به گزارش می متالز، بررسی دلایل آشفتگی بازار ورقهای فولادی با حضور مسوولان و کارشناسان صنعت فولاد در برنامه روی خط بازار رادیو اقتصاد برگزار شد. در ابتدای این گفتوگو حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به افزایش تولید مقاطع فولادی در شرایط کرونا، گفت: با رعایت پروتکلهای بهداشتی تولید را افزایش دادهایم تا بهانهای برای افزایش غیر متعارف قیمتها برای سودجویان و دلالان ایجاد نشود.
در ادامه، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با انتقاد از عدم عرضه برخی محصولات فولادی در بورس کالا، گفت: فولاد مبارکه به شرکتها اسلب (تختال) ارائه میدهد، اما آنها محصولاتشان را در بورس کالا عرضه نمیکنند. در این شرایط یا قیمتها افزایش پیدا میکند و یا معاملات در بورس کالا ابطال میشود و فشار تقاضا در هفتههای آتی احساس میشود.
حمیدرضا غزنوی عرضه فولاد به شیوه مچینگ را مفسدهزا دانست و افزود: بسیاری از مشتریانی که از طریق مچینگ فولاد مبارکه مواد اولیه دریافت میکنند، نام و نشانی ندارند و مشخص نیست که چه کارخانهای در حال خرید از طریق این شیوه است. در حالحاضر اطلاعات ۴۰۰ مشتری مچینگ اصلاً در سامانه بهینیاب ثبت نشده و این موضوع فاجعه است.
وی در خصوص رانتخواری مشتریان مچینگ مبارکه ادامه داد: این کارخانجات ورق یا اسلب را از فولاد مبارکه با قیمت پایین دریافت کرده و با قیمت بالا در بازار آزاد به فروش میرسانند. به همین دلیل عرضه و تقاضا در بازار دچار آشفتگی شده و فشار به فولاد مبارکه افزایش پیدا میکند.
عظیمیان درباره دلایل عرضه فولاد به شیوه مچینگ اظهار داشت: واحدهایی که از طریق مچینگ برای تأمین مواد اولیه اقدام میکنند، یا در سامانه بهینیاب ثبت نام کردهاند و یا پروانه بهرهبرداری از وزارت صمت دریافت کردهاند.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه درباره دلایل بروز التهاب در بازار فولاد با وجود تولید مازاد نیاز داخلی گفت: به نظر میرسد سامانه بهینیاب به عنوان ابزار تعیین سهمیه واحدهای نیازمند فولاد، به اصلاحات اساسی نیاز دارد. در این سامانه ظرفیت برخی کارخانهها بیش از نیاز واقعی و برخی کمتر از آن لحاظ شده است.
در ادامه این برنامه مدیر نظارت بر بازار بورس کالا، با بیان این که مشکلات سامانه بهینیاب جدی است، گفت: اگر بخواهیم عرضه و تقاضا را در بازار فولاد کنترل کنیم باید اولاً فروش خارج از بورس کالا ممنوع شود و ثانیاً تقاضای کارخانجات فولادی واقعی باشد.
جواد جهرمی با انتقاد از تخصیص سهمیه فولاد به مشتریان فولاد مبارکه از طریق مچینگ تأکید کرد: عدم شناسایی مشتریان مچینگ و ابهام درباره مکانیزم تخصیص فولاد به شیوه مچینگ از ایرادات مهم عرضه فولاد به روش مچینگ است.
جهرمی ادامه داد: بسیاری از معاملاتی که در بورس کالا انجام میشود به صورت نقدی است و ۵۰درصد مبلغ در همان لحظه و مابقی ۳ روز دیگر از سوی خریدار پرداخت میشود. در حالیکه در فرآیند خرید از فولاد مبارکه مواد اولیه به صورت اعتباری به برخی از مشتریان ارائه میشود که توام با مراجعه برخی از واحدها به بازار آزاد برای تأمین نیازشان، نوعی تبعیض در معاملات به حساب میآید.
در پایان، میثم باقری کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه کشف قیمت در یک بازار نیازمند تقابل کل عرضه با کل تقاضاست، گفت: در بحث ورقهای فولادی عرضه به شیوه مچینگ به التهابات بازار دامن زده است. زمانی که عرضه در مچینگ به بورس کالا انتقال پیدا کند، کشف قیمت به صورت متعادلتر و معاملات به شیوه شفافتری خواهد بود.
گفتنی است، عرضه فولاد مبارکه به شیوه مچینگ روشی برای تنظیم بازار فولاد است که طی آن شرکت مذکور توام با عرضه فولاد در بورس کالا، سهمیه قابلتوجهی به برخی شرکتهای دارای پروانه از وزارت صمت اختصاص میدهد. کارشناسان در انتقاد به این شیوه واگذاری فولاد، آن را عامل توزیع رانت و رونق امضای طلایی، اختلال در کارکرد بورس کالا و افزایش عمق بازار سیاه عنوان میکنند.