تاریخ: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۰۶
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۱۳۶۵۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نایب رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان اعتبار تاکید کرد:

۲۳ قدم تا پایان دوراهی بورس!

می متالز - احتمالا شاهد ریزش نرخ دلار تا محدوده ۲۲ الی ۲۴ هزار تومان خواهیم بود و به دنبال این اتفاق، تمام بازارها علی الخصوص بازار خودرو که با دلار حداقل ۴۰ هزار تومانی قیمت گذاری شده، ریزشی و توام با رکود خواهند بود.
۲۳ قدم تا پایان دوراهی بورس!

به گزارش می متالز، اگر چه اوایل هفته بورس تهران مثبت بود و خوشبینی هایی به برگشت بازار ایجاد شد؛ اما روز گذشته مجددا فشار عرضه ها، امید سرمایه گذاران را به یاس تبدیل کرد. به نظر می رسد بازار سرمایه قصد حرکت خاصی ندارد و فعلا باید شاهد درجا زدن سهم ها در همین محدوده باشیم.

محمد جمالی نایب رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان اعتبار در خصوص وضعیت بازارسرمایه بیان کرد: در شرایط کنونی، مهم ترین عامل اثرگذار بر روند بازارسرمایه در کوتاه مدت، بحث انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. پس از دوره رشد طوفانی بازار سرمایه و بعد هم اصلاح تند ۲ ماهه در این بازار و با توجه به افزایش نرخ ارز و رشد بازار املاک، به نظر می‌رسد قیمت‌ها به نقاط تعادلی رسیده و بسیاری از سهم‌ها که در مردادماه، قیمت قابل دفاعی نداشتند، به قیمت های منطقی رسیده اند و امروز، سهم های زیادی وجود دارد که با نرخ های فعلی بازار ارز، از نسبت های P/E پایینی برخوردار هستند و برای سرمایه گذاری ارزنده شده‌اند.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: بازار سرمایه از اینجا به بعد برای حرکت، نیاز به اتفاقاتی دارد و مهم‌ترین اتفاق پیش رو، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است (که تقریبا ۲۳ روز دیگر برگزار می شود)و روی کار آمدن هر یک از کاندیداها به شدت روی انتظارات آتی سرمایه گذاران تاثیرگذار خواهد بود. در بازار سرمایه انتظارات آتی، اهمیت بسیار دارد و در شرایط فعلی بازار در وضعیت تردید به سر می‌برد که آیا کاندیدای دموکرات‌ها پیروز میدان خواهد بود یا "ترامپ"؟ با توجه به مواضعی که "بایدن" در پیش گرفته، می‌توان به بازگشت آمریکا به برجام خوشبین بود و یا اینکه اگر آمریکا به برجام باز نگردد، احتمالا به توافقی شبیه به برجام با ایران خواهد رسید و این، می تواند منجر به اصلاح انتظارات تورمی مردم و به دنبال آن کاهش نرخ ارز و رکود در بازارهای موازی شود. اگر فرض بر روی کار آمدن نامزد دموکرات ها باشد(که به نظر می رسد در یک هفته اخیر بازار سرمایه فرض را بر همین گذاشته)، سهام شرکت هایی که فروش ریالی دارند و نیز شرکت هایی که از توافق احتمالی منتفع می شوند، مورد توجه بازار قرار خواهند گرفت. کما اینکه در یک هفته اخیر هم سهام شرکت های خودروسازی و بانک ها و بسیاری از شرکت هایی که هزینه های ارزی و درآمدهای ریالی دارند، مورد اقبال بازار واقع شد. در مقابل روی کار آمدن مجدد ترامپ احتمالا به معنای افزایش نرخ ارز در کوتاه مدت خواهد بود و در این صورت، با توجه به انتظار افزایش نرخ ارز، سهام شرکت هایی که درآمدهای ارزی دارند، مورد اقبال سرمایه گذاران واقع خواهد شد. با این شرایط معتقدم تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بورس تهران در حالت نوسانی قرار داشته و فراز و فرود شدیدی نخواهد داشت.

جمالی تصریح کرد: فعالان بازار سرمایه تمایل خاصی به هیچ یک از کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا ندارند و امیدوارند در نهایت اتفاقی رخ دهد که به منفعت تمام مردم ایران باشد. اما در مورد اینکه آیا انتخاب مجدد ترامپ و توافق احتمالی دولت ها، منجر به ریزش بازار سرمایه خواهد شد یا نه، باید گفت در صورت انتخاب مجدد ترامپ، در کوتاه مدت نرخ ارز افزایش خواهد داشت و در میان مدت و بلند مدت هم اگر به سمت توافق حرکت کنیم، با توجه به تحریم های سنگین علیه ایران در دوران ریاست جمهوری ترامپ، حتما مذاکرات فشرده و سختی در پیش خواهیم داشت و به راحتی نمی توان از طرف مقابل، امتیاز گرفت. از این رو، انتظار کاهش نرخ ارز در کوتاه مدت نمی رود. در صورت روی کار آمدن بایدن، شرایط فرق می کند و از آنجا که از مواضع ایشان، اینطور به نظر می رسد که آمریکا به برجام یا توافقی شبیه به آن با ایران باز می گردد، بنابراین احتمالا شاهد ریزش نرخ دلار تا محدوده ۲۲ الی ۲۴ هزار تومان خواهیم بود و به دنبال این اتفاق، تمام بازارها علی الخصوص بازار خودرو که با دلار حداقل ۴۰ هزار تومانی قیمت گذاری شده، ریزشی و توام با رکود خواهند بود.

وی اضافه کرد: البته بازار سرمایه ما، به نوعی دو وجهی است و با روی کار آمدن هر یک از کاندیداها، گروهی از سهم های بازار رشد خواهند کرد. سرمایه گذاران هم بهتر است بر اساس پیش بینی خود از نتیجه انتخابات آمریکا و احتمال روی کار آمدن هر یک از طرفین، اقدام به انتخاب سهم و سرمایه گذاری کنند. یعنی اگر به انتخاب ترامپ خوشبین هستند، سهم صنایع صادرات محور را در سبد سرمایه گذاری های خود داشته باشند و اگر انتظار روی کار آمدن بایدن را دارند، سهم های صنایعی همچون خودرو سازی و بانک و... که از توافق احتمالی و کاهش نرخ ارز منتفع می شوند و درآمدهای ریالی و هزینه های ارزی دارند، در پرتفوی خود داشته باشند.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده