تاریخ: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۳۸
بازدید: ۳۳۷
کد خبر: ۱۳۶۶۷۴
سرویس خبر : متالورژی و مواد
رئیس هیات‌مدیره گروه پاترون

همه‌گیری کرونا، روند تولید را کند کرد

می متالز - همواره این شرکت‌های دانش‌بنیان بوده‌اند که در شرایط سخت تحریم‌ها قادر شده‌اند که نیازهای داخلی بسیاری از صنایع مختلف را پاسخگو باشند. یکی از شرکت‌های دانش‌بنیانی که در صنعت نسوز پیشگام بوده، گروه پاترون است که با هدف تامین بخشی از نیاز صنعت فولاد گام برداشته است. گروه پاترون در اواخر سال ۱۳۹۲ با هدف تامین مواد مصرفی و تجهیزات صنعت فولاد و ارائه خدمات آموزشی و مشاوره در این صنعت به وجود آمد.
همه‌گیری کرونا، روند تولید را کند کرد

به گزارش می متالز، یک سال بعد از تاسیس، این گروه موفق شد برای اولین‌‌بار در ایران «پودر قالب ریخته‌گری» را تولید کند که در ریخته‌گری مداوم شمش فولادی کاربرد دارد؛ از این رو این گروه، یک شرکت دانش‌بنیان شناخته شد. پودر قالب ریخته‌گری علاوه بر تامین نیاز داخل طی سال‌های گذشته به کشورهای مختلف از جمله عراق، افغانستان، ترکیه، آذربایجان، گرجستان و روسیه صادرات داشته است. همچنین این شرکت در سال ۱۳۹۷ موفق شد برای اولین بار در ایران «گرانوله» را که در تولید اسلب فولادی به کار می‌رود در مقیاس نیمه ‌صنعتی تولید کند. این شرکت دانش‌بنیان در ادامه جرم نسوز ریختنی نانو باند و ملات آلومینایی سیستم اسلاید گیت، الکوپات یا پوشش الکترود گرافیتی، انواع جرم‌های نسوز ریختنی، ملات‌ها، پودر پوشاننده سطح پاتیل و تاندیش و ... را تولید کرد.

 

 رشد ۳۲ درصدی از سهم بازار

حسام ادیب رئیس هیات‌مدیره گروه پاترون عنوان کرد: با توجه به شرایط کشور، گروه پاترون یکی از پروژه‌های عظیم و ملی خود را که توافق‌نامه مشارکت آن با صندوق نوآوری امضا شده بود متوقف کرد و استراتژی خود را در سال ۹۹ حول بهبود سهم بازار، توسعه محصولات جدید و تقویت زیرساخت‌های سازمان، به‌ویژه در حوزه سرمایه‌های انسانی، تعریف کرده‌است. پاترون از کارت امتیازی متوازن (BSC) برای کنترل استراتژی‌های خود استفاده می‌کند. در حوزه رشد و یادگیری، سیستم آموزشی جدیدی طراحی شده که در نیمه دوم سال ۹۹ پیاده‌سازی می‌شود. همچنین با ارزیابی رضایت شغلی کارکنان در اسفند ۹۸ و اخذ بازخورد و تعریف برنامه‌های بهبود، موفق شد رضایت شغلی کارکنان را در مجموع حدود ۵درصد تا شهریور ۹۹ افزایش دهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پروژه‌های تحقیق و توسعه‌ای برای تولید محصولات جدید و بهبود محصولات قبلی با موفقیت‌ همراه بوده‌اند. بر این اساس سهم بازار محصولات گروه پاترون در پایان ۶ ماه اول، نسبت به سال گذشته ۳۲درصد افزایش یافته است، اما یکی از شاخص‌هایی که در حوزه مشتریان سقوط تاسف‌انگیزی داشته، بازدید از مشتریان بوده که به خاطر همه‌گیری کرونا، مجبور به لغو یا کاهش بسیاری از بازدیدها شده‌ایم. البته بازدیدهای لازم در حوزه خدمات پس از فروش، حسب ضرورت در حال انجام است، ولی بازدیدهای آموزشی و نظارتی کاهش یافته‌اند.

 

 صادرات به ترکیه و عراق

ادیب به روند صادراتی در گروه پاترون اشاره کرد و گفت: در حوزه صادرات در اوایل سال ۹۹ به خاطر بسته بودن مرزها و مسائل دیگری که پیش آمد، با کاهش صادرات روبه‌رو شدیم، اما از تابستان ۹۹ شرایط تقریبا به حالت عادی بازگشته و مشتریان دائمی گروه پاترون در عراق و ترکیه همچنان محصولات این شرکت را دریافت می‌کنند.

 

 بحران همه‌گیری کرونا

رئیس هیات مدیره گروه پاترون با اشاره به همه‌گیری شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: به طور کلی بحران کرونا مشکلات بسیاری را پدید آورده است. با وجود آنکه صنعت فولاد از جمله صنایعی بود که با فراگیری کرونا به تعطیلی کشیده نشد و صرفا برخی محدودیت‌ها ایجاد شد، اما مشکلات جانبی بسیاری برای همه صنایع وابسته از جمله گروه پاترون ایجاد شد. این مجموعه با آغاز فراگیری کرونا، دفتر تهران خود را تعطیل کرد تا پرسنل دورکاری کنند، اما حسب اجبار، کارخانه در شهرک صنعتی مهریز استان یزد، با برخی تغییرات بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی، به کار خود ادامه داد. این مجموعه در آغاز به تولید مواد ضدعفونی‌کننده برای مصرف داخلی و پرسنل خود اقدام کرد و بر اساس نظر واحد HSE، تغییرات زیادی در امور روزمره ایجاد کرد.

ادیب با اشاره به این موضوع که در عین حال نگرانی‌های بسیاری در خصوص احتمال درگیر شدن هر یک از پرسنل با این بیماری وجود داشته و دارد، گفت: جدا از مشکلات داخلی، تاخیر در حمل مواد اولیه، توقف برخی محموله‌های صادراتی، کندی فرآیندهای کاری در ادارات و سازمان‌ها و مسائلی از این دست که در اثر بحران کرونا به وجود آمد نیز بر مشکلات دیگر افزود. وی به نوسان نرخ ارز اشاره کرد و گفت: بحران دیگری که در سال ۹۹ به طور خاص تلخی بسیار ایجاد کرد، نوسانات و افزایش بی‌سابقه نرخ ارز بود. کمبود نقدینگی و به تبع آن تاخیر در سفارش مواد اولیه، ریسک بالای شرکت در مناقصات، عدم تعدیل قیمت قراردادهای بلندمدت قبلی با برخی فولادسازان و ایجاد ضرر و زیان برای این مجموعه، عدم فروش تامین‌کنندگان مواد اولیه داخلی، کمبود یا نایاب شدن برخی مواد اولیه داخلی به دلیل جذابیت صادرات برای تامین کنندگان و مسائلی از این دست، چالش‌های جدیدی را برای این مجموعه و سایر تولیدکنندگان ایجاد کرده است.  رئیس هیات‌مدیره گروه پاترون تاکید کرد: در واقع شرایط این شرکت و دیگر تولیدکنندگان را باید این‌گونه تصویر کرد که زمانی بود که ما به این فکر می‌کردیم که برای حرکت رو به جلو، چه باید بکنیم، اما این روزها باید به این فکر کنیم که برای حفظ جایگاه قبلی خود و دفع ضربه‌های وارده از مشکلات مختلف داخلی و خارجی، چه باید بکنیم.

 

شاخص‌هایی که رشد کردند

رئیس هیات‌مدیره گروه پاترون در ادامه با اشاره به سایر شاخص‌هایی که در گروه پاترون رشد یافته‌اند، عنوان کرد: با برگزاری دوره‌های آموزشی و پیاده‌سازی سیستم ارزیابی عملکرد، شاخص رضایت از ارتباطات نیز حدود ۱۰درصد افزایش یافت. در واقع هیچ یک از شاخص‌های رضایت در ۶ ماه نخست سال ۹۹ کاهش نیافتند و فقط شاخص رضایت از حقوق و دستمزد بدون تغییر باقی ماند. در این حوزه، در زیرشاخص‌های برابری حقوق با همکاران و دیگر شرکت‌ها شاهد افزایش رضایت بودیم، چراکه سیستم حقوق و پاداش در اوایل سال ۹۹ بازتعریف شد، اما در حوزه «کافی بودن حقوق در برابر هزینه‌های زندگی» کاهش شدیدی را شاهد بودیم. دلیل این امر نیز مشخص است، چراکه متاسفانه با تورم افسارگسیخته، نارضایتی شدیدی به وجود آمده که قاعدتا در کل کشور به همین ترتیب است.  ادیب یادآور شد: پاترون تلاش خواهد کرد با ایجاد برنامه‌های مشارکتی و سیستم‌های پاداش مختلف، تا حدی این فشار را کاهش دهد هرچند توان جبران کاهش سطح زندگی همه پرسنل خود را نخواهد داشت و این معضل، باوجود توجه ویژه پاترون، تا حد زیادی پابرجا خواهد ماند.  وی افزود: در حوزه‌های دیگر BSC خوشبختانه شاهد بهبودهای چشمگیر بوده‌ایم. در حوزه فرآیندها، با توجه به پیاده‌سازی کامل سیستم ERP که در سال گذشته اجرا شد، فرآیندها بازنگری و تطبیق داده شدند و گواهی‌نامه ایزو ۹۰۰۱ این شرکت نیز در تیرماه تمدید شد. همچنین تا شهریور ۹۹، در کنار افزایش ۵۰ درصدی راندمان تولید که با مهندسی مجدد فرآیندهای تولید محقق شده، بهبود چشمگیر شاخص کیفیت محصولات را نیز شاهد بوده‌ایم.

 

 برنامه‌های نیمه دوم سال ۹۹

رئیس هیات‌مدیره گروه پاترون در ادامه با اشاره به برنامه‌هایی که گروه پاترون برای نیمه دوم سال دارد، عنوان کرد: با وجود همه این مشکلات، گروه پاترون قصد دارد در ادامه برنامه‌های استراتژیک خود برای سال ۹۹، در نیمه دوم سال، به توسعه محصولات جدید، افزایش ظرفیت تولید و توسعه سالن‌های تولیدی، افزایش تجهیزات و از همه مهمتر به بهبود شاخص‌های مرتبط با سرمایه‌های انسانی خود بپردازد. با وجود آنکه این مجموعه کمترین بدهکاری بانکی ممکن را دارد، چنانچه طرح‌های توسعه‌ای این شرکت با حمایت بانک‌ها روبه‌رو نشود، باز همه توان خود را برای متوقف نشدن به کار می‌گیریم.

ادیب ادامه داد: هرچند انرژی و رمق زیادی برای‌مان باقی نمانده است، اعتقاد داریم با کار تیمی متخصصان جوان خود، می‌‌توانیم آسیب‌های محیطی را تا حدی کاهش داده، تمام تلاش خود را برای حفظ بقا به کار گیریم.

عناوین برگزیده