگی‌نژاد از "جایگزینی صادرات فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی به جای صدور نفت خام و گاز طبیعی" به عنوان یکی دیگر از بندهای سیاست‌های کلی نظام در حوزه نفت و گاز یاد کرد و گفت: اکنون نفت در کشور صرفا به مواد میانی تبدیل و این مواد صادر می‌شوند در حالی که می‌توان از نفت و گاز محصولات متعدد دیگری استخراج و صادر کرد اما به جای تولید محصولات نهایی، این محصولات وارد می‌شوند.  

وی با بیان اینکه باید نفت را به مواد بیشتری تبدیل کرد، توضیح داد: این تبدیل باید با در نظر گرفتن نیاز داخلی و خارجی صورت گیرد تا علاوه بر جلوگیری از واردات بتوان به صادرات نیز دست پیدا کرد.

این نماینده مجلس توضیح داد: "تلاش برای کسب فناوری و دانش هسته‌ای و ایجاد نیروگاه‌های هسته‌ای به منظور تامین سهمی از انرژی کشور و تربیت نیروهای متخصص" موضوع مهم دیگری است که در سیاست‌های کلی نظام مورد تاکید قرار گرفته است اما در قسمت "تامین سهمی از انرژی" اتفاق خاصی نیفتاده است چراکه رهبری بارها‌ فرموده‌اند؛ کشور به 20 یا 30 هزار مگاوایت برق هسته‌ای نیاز دارد اما در کل هزار مگاوات برق هسته ای در کشور تولید شده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس معتقد است باید سرمایه‌گذاری علمی، فکری، مدیریتی و مالی در  کشور صورت گیرد تا به اهداف کلی نظام جمهوری اسلامی در حوزه انرژی دست یابیم در غیر این صورت اهداف محقق نخواهند شد.

عناوین برگزیده